Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
@ @Pilot på BRA
Ni menar att Braathens går bra men ändå sätter sig i rekonstruktion för att tjäna ännu mer. Det låter inte helt lagligt.
Och ett riktigt svepskäl från ledningen.
Bolaget gör av med mer pengar än man får in. Alltså går det dåligt.
Man har sålt sig för billigt till SAS. Någon kunde inte göra kalkyler.
Samma sak med International.
Braathens okunskap har redan kostat TRE konkurser, Braathens International, NovAir och Xfly. Samt att Braathens är inne på sin tredje Rekonstruktion.
Enkelt att dumpa priser och ta kontrakt när någon annan betalar. Braathens har ställt till det rätt mycket på Svensk flygmarknad.
Ja dom lindar väl in det snyggt så att så många som möjligt stannar, annars blir det ju katastrof.
Konstigt att BRA behövde göra 2 st rekonstruktioner när de var 100% på BMA om det var så lönsamt där…
Affären var värd 6 miljarder, det stod ledningen och klappade sig för bröstet med. Däremot glömde de vad produktionen skulle kosta BRA. Det verkar som att man inte räknade med några utgifter alls. 6 miljarder plus bara så där.
Vi fick detta besked i onsdags
“Borgenärer är de som har fordringar på oss som företag. Mötet var mycket positivt och samtliga borgenärer gav sitt samtycke till att vi ska fortsätta vår rekonstruktion. Formellt kommer ett beslut från Tingsrätten till oss på måndag den 17 november.”
Ska BRA kohandla varje gång kassan är tom?
Såklart företaget går dåligt annars hade man betalat anställda löner själva. VD ger sken av sanningen
6 miljarder va väl SAS affären värd, var har dom slantarna tagit vägen?
Det kommer den nog göra. VD skrev ju i mailet ” Rekonstruktionen handlar alltså inte om att verksamheten går dåligt, utan om att skapa en mer hållbar och lönsam struktur genom kostnadsminskningar och omförhandlingar.”
Var det inte just rekonstruktion som är beviljat, är det inte det man har läst här och var?
Rekonstruktionen har tyvärr ännu inte gått igenom.
Några nyheter om Rekonstruktionen?
Och
Vad det här kravet med utsläppsrätter innebär för processen?
Det är inte BRA som sätter priserna, det är SAS som gör det. BRA är inte ett kommersiellt bolag utan endast en leverantör, de fick offra den kommersiella delen när de ingick avtalet med SAS.
Under rekonstruktionen i BRA står svenska staten för alla löner enlgit den statliga lönegarantin. Samtidigt höjer man priset. Vart pengarna tar vägen är det ingen som vet…
Känns som att man med ChatPGT hade kunnat skapa en rapport till Naturvårdsverketverket på ett par minuter, siffrorna har man ju.
Braathens har väl alltid varit bra på att ”vara först”? Se bara hur snacket gick med C-series? Som vi väntade och planerade för att den skulle komma och sen aldrig kom. Redan där gick nog luften ur för dom flesta. Men ett jobb är ett jobb. Lycka till i tingsrätten säger vi!
De missade Utsläppsrätterna skall vara från 2024 och BRX-BIX bedrev då normal produktion
Vadå force majeure? Inte en chans
Förstår Naturvårdsverket tar till stora släggan
Känns återigen rätt utstuderat och planerat. Kan det här verkligen hålla genom en tredje rekonstruktion. Det är dags att dra av plåstret och sätta stopp för denna pengarullning. SAS kanske behöver sig om efter en ny ATR ACMI leverantör.
Eller står BRA 2.0 redan klart med ett nytt aktiebolag redo att köra vidare som om inget hänt. Många frågetecken kring detta.
Det handlar om tre (notera 3!) bolag som försatts i konkurs, det officiella vi vet är Braathens International Airways AB samt Braathens Crew AB. Vet vi vilket det 3e bolaget är?
Hur ser avtalet mellan BRA och SAS ut? Om BRA skulle stoppa verksamheten i morgon, var händer då? Har SAS egna resurser att fortsätta trafiken? Eller blir det den m på Gotland – man ställer in all trafik pga “flygplans rost”?
Boten från Naturvårdsverket är nog varför konkursen kom så pass plötsligt för två av Braathens bolag. Men med kreativ bolagsstruktur så gå boten till bolag som är satta i konkurs och moderbolaget bör komma undan att betala
Håll med om att det är lite lustigt att det bolag (BRA) som i årtal
predikat för oss att de är så gröna och hållbara är det bolag
som skiter i det när allt kommer till kritan. Var det inte BRA som skulle köpa
de här bluff El flygplanen från svenska bolaget i Säve som nu är i USA.
Detta visar ju bara att krisen är total i bolaget, pengarna är tokslut.
Det slutar väl med att lagom til jultrafik stoppas rekonstruktionen och BRA
blir av med tillstånden så står SAS där med flera linjer utan trafik.