Skriv ut  

Tillbaka till framtiden när Kastrup blir SAS viktiga hubb

Flygnyheter, Redaktionen, den 1 juni 2020
Mata in passagerarna till Kastrup där det breda utrikesnätet finns. Det var länge strategin i SAS. Nu återuppväcks den när restriktionerna släpps och flygtrafiken ska återstartas. Det har också satt fokus på frågan om var den nya A321LR ska flyga.

När SAS nu med små, små steg börjar återstarta trafiken är det Kastrup som är i fokus. I sig är det en naturlig utveckling; när passagerarunderlaget i respektive skandinavisk huvudstad är för litet är det bättre att samla in de resenärer som finns och sedan flyga ut dem från en flygplats. Det är ju i princip hela grundvalen för SAS när verksamheten en gång fördelades ut i Skandinavien: Hubben i Köpenhamn, huvudkontoret i Stockholm och tekniken i Oslo.

I den senaste uppdateringen av de linjer som ska återstartas den närmaste tiden och som SAS publicerade i veckan, märks den trenden tydligt: Amsterdam, New York och Chicago är de nya destinationerna från Kastrup samtidigt som också Bergen och Stavanger läggs till för öka på matningen ner till Köpenhamn. Arlanda å sin sida får två regionala linjer, till Åbo och Helsingfors även om det ska tilläggas att det sedan den 15 maj går att flyga direkt från Stockholm till London. 

- Vi ser att Köpenhamn är där vi har det största nätverket in och vi kommer behöva det för att kunna gå i luften med internationell trafik. Passagerare från Oslo, Göteborg, Bergen och Stockholm kommer in till Köpenhamn och får byta där och ta sig vidare för att vi ska kunna fylla våra flyg. Men vi vill gärna gå igång med trafik så fort som möjligt också från Stockholm när efterfrågan kommer tillbaka, sa Rickard Gustafson nyligen i en intervju med Sydsvenskan.

I Sverige är det i första hand inrikestrafiken som kommer igång från Arlanda. Att SAS räknar med att det inledningsvis blir ett tunt passagerarunderlag märks på de flygplanstyper som är inplanerade. När linjerna till Malmö Sturup, Ängelholm och Helsingfors startar i juni är det oftast en ATR72 som flyger sträckorna.

Det har också satt fokus på de nya A321LR-maskinerna och hur de ska användas. Även i det fallet är det marknaden, alltså efterfrågan på flygstolar som påverkar var de ska sättas in. Någon bas för de maskinerna har inte officiellt pekats ut av SAS även om den senaste kvartalsrapporten talar om Arlanda och Gerdermoen. Istället finns uppgifter från SAS om att de ska ”flyta runt” bland de stora flygplatserna, eventuellt och Landvetter, Bergen och Alborg. En inte otrolig utveckling är att det blir en A321LR som inledningsvis sätts in på atlanttrafiken från Arlanda om bedömningen är att efterfrågan inte gör en widebody lönsam. 



Kommentera artikeln
Det finns 19 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ge SAS till danskarna!
Skrivet av en person som gillar flyg, 2020-06-04 20:35:56
Vi borde ge SAS till danskarna och göra om något bolag som är svenskt till våran egna Flag carrier.
Anmäl inlägget
Miljardlån,
Skrivet av pf, 2020-06-04 17:22:46
så det at SAS kan gå konkurs er mindre verd for deg ? Jfr din kommentar om at de må fly langruter.

Nå må SAS, og andre komme i gang igjen, ETTER coronaen. For deg ser det ut som antall destinasjoner er viktigere, enn effektiviteten til flyplassen.

Se til Gardermoen, her skriker vi ikke ut om ruter til Ulan Bator, Ashgabad og hovedstaden i Nord-Korea....men vi ønsker oss en effektiv sted hvor vi kan reise til BGO, TRD og FRA.....

Anmäl inlägget
Alternativen
Skrivet av Ted, 2020-06-04 10:20:59
därute i Europa är många om man inte kan flyga direkt från ARN. Mer att välja på från t ex Frankfurt, Paris och London. Kastrup kan man gärna klara skg utan. Tänk om, SAS!
Anmäl inlägget
Danmark
Skrivet av Miljardlån, 2020-06-03 21:12:12
Sverige ger miljardlån till ett flygbolag som vägrar flyga långlinjer från Stockholm!! Otroligt!!
Anmäl inlägget
Jeg må igjen minne om
Skrivet av pf, 2020-06-03 19:24:42
at det norske markedet, i omsetning, er like stort som Sveriges og Danmarks til sammen for SAS.

Ja, jeg vet at vårt innenlandske er stort, men Norge fortjener direkteruter til utlandet fra, i første rekke, OSL, BGO og SVG, til andre plasser enn CPH. Gjør ikke SAS det, kan andre ta dette fort-det har skjedd før (DY), og et "born again" DY kan gjøre det igjen.
Anmäl inlägget
Sluta låtsas att ni är ett svenskt flygbolag!
Skrivet av Kondulit, 2020-06-03 12:31:49
Störst efterfrågan i Köpenhamn är ju för att ni matar alla dit från resten av Skandinavien. Lägg ner snacket om att Stockholm ska få mer trafik "när efterfrågan finns där" och gör SAS heldanskt istället. Ingen i Sverige vill ha ett "flag carrier" som gynnar danskarna hela tiden. Är inget fel att alla ska flyga via Köpenhamn, jag fattar affärsmodellen men att ni gör det som ett svenskt "flag carrier" är bara pinsamt och ruttet mot svenskarna. Är bättre att vi inte har något "flag carrier" alls.
Anmäl inlägget
Kom igen nu..
Skrivet av @Cumulus, 2020-06-02 13:17:58
Vilket inhemsk marknad, om man tror att att den uppreklamerade, men ganska snåla Mälardalsregionen kan
vara basis för ett hub med långlinjer och stor Europa trafik, då vet man inte vad man talar om. Dessutom finns ingen konkurrens kraftig flygplats. pga. Swedavia och svenska ” regeringen”
Anmäl inlägget
Cumulus,
Skrivet av pf, 2020-06-02 12:11:53
det blir spennende å se "past-corona" hvordan Lufthansa velger å spre sitt rutenett. Blir det mer på BER, kan det føre til en svekkelse av FRA og MUC. Begge de siste har i dag en stor grad av Connection.
Det vil ta år å bygge opp trafikken igjen, og inntil da bør neppe bolag her i nord være mer truet.....på langruter er jo SAS i dag ikke annet enn et nisjebolag.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Saltis, 2020-06-02 09:58:35
Om CPH funkar med bara transfer, nu när danskarna inte får resa. Varför skall man då ha fokus på CPH?
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Gullan Purser&LägesExpert, 2020-06-02 07:25:59
Huvudsaken största huben hamnar där det är bäst för SAS och där man kan få mest intäkter.

Det växlar ju som allt annat med tiden, Vi delar upp det på bästa sätt så det blir bra för alla.
Min purserväninna Bente i CPH , tror på ett större upptagningsområde med CPH för väst trafiken, och jag tror på ARN för österut.
Anmäl inlägget
BERLIN
Skrivet av Cumulus , 2020-06-01 22:46:44
När Berlins ”nya” flygplats öppnar i höst kommer troligtvis en mycket stor del av CPH’s 100 Milj. passagerare att få ett starkt alternativ. Kanske dags för SAS att positionera om sig och utnyttja det geografiska läget bättre. Typ ARL/ OSL. där finns ju en inhemsk marknad.
Anmäl inlägget
Ängelholm?
Skrivet av Kongo, 2020-06-01 21:18:02
Ängelholms flygplats är ju redan nedlagd. Dumt att flyga dit då. Blir säkert bostäder där.
Anmäl inlägget
Har SAS har ett guldläge i förhandlingarna?
Skrivet av sv thomas, 2020-06-01 20:05:29
Vad tycker du, att den svenska staten skall kräva?
Anmäl inlägget
CPH vs HEL intercont
Skrivet av pf, 2020-06-01 18:35:40
The Observer, i flere diskusjoner, har jeg påpekt at fra HEL klarer AY i løpet av 24 t t/r-flyging til de fleste asiatiske destinasjoner. Det klarer man ikke t/r CPH.
Fly som står mange timer på bakken i asia, drar ingen inkomster.
Anmäl inlägget
Takk og lov for Norwegian
Skrivet av Ole, 2020-06-01 17:22:10
Takk og lov at Norge har Norwegian. Har ikke vært på Kastrup på 15 år.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av The Observer, 2020-06-01 12:16:49
ARN har inte en chans att konkurrera mot CPH?
Märkligt nog har CPH inte en chans att konkurrera med HEL när det gäller intercont österut.
CPH blir stort på ARNs bekostnad. Låt SAS-skeppet sjunka!!
Anmäl inlägget
Die dumme Schwede
Skrivet av Assar, 2020-06-01 11:41:54
Fortsätter ösa in pengar, men får ta tåget
Anmäl inlägget
SAS har ett guldläge i förhandlingarna
Skrivet av thomas, 2020-06-01 09:58:49
Kan vara så att även Danska staten kräver detta för att gå in med stöd, efter denna kris kommer SAS definitivt bli mer Danskt.
Anmäl inlägget
Det enda vettiga
Skrivet av Röda Baronen, 2020-06-01 08:23:07
Klart att Gustafson satsar på att flyga folk in till CPH, det är det enda vettiga när det gäller intercont. trafiken. ARN har inte en chans att konkurrera med CPH. ARN är och kommer fortsätta vara en matarflygplats för olika hubs runt om i Europa, FRA, AMS, CDG, LHR och CPH
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev