Skriv ut  

Inte bara MCAS - problemen för Boeing tar inte slut

Flygnyheter, Redaktionen, den 7 januari 2020
Det är som att lyfta på en sten: nya problem uppdagas hela tiden. Nu har amerikanska FAA hittat ytterligare problem med MAX-maskinerna. Dagen när flygplanet åter är i luften glider allt längre bort. Ryanair räknar nu med oktober nästa år.

Enligt Boeing kommer 737 MAX att – när den väl är i luften – vara det säkraste flygplanet i världen. Detta tack vare den minutiösa granskningen som just nu sker och som ännu inte gett grönt ljus för att släppa upp flygplanstypen i luften igen. 

Men granskningen är inte enbart en fördel. Ju noggrannare som amerikanska Federal Aviation Administration går igenom inte bara själva maskinen utan också tillverkning, administration, kvalitetssäkring och över huvud taget Boeings inre processer, ju fler alarmerande uppgifter kommer i dagen. 

I dagarna har amerikanska medier rapporterat om att kabeldragningarna i MAX-maskinerna inte håller tillräckligt hög säkerhetskvalitet. Enligt rapporten är kabeltrummorna för trånga och därmed ligger kablaget för tätt med risk för kortslutning. I ett worst-case-scenario kan det leda till ännu ett haveri om inte piloterna kan hantera de problem som uppstår. Ett nytt haveri med en MAX-maskin, när den väl är i luften igen, vore med all sannolikhet dödsstöten för hela flygplansfamiljen. 

FAA, som även de har en del renommé att återta efter anklagelser om osunt samarbete med Boeing, slår till hårt och menar att kabelproblemet har potential att vara ”katastrofalt”. Det gör att Boeing nu arbetar febrilt med att dels analysera riskerna med den nuvarande kabeldragningen, dels förbereda en ombyggnad av de partier i flygplanen där kablarna ligger för tätt.

Av allt att döma innebär det här ytterligare förseningar i omcertifieringen och ett klartecken att flyga modellen igen. Allt pekar nu på tidigast mars-april. Ryanairs vd Michael O’Leary å sin sida är betydligt mer negativ och tror inte att flygplanen är i luften förrän i oktober, alltså närmare 18 månader efter att flygstoppet inträdde. Det finns nu till och med analytiker som hävdar att 737MAX aldrig någonsin mer tillåts flyga.

Den 29 januari ska Boeing presentera räkenskaperna för fjärde kvartalet 2019 och det kommer att ge ytterligare information om de planerade kostnaderna på 5,9 miljarder dollar för MAX-krisen håller eller växer ytterligare.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

B717 MAX
Skrivet av Fredrik Von Guldsporre, 2020-01-10 16:24:03
Förstår inte varför man inte uppgraderade B717 till MAX eller 757-Max båda dessa plygplan har variit hyllade och kan hantera storra fläkt-motorer, tillskillnad från 737. Dessutom var 737-800 en storsäljare fortsätt bygga dom och Sätt dom nya motorerrna på B717
Anmäl inlägget
Lägg ner
Skrivet av Rum, 2020-01-08 15:38:15
Boeing. Gör er själva en stor tjänst. Lägg ner Max programmet. Ni kastar bara bort en massa pengar och till slut så kommer bolaget och konka. Max projektet är tyvärr ett fjäsko. Lägg ner. Jag kommer inte våga flyga denna maskin och jag tittar noga på vilken maskin som jag flyger innan jag bokar biljety
Anmäl inlägget
Var
Skrivet av sv Sorry, 2020-01-07 21:19:43
ser du att det var FAA, som upptäckte kabeldragningarna?
Anmäl inlägget
Hur
Skrivet av Undrande, 2020-01-07 16:58:42
skulle FAA kunna upptäcka något sådant,
angående kabeldragningarna?
FAA har inte kompetens/resurser, för att kunna inspektera MAX utan Boeings deltagande.
Anmäl inlägget
Sorry!
Skrivet av LV, 2020-01-07 16:54:51
Ännu en som inte förstår engelska.
Läs rapporten igen.
Boeing har klantat till det när det gäller MAX.
Nu gör de allt de kan, i transparens med FAA.
Sorry!
Anmäl inlägget
Oktober 2021?
Skrivet av Björn Mudde, 2020-01-07 14:32:31
Oktober nästa år? 2021?????
Anmäl inlägget
LV
Skrivet av Sorry, 2020-01-07 14:14:26
Sorry. Ser nu att det var efter en inspektion av FAA som det upptäcktes.
Anmäl inlägget
Värt att notera
Skrivet av LV, 2020-01-07 11:18:35
När det gäller kabeldragningarna så är det Boeing själva, som i sin analyser funnit att de kan ligga för nära varandra.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
BAM
Flygtorgets nyhetsbrev
Flygrevyn