Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Till er värdinnor på BRA som har flugit SB20 sök till wingefors då de har tre maskiner som ska upp i luften nu! Förhoppningsvis från Bromma. Lycka till!
Har Braathens Airbus piloter som fick sparken redan blivit kallade till SAS för intervjuer?
Nä det är inget trixande.
Dom säger själva att det som kommer in på ATR inte kan täcka det som man går back på Airbus. Därför går man back.
Det är inget blödande av pengar på SAS och Austrian, det har du hittat på själv.
Minus 2-3 miljoner per dag är enbart i Braathens Regional utöver det tvingades man lägga ner Braathens International utan någon förvarning så där saknades stort kapital också.
Att ingen revisor, ekonom eller ansvarig har ryckt i nödbromsen är märkligt och oansvarigt. Det ska mycket till innan TS kommer och drar OL.
De här bolagen är så sammankopplade så man borde tagit båda AoC bolagens Operativa Licenser.
Dom har redan sänkt hela BRX pga pengaflöde till BIX, visst BIX var ju ett eget AOC med egna konton och sådär säkerligen, men tror huvuddelen av leverantörskostnader och liknande gick genom BRX. Det ska mycket till nu för att det ska fungera, det tror jag i alla fall.
Tror inte ATR sidan överlever detta år.
Förlusten per dag inkluderar ju perioden januari till och med mars när BRA sakta men säkert trappade upp flygningarna för SAS, flygplan för flygplan. Det måste bidra mycket till förlusten att ha haft alla kostnader för flygplan, besättning m.m. men inte fått betalt för mer än vissa.
Det borde vara vad BRA haft för resultat från april och framåt som är intressant för att avgöra hur mycket mer de behöver få betalt för att få affären till att gå ihop, men den siffran är väl inte offentlig.
@Polski
Visst kan dom ha trixat med siffrorna och fört över pengar till Airbus verksamheten.
Men faktum kvarstår, Braathens Regional har gått back i snitt med 3 miljoner / dag i år. Under den perioden har man flugit för SAS och Austrian, så i något eller båda kontrakten blöder man pengar.
De 2-3 miljoner per dag har nog inget med SAS-kontraktet att göra.
Det är ju Airbus rakt igenom och på det en horribelt stor overhead.
Sen är nog inte SAS-kontraktet så lukrativt heller men ATR-verksamheten går inte back. Den kan bara inte betala för all annan misär.
Vågar dom rensa så mycket som dom kan och behöver så kommer allt bli bra ska ni se.
Har svårt att se hur man ska kunna omförhandla avtalet så mycket med SAS.
Nuvarande förlust på 3mil per dag skulle innebära nästan 100mil mer per månad.
Så runda slängar 1miljard mer per år.
Tveksamt om SAS är villiga att betala den extra summan.
Lägg ner BRA nu, de har ställt till det så mycket på Svensk flygmarknad genom sina ogenomtänkta affärsidéer och giriga spel. Det räcker.
Enligt Danska CheckIn har BRA tappat 2 MSEK per dag under hela 2025!!
Ett sådant resultat avslöjar brister i ledning och styrelse.
Ja jag antar det, har svårt att se att det skulle gå så mycket bättre denna gången, dom kommer ju dessutom ha mycket svårare med underleverantörer denna gången tippar jag på. Dom är skyldiga alldeles för många alldeles för mycket.
BRX kommer väl försättas i kontrollerad konkurs nu?
Det var riktigt tråkiga nyhet om det stämmer. Känner med de anställda. Jag slutade innan dom tappade anseendet helt. Lycka till!
Det blir istället rekonstruktion för BRX, det händer nog snart.
Enligt tidningen expressen idag 30/9 så har Braatens Airbus verksamhet begärts i Konkurs. Inte speciellt förvånad.
BIX gick i konkurs igår kväll. Kommer väl mer info under dagen, BRX fortsätter som vanligt
Nu har BRAATHENS satt sin Airbus-produktion i konkurs. Vad bra det gick.
https://www.di.se/live/flygbolag-i-konkurs-samtliga-flyg-stalls-in/
Konkurs för Airbus-bolaget…
BRA Airbus har ansökt om konkurs enligt Aftonbladet