Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Under rekonstruktionen i BRA står svenska staten för alla löner enlgit den statliga lönegarantin. Samtidigt höjer man priset. Vart pengarna tar vägen är det ingen som vet…
Känns som att man med ChatPGT hade kunnat skapa en rapport till Naturvårdsverketverket på ett par minuter, siffrorna har man ju.
Braathens har väl alltid varit bra på att ”vara först”? Se bara hur snacket gick med C-series? Som vi väntade och planerade för att den skulle komma och sen aldrig kom. Redan där gick nog luften ur för dom flesta. Men ett jobb är ett jobb. Lycka till i tingsrätten säger vi!
De missade Utsläppsrätterna skall vara från 2024 och BRX-BIX bedrev då normal produktion
Vadå force majeure? Inte en chans
Förstår Naturvårdsverket tar till stora släggan
Känns återigen rätt utstuderat och planerat. Kan det här verkligen hålla genom en tredje rekonstruktion. Det är dags att dra av plåstret och sätta stopp för denna pengarullning. SAS kanske behöver sig om efter en ny ATR ACMI leverantör.
Eller står BRA 2.0 redan klart med ett nytt aktiebolag redo att köra vidare som om inget hänt. Många frågetecken kring detta.
Det handlar om tre (notera 3!) bolag som försatts i konkurs, det officiella vi vet är Braathens International Airways AB samt Braathens Crew AB. Vet vi vilket det 3e bolaget är?
Hur ser avtalet mellan BRA och SAS ut? Om BRA skulle stoppa verksamheten i morgon, var händer då? Har SAS egna resurser att fortsätta trafiken? Eller blir det den m på Gotland – man ställer in all trafik pga “flygplans rost”?
Boten från Naturvårdsverket är nog varför konkursen kom så pass plötsligt för två av Braathens bolag. Men med kreativ bolagsstruktur så gå boten till bolag som är satta i konkurs och moderbolaget bör komma undan att betala
Håll med om att det är lite lustigt att det bolag (BRA) som i årtal
predikat för oss att de är så gröna och hållbara är det bolag
som skiter i det när allt kommer till kritan. Var det inte BRA som skulle köpa
de här bluff El flygplanen från svenska bolaget i Säve som nu är i USA.
Detta visar ju bara att krisen är total i bolaget, pengarna är tokslut.
Det slutar väl med att lagom til jultrafik stoppas rekonstruktionen och BRA
blir av med tillstånden så står SAS där med flera linjer utan trafik.
Problemet är väll att de inte redovisat för sina utsläppsrätter. Utsläppsrätterna köps på en marknad för att sedan redovisas och med det förbrukas och så snurrar det på så….
Att inte betala en utsläppsrätt är väll i princip som att inte betala skatten. Pengarna ska in i statskassan och staten är inte att leka med när det gäller betalkrav. Oavsett så är bolaget i rekonstruktion och förmodligen då också på obestånd. Tycker att det är lite märkligt att det inte tas hänsyn till detta när man samtidigt tillåter rekonstruktion? Kommer BRA slippa sina utsläppsrätter?
Braathens International Airways AB ska betala 142 757 565 kronor i sanktionsavgift.
Braathens Regional Airways AB ska betala 83 135 768 kronor i sanktionsavgift.
Citat från Naturvårdsverkets bedömning:
“Bolaget har anfört att utsläppsrätter inte kunde överlämnas i tid till följd av force majeure. Det bolaget har anfört utgör grunden för force majeure är i huvudsak akuta likviditetsproblem som lett till företagsrekonstruktion.”
“Naturvårdsverket bedömer inte att det har framkommit att bolaget drabbats av sådana onormala och oförutsebara omständigheter som legat utanför
verksamhetsutövarens kontroll, på sådant sätt att det har förelegat force majeure. Det har inte heller framkommit att Bolaget har iakttagit all vederbörlig omsorg för att kunna överlämna utsläppsrätterna i rätt tid. Det finns därför inte skäl för att underlåta att ta ut sanktionsavgiften. Bolaget ska därmed betala en
sanktionsavgift enligt 10 kap. 5 § förordningen om vissa utsläpp av växthusgaser.”
Det var kul så länge det varade, men alla goda ting har ett slut.
Vet att det finns så många fantastiska och positiva människor inom BRA och hoppet är det sista som överger en, men det ser inte så ljust ut för BRA just nu. Någon som har något uppmuntrande att säga inför tingsrättsens utlåtande imorgon?
Detta trams med utsläppsrätter, klimatmål och hållbart flygbränsle kommer inte bara ta död på BRA utan hela västvärldens flyg och industri och i slutändan hela det samhälle vi byggt upp.
Ett fåtal personer som driver denna bluff tjänar massor med pengar
medan den stora massan bara blir fattigare och fattigare och allt på grund av att man jagar ett spöke som inte finns.
Folk måste inse att det fossila bränslet vi har nu är det som funkar, sen
kan ni kommer med Era batterier och skogsprodukter för bränsle som bara är bluff och inte funkar. Kostar bara miljarder efter miljarder för ingen nytt alls.
Vart kan man se hur mycket som gäller kursade BIX respektive BRA?
Väntar här…det här måste vara täckmantel för något annat. 226 milj böter från Naturvårdsverket för sen inlämnad rapport säger sej själv. Tror mer på medveten ”intern” transaktion som myndigheten upptäckt
Goodbye Braathens!!!
Vad anser ni, klarar BRA en ny smäll, nu på 226 miljoner?
Vi får väl se vad dom säger på tingsrättsförhandlingen i morgon.
….men vad är det här, hur kan en myndighet ens ge böter med sådana belopp? Det här låter som ett påhitt för att Braathens inte ska kunna resa sig. Kommer de ens få ut pengarna av bolaget?
Ajajaj.. 226 mille. Även om en stor del ligger hos kursade BIA, så är det nog svårt att hitta resterande pengar under soffkuddarna, gissar att man letat där ett par gånger redan.
Som gammal Mavian är det riktigt sorgligt, det var ett så fantastiskt bolag en gång i tiden och jag är glad att jag fick uppleva det. Men det finns väl egentligen ingen att skylla på, visst ledningen kunde fattat betydligt bättre beslut inom alla områden under många års tid och de fokuserade på helt fel saker. Marknaden för det man fokuserade på fanns/finns helt enkelt inte. Övertygad om att ni som drabbas/(har drabbats) hittar ert drömjobb på annat håll. Det är många av oss som har det betydligt bättre nu och är kvar inom flyget. Håll modet uppe, efter regn kommer solsken!
https://www.svd.se/a/kwqbQB/tva-flygbolag-far-boter-brister-i-miljorapport
Braathens måste erbjuda ett nytt kollektivavtal till piloterna. Det löpte ut i Mars och man drar avsiktligt ut på det. Nu börjar folk tröttna och lämnar fortare än de kan anställa nya.