Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Slutet för BRA?

Tråden startades av Dana international

Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?

Publicerad den 2023-10-04 14:53
Skriv ett svar
Antal svar: 1200

svar

@hemlig
2025-05-08 07:56

Låter som du kanske är singel och bor litet? Har du barn och familj och behöver större boende är 25000 ett skämt om du inte fått ärva några miljoner så du inte sitter med bolån. Det man måste tänka på är att piloter är bortresta mycket och offrar på så sätt värdefull tid med familjen. Pilot ska vara ett yrke man kan ha hela livet… inte bara när man är singel och bor hos mamma och pappa. Hade det inte varit för att jag har ganska hög lön hade jag slutat i samband med att jag blev pappa. Nu kan jag jobba deltid och ändån tjäna runt 60000+ vilket gör att det är värt det. Har mycket tid med barnen!

Med vänlig hälsning,

Hemlig
2025-05-07 22:02

Jag jobbar med något annat, jag har 25.k i månaden. Jag bor ok.
Flyger däremot inte, men skulle jag göra det skulle jag nog nöja mig med 35k+. Folk är tokiga som tror att det råder “guldålder” inom flyget. Jag skulle nog tom betala för att få flyga som på Ryanair tex.

Hulk
2025-05-06 17:31

Svar @Flyga.
Nej 50 000 kr/månaden brutto är inte en bra lön i Sverige 2025 framförallt inte i Stockholm. Om man inte vill bo i något sunkigt område.

Crew
2025-05-06 08:04

Det är rena drömmen för ett flygbolag att ha crew som aldrig säger emot eller ställer några krav gällande löner eller arbetsvillkor.
På HR-språk kallas det: “Flexibilitet” och att passa in i bolaget, eller att ha en viss profil. Kärt barn har många namn.
Dock är det ofta ensidigt.

Agent 12:
2025-05-05 20:14

Ja det stämmer, tyvärr finns det ett par clowner som fortfarande går med på vad som allt för att flyga, speciellt gamla pursrar.
Pinsamt att dom inte sätter ner foten.

Agent 12
2025-05-05 13:17

Stämmer det att kaninen fortfarande inte har något avtal? Hur kan man jobba så? Har man inga krav alls där? Någon som vet hur det ligger till?

Gjörgen
2025-04-27 15:19

Men som rubriken lyder, betyder det här slutet för BRA som bolag om det blir strejk? Eller är den svenska modellen för mesig?

@kalle Bakom
2025-04-24 14:24

Absolut,
Vi borde ta in lastbilsförare från utlandet för att bolagen i Sverige inte har råd och betala löner.
Samma gäller ica kassörskan!
Varför inte göra det till förskolepedagoger, lärare, läkare varför inte byta ut hela svenska folket inom alla yrkesgrupper?
Vad är det du inte fattar att du underminerar för alla med ditt tänk!
Piloterna ber om marknadsmässiga löner där reallönen anpassas till 2025.
XFLY’s avtal var sådan.

Bix Crew
2025-04-24 13:11

Märkligt att det inte nämns i media att Bra’s Airbus Kabin fortfarande inte har ett kollektiv avtal, 2 år efter dom starta upp, känns oerhört oseriöst från arbetsgivarens sida att motarbeta detta och dra ut på det.
Är väl det enda seriösa bolaget i Skandinavien som inte har ett kollektiv avtal?

@Kalle bakom
2025-04-24 12:03

Om inte bolaget har råd att betala marknadsmässiga löner och villkor för sin personal så får vi väl tänka att de försvinner precis som alla andra av SAS underleverantörer (ATR) har gjort.
Finns väl ingen anledning att jobba gratis för att vara snäll mot herr Braathen.
Nu har man skrivit avtal med två stora bolag i Europa. Finns det inte pengar till marknadsmässiga villkor då har man ju bara gjort bort sig och kommer försvinna med tiden när ingen vill jobba där.

The Observer
2025-04-24 11:32

En fråga bara, är det marknadsmässiga löner man pratar om eller kan man se det som fackligtmässiga löner när man pratar om piloters löner?

@Kalle Bakom
2025-04-24 11:22

Alla har såklart rätt att tycka vad vi vill.

Men: “Utan SAS-avtalet hade bolaget varit i konkurs”
är såklart en ren spekulation utan något stöd från er sida.

Att det inte skulle finnas några pengar till marknadsmässiga pilotlöner är väl också rent nonsens. Självklart försöker BRA så långt det går att hålla nere kostnaderna. Men man kan börja med att skala av det administrativa när man nu blivit en ren ACMI-leverantör. Då behövs inga fina kontor på nya Bromma Blocks tillexempel, eller dyra mellanchefer. Börja där. Liten effektiv admin.

Självklart har BRA räknat på SAS kontraktet och förhoppningsvis gjort det med vettiga villkor för sin personal. Annars blir det svårt att behålla kompetensen inom bolaget.

Ser att BRA tar in fler ATR för SAS och produktionen i Wien. Det kan väl ändå inte genomföras om det inte finns några pengar i bolaget.

Självklart ska piloter och cabin crew hos BRA ha marknadsmässiga löner och vettiga villkor.

Konstigt
2025-04-24 11:14

Eftersom BRA inte längre har hängt upp sin verksamhet på ett varumärke mot egna passagerare så ligger nog en rekonstruktion nära till hands om piloterna bråkar för mycket. Vem tror att en ägare vill betala löner ur egen ficka när bolaget inte bär sig?

Kalle Bakom
2025-04-24 09:20

@FO BRA. Att så många inte verkar förstå att BRA var på gränsen att behöva genomgå en ytterligare rekonstruktion när de lyckades få SAS-avtalet. Utan SAS-avtalet hade bolaget varit i konkurs. Att pilotlöner skulle kunna höjas för att återigen sätta BRA under konkurshot är naturligtvis hål i huvudet. De närmaste 2-3 åren handlar om överlevnad och då finns noll utrymme att höja pilotlöner. BRA är ingen statlig institution som Trafikverket eller MSB. BRA är ett aktiebolag som lyder under aktiebolagslagen och verkar i en konkurrensutsatt marknad. Undrar när vissa yrkesgrupper accepterar detta?

@ FO BRA
2025-04-24 07:47

Hvis det er sandt som du skriver, at en dansk FO tjener mere end en svensk FC i samme selskab og samme produktion så er det strejkekortet! Og det er med det samme! – denne form for virksomhedssplittelse er enhver luftfartsleders våde drøm og en cancer tumor for din og på sigt andres arbejdsforhold.

Don’t mourn, organize 👍

FO BRA
2025-04-23 21:32

@Andreas
Danska BRA piloterna fick behålla kollektivavtalet som Xfly tidigare hade för samma produktion i Köpenhamn. Det är fullt rimligt att Svenska piloterna ska få liknande avtal som Xflys piloter hade tidigare på Arlanda.
BRAs nuvarande avtal ligger långt efter lönemässigt vilket är rimligt att strejka för.
Danska styrmän tjänar bättre än Svenska kaptener. Där är något fel.
Svenska pilotlöner är körda i botten. Dags att få tillbaka det som BRA sänkte i avtalen under pandemin.

Andreas
2025-04-23 18:21

Av alla anledningar, varför skulle det vara en anledning till strejk? Om det vore rimligt så skulle väl alla svenska anställda strejka på företag som finns i både Danmark och Sverige? Genomsnittslönen i Danmark är trots allt 38% högre än i Sverige.

Jag ser att BRA rekryterar i Danmark. Kan anställda i Sverige söka tjänst där istället om danska villkor är det som lockar?

xy
2025-04-23 10:52

@RWY 25

Stämmer bra det

RWY 25
2025-04-23 09:55

Stämmer det att en styrman på BRA i Köpenhamn tjänar mer än en kapten på BRA i Stockholm? Då borde det nog bli strejk snart!

Dantes Fairchild
2025-04-15 15:27

Det är roligt att det går så bra med det nya kontraktet! Det måste ju innebära högre lön för crew framöver!

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500