Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Om BRA i stort sett bara ska flyga ACMI åt SAS kan man hyra ett par kontorslokaler på Frösundavik och ha korta ledtider till SAS.
SAS har nyligen sagt upp massor av kontorsyta på Frösundavik.
@Emil
Det kommer nog vissa erbjudanden ”morötter”Ska du se.
Ja, uppsägningar, och stänga kontor BMA.
Det ser inte så positivt ut för BRA? Försvinner kontoret från Bromma snart? Är det någon som hört ryktet att dom lägger ner?
Nyheten om att Airbus försvinner trots att det skrivits spaltmeter om de nya a321 neo som BRA skulle få in känns väldigt tråkig! Betyder det att alla nya på att får sluta för att ”alla ska tillbaka” från Airbus?
Hur ska BRA lyckas hålla kvar crew så länge om dom redan nu börja skära ner? Ingen vill väl vara den som är sist att lämna det sjunkande skeppet? Det lär bli många instängda flighter och drabbade pax. Dessutom är det väl folk som redan nu ska på intervjuer och alla som söker sig bort sedan några veckor…
Spännande att se hur BRA handskas med detta. De har dessvärre inte rosat marknaden med BRA ledarskap.
A320 och ATR piloterna är väl alla anställda i Braathens People AB.
Blir intressant med folk som flyttats över från ATR som nu vill hävda längre senioritet än nya ATR kollegor. Kan bli stökigt.
Folk kommer börja lämna rätt snart om man hittar nya jobb. Kan bli svårt att hålla igång ett fullt charterprogram i ett år till när man gått ut med att det ska avvecklas.
Tråkigt för er anställda.
Men när man missar ett flyg så får man hoppa på nästa.
Och vips fick SAS ett gäng Airbus piloter som vill komma till dem
Perfekt för SAS som behöver fler piloter. Framförallt SAS Link som skriker efter folk utan krav på lön och villkor.
Vilka kommer ta över Charter?
JetTime och SAS tro?
Det här var inte helt oväntat om man tänker efter. Korta leasar på Airbus och uppstartade i ett separat bolag just för att det skulle gå att avveckla om det inte bar sig utan större påverkan på ATR bolaget
Kan också bekräfta. BRA slutar med airbus, sista går till vintern 2026 och nedskärningar börjar nu
Och där lägger BRA ner Airbus. För de som är kvar på ATR kan bara drömma om ett bättre avtal.
BRA slutar med Airbus och satsar endast på ATR
BRA slutar flyga Airbus och fukuserar endast på ATR i framtiden
Ingång ATR är 26.000kr, med sektortillägg på 165kr. 750kr per helgdag. Ersättning ledig dag 4000kr.
På Airbus vet nog ingen vad lönen är. En ganska invecklad modelll som ingen förstår sig på. Man får mer när man jobbar mycket och då blir alltså julilönen hög men de flesta av de andra månaderna mediokra.
På ATR är väl ingångslönen 27 eller 28 tror jag för en styrare. Det måste nån här kunna bekräfta. Sen förstås lite sector pay på det. En hundring per flight eller nåt i den stilen.
Snarare att det hela tiden missas här om vi snackar BRX eller BIX. Jobbar också på BIX och det som skrivits här stämmer. Vi har bra avtal om vi flyger mycket men det är det som är problemet med chartern då det inte blir så många timmar under vintern.
Skulle inte denna tråd handla om slutet för BRA?
Fantasilöner.
Det är så här det blir när det inte finns ett bra avtal på plats. Piloter som försöker ”höja” anseendet med att försöka få andra att tro att lönerna är högre! Ingen som vet vad som gäller. Eller har alla piloter fått individuella löner vid anställningen?