SAS
Sedan slutet på förra veckan har SAS dubblerat antalet avgångar till Shanghai, den enda långlinjen österut sedan pandemin slog till. Även den har tidvis varit stängd men att den nu får två avgångar i veckan tyder på att återhämtningen i Asien ser förtroendeingivande ut.
Nu kommer också nästa steg i återetableringen av flygtrafiken till Asien i och med att SK983/984 mellan Kastrup och Tokyo åter finns med i flygprogrammet från den 26 mars nästa år, alltså när sommartidtabellen drar igång. Den har varit nedlagd sedan i september i år, främst på grund av de då fortsatt hårda restriktionerna i Japan. Nu blir det daglig trafik, enligt SAS bokningssystem.
Trafiken till Tokyo är, liksom den till Shanghai utestängd från det ryska luftrummet vilket förlänger flygtiden väsentligt. Enligt SAS är flygtiden österut från Köpenhamn 13 timmar och 35 minuter medan returen är en halvtimme längre, alltså ett par timmar längre än om den gått genom Sibirienkorridoren. Det blir en A350-900 som flyger sträckan.
Att SAS nu återstartar trafiken till Tokyo och Hanedaflygplatsen gör att förhoppningarna på Arlanda om en egen linje till Japan ökar. Åren 1992 – 1997 flög SAS mellan Stockholm och Tokyo men sedan dess har trafiken utgått från Köpenhamn. Strax innan Pandemin hade japanska All Nippon Airways, ANA, gett klartecken för en direktlinje till Stockholm som skulle starta i och med sommarsäsongen 2020. Ett beslut som baserades på det faktum att det då reste cirka 50 000 personer mellan Sverige och Japan, en marknad som bland andra Finnair tagit hand om. Men de planerna satte covid-19 stopp för.
Behovet av en direktlinje till Tokyo finns dock fortsatt kvar. Faktum är att just den japanska huvudstaden sedan länge i topp på önskelistan när SAS passagerare röstat om vilken ny linje de helst vill se från Arlanda. Den sträckan är för övrigt den största obetjänade linjen, enligt Swedavias analyser. Faktum är att ANA har personal anställd i Sverige sedan planerna på en linje dit men det finns i dagsläget inga uppgifter om eller när den trafiken kan komma igång. Det japanska flygbolaget har fortsatt en reducerad långlinjetrafik.
Det finns 17 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Tyvärr
Skrivet av A350, 2022-12-23 18:57:50
Arlanda stänger återigen den långa banan i sommar. Denna gång 14 (fjorton) veckor…. Finns inte en chans att långa långlinjer kommer att etablera sig på ARN när man erbjuder 2500 meter bana sommartid.
|
|
SAS Tokyo
Skrivet av Japanen, 2022-12-22 09:10:30
https://www.sas.se/resmal/japan/tokyo/
|
|
HND
Skrivet av Saltkammargutten, 2022-12-22 09:02:27
Snart kommer ANA att börja flyga HND-ARN-HND. Det blir fint. Stärker Norden som area tillsammans med Helsingfors.
|
|
och ?
Skrivet av Yo , 2022-12-22 08:56:31
Både Peking och Haneda har legat ute med daglig trafik ett tag nu i systemen så inget nytt i sig.
|
|
@Tjat
Skrivet av Saltkammargutten, 2022-12-21 09:52:08
I dessa tider när vi ska värna om miljö är det betydligt bättre om det finns direktflyg. Speciellt när man flyger över hemmet fem timmar efter man rest från t.ex. ARN.
|
|
Direktlinjer
Skrivet av Tjat, 2022-12-21 08:26:05
Detta eviga tjat om direktlinjer. Är det så hemskt att byta flyg?
|
|
Hej?
Skrivet av Alex , 2022-12-20 21:54:28
Hade inte ropat hej innan SAS själva bekräftar detta
|
|
Svar: Daniel
Skrivet av Fritz Klyka, 2022-12-20 17:24:48
För övrigt har jag aldrig behövt vänta 2-3 timmar på AMS. Högst 1,5 tim mellan flighterna och det är acceptabelt på en av Europas största flygplatser. Men 45 min är ju bra det med. Ju fortare man kommer därifrån desto bättre:-)
|
|
Svar: Daniel
Skrivet av Fritz Klyka, 2022-12-20 17:16:00
Flygbolag och flygplats spelar också in, men valet är ju fritt. Inte sant?
|
|
Inte en chans
Skrivet av Pessimist, 2022-12-20 15:48:02
Inte en chans att SAS kommer få återstarta Japan efter rekonstruktionen. Den stora frågan just nu är om långlinjer överhuvudtaget blir kvar efter rekonstruktionen. Inga investerare (förutom möjligtvis danska staten) ser någon fördel i långlinjer. Snarare skrämmer det bort investerarna.
|
|
Daniel
Skrivet av Daniel, 2022-12-20 14:57:13
@Fritz - fordi rigtig mange ikke gider vade rundt i Schiphol 2-3 timer, når det kan klares på 45 min i CPH.
|
|
Härligt
Skrivet av Gullan Purser&JapanExpert, 2022-12-20 14:13:11
Men vilka glada nyheter, mina kabin kollegor Himari, Honoka och Herr Suzuki kommer att bli överlyckliga att kunna börja jobba igen, Vi kommer att operera från Haneda, sushin är på plats, och sake´n på kylning och bönorna på rostning, detta kommer att bli riktigt bra och ligger helt rätt i tiden.
|
|
A380 Arlanda
Skrivet av Reality, 2022-12-20 12:45:05
När kommer A380 till Arlanda? Blir det med ANA då kanske? Jag menar, det MÅSTE ju komma. Arlanda är ju en erkänt stor internationell hub.
Eller inte.
|
|
Gäsp....
Skrivet av Fritz Klyka, 2022-12-20 12:19:48
KLM duger fint tills ANA kommer igång. Varför byta ner sig till SAS/CPH?
|
|
Jasså
Skrivet av @Saltkammargubben, 2022-12-20 09:53:15
och hur vet du det, låter mest av allt som verklighetsfrånvänd önsketänkande….
|
|
ARN
Skrivet av Anarkist, 2022-12-20 09:48:46
är, har altid varit, och kommer altid fortsätta vara en matar flygplats till olika hubs runt om i Europa.
|
|
HND
Skrivet av Saltkammargutten, 2022-12-20 09:21:56
ANA kommer. De är redo för rutten. Ska ARN vänta på SK så lär de få vänta. Kommer aldrig att hända.
|
|