Skriv ut  

Singapore Airlines - en död i kraftig turbulens

Flygnyheter, Redaktionen, den 21 maj 2024
En Boeing 777-300ER från Singapore Airlines, flight SQ321, på väg från London Heathrow till Singapore den 20 maj fick nödlanda i Bangkok efter att ha flugit in i ett extremt turbulent område över Andamansjön utanför Burma. Clear air turbulence är en trolig orsak; alltså turbulens i klar luft.

En människa omkom och ca 30 personer skadades. När man tittar på Flightradar24 så ser man att flygplanet på ett par minuter sjunker 6000 fot / 2000 meter. Flygplanet ligger i cruise på 37 000 fot när det går in i turbulent luft och några minut senare stabiliseras flygplanet på 31 000 fot och vektoreras mot Bangkok Suvarnabhumi flygplats där det landade strax före klockan 16:00, lokal tid.
 
Följer man datat från Flightradar24 så ser man att Flygplanet först får en ny kurs för att sedan börja sjunka kontollerat till 31 000 fot. Det understryker återigen att ett flygplan som hamnar i turbulens rör sig relativt lite i höjd, men upplevelesen för passagerna blir väldigt obehaglig och ibland farlig om man inte sitter fastspänd.
 
Extrema snabba skillnader i vindstyrka på hög höjd kan ha legat bakom den kraftiga turbulens som drabbade Singapore Airlines flight SQ321. Sådana kan till exempel dyka upp i anknytning till jetströmmar. Turbulens kan delas in i light, moderate och severe; där den senare kan innebära att piloterna delvis tappar kontroll över höjd och fart. Severe turbulence var troligen det som drabbade SQ321.
 
 
Regionen upplever för närvarande tropiska åskväder. 
 
Att bära säkerhetsbälte hela tiden när du sitter är avgörande för passagerarnas säkerhet, särskilt under oväntade händelser som turbulens.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Luftis
Skrivet av Turbinen, 2024-05-23 09:45:17
Flygplanet har förmodligen rört sig några meter kanske 2 kanske 10, kanske i täta frekvenser vilket blir sjukt obehagligt och brutalt.

Anmäl inlägget
Slukhål
Skrivet av Turb , 2024-05-23 09:31:20
Men ”Flygexperten” har ju sagt både i tv och radio att det var ett slukhål som uppstod i lufthavet och flygplanet föll fritt 2000 m. :-)
Anmäl inlägget
Välbyggt plan
Skrivet av sv thomas, 2024-05-22 17:44:41
Det var ju en Boeing!
Anmäl inlägget
top noch ingenjörskonst
Skrivet av thomas , 2024-05-22 08:58:22
Stor eloge till fabriken som byggt flygplanet, att det höll denna enorma belastning.
Anmäl inlägget
Svår turbulens
Skrivet av Bertil 1, 2024-05-22 08:15:03
Håller med samtliga kommentarer. Speciellt om man tittar på väderinformationen så är det kraftiga CB i detta område som är välkänt för denna typ av väder. Man blir lite beklämd när man ser en sk ”flygexpert” stå i TV och kommentera förloppet med att antyda att flygplanet sjönk 6000ft. Dessutom påstod han att flygvägen var lagd så man flög över alla CB. Man flyger inte över alla CB i dessa områden då de kan nå upp till FL 500, dvs 50000ft.
Anmäl inlägget
SQ 351
Skrivet av Captain X , 2024-05-22 07:52:31
Helt enig med Anton, har också lång erfarenhet av flygning i det här området och sommarhalvåret när det är Monsun så är området packat med CB moln.
Anmäl inlägget
Turb
Skrivet av CB, 2024-05-22 07:42:29
ett flygplan kan fall i luften, utan lyftkraft är det neråt som gäller. Vanligtvis är det snabba förändringar, där lyftkraften störs och flygplanet faller några meter. För att få flygplanet att falla på det sätt media beskriver 6000 fot krävs med andra ord en förändrad luftström över vingen under väldigt lång tid. Men som sagt, några meter eller 10-tals meter gör en enorm effekt, speciellt om det fortsätter under längre tid.
Anmäl inlägget
Speed bump
Skrivet av Anders, 2024-05-22 07:04:07
Turbulens kan oftast jämföras med ett farthinder på en väg, du har säkert råkat köra lite för fort över ett sådant någon gång och det kan bli ganska oskönt, med andra ord, det krävs väldigt lite för att det ska bli väldigt obehagligt.
Anmäl inlägget
Många spekulationer
Skrivet av Anton, 2024-05-21 22:26:34
Vindarna i området ser stabila ut, och inga berg under. Ett flygplan faller inte 6000 ft pga vindskjuvningar, framförallt över hav. Man ser CB aktivitet i området. Låter mer sannolikt att de flugit in i ett CB med kraftig turbulens, divertat mot BKK, och påbörjat ett kontrollerad sjunkning mot Bangkok. Radardatan stödjer den teorin, och jag undrar vad reportern för artikeln grundar uttalandet ovan på? //Pilot som flugit just den rutten många gånger.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
HDI
Pilotshop
Air-BP
Vemco
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev