Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Malmö aviation var avsevärt bättre.
Varm handduk och maten ingick i början. Även på fredagar fick jag vin ombord. Det var fint det. Jättehärligt att flyga Avro RJ100 också. Många klagade på “teknik” och annat. Eller att den var dyr i drift. Förvisso, men för oss passagerare var det en fin maskin.
@Gina X. Jobbar du själv i branschen?
Bra lön? Bra management? Du skojar? Hög tid att börja storstäda på Hangar 5 om företaget ska ha en chans.
Det är tråkigt att se att Braathens blivit ett bolag satt på ”vänt” tillsammans med sina anställda. Tiden med Malmö Aviation var fantastisk att flyga som pax! Bolaget hade allt man kunde önska sig! Vad hände!? Hur kan man vilja äga ett bolag med dåligt rykte och att alla anställda vill sluta om dom kunde! Det är ju ett tydligt kvitto på att pengar är det enda som betyder något och att man inte har något intresse av att äga ett flygbolag.
Haha, hur trivs du på HR ”Jo”? 😀
Nu öppnade SAS upp Airbus320 rekryteringen igen. Troligtvis söker många från BRA över till A320 på SAS.
Varför sitta på ATR utan framtidsutsikter med en medioker lön utan kollektivavtal jämfört med betydligt bättre karriärmöjligheter hos SAS, visst lönen är inte optimal, men bättre än BRA.
Frågan är om BRA/SAS kommer blocka piloter att byta över.
BRA:s tidigare affärsmodell var uppenbarligen inte lönsam, efter två rekonstruktioner, ägartillskott och extern finansiering så gick det ju ändå inte…
Är väldigt nöjd med BRA. Bra lön möjlighet till deltid. Lagom långa leg bra kollegor. Ett management med chefer man faktiskt kan prata med.
Trivs som fisken i vattnet. Skulle hellre skjuta mig i foten är att gå till link o slava för 11 månadslöner o lägre lön o jobba hela sommaren.
Visst allt är inte guld o gröna skogar men tror BRA är på god väg med en väldigt åtråvärd produkt i sina ATR:er.
Varför söker ni (alla) till SAS Link? Värdelösa villkor, låst lön, 5/2 schema med alla nätter borta.
Om vi tar en annan synvinken är det väldigt märkligt att media inte fått upp ögonen mer för detta än nu. Dels media, men även passagerare.
BRA hade val att stanna kvar men gjorde det ej. Hade de klarat sig. Förmodligen men dock med en hårsmån men det tror jag.
Förfallet menar jag började redan efter Malmö aviation (som bolaget egentligen heter), senare Sverigeflyg (via olika aktörer) och sedan BRA (Braathens), vilket är det märkligaste namnet man kan ha på ett flygbolag. Man associerar inte med något alls.
Jag flyger till vardags själv. Däremot är jag inte varken bitter eller “vill söka mig bort” som många påstår. Men att tro att BRA ska överleva detta genom SAS är nog att drömma tyvärr.
Sägs att många på BRA, om inte i stort sett alla, har sökt till SAS Link.
Funderingar självklart men gnäll på sandlådenivå är bara patetiskt.
Ja detta är ett flygforum men det disktureras väldigt lite flyg speciellt ifrån dom som utger sig för att vara piloter, det som diskuteras eller rättare sagt gnälls på är framför allt ledighet och lön och man jämför sig oftast med dom bäst betalda i världen. Om man jämför på det viset så är hela Sverige underbetalt och förstår man sig på hur saker och ting fungerar så stirrar man sig inte blind bara på lönen det finns annat som uppväger också. Vill ni ha mer i lön, flytta till tex sandlådan men kommer ni bli lyckligare, knappast.
Ändå rimligt att folk uttrycker sina funderingar på ett forum för just Flyg, vilket detta är. Framförallt när det är lågt i tak på firman så man anses obekväm och förbises i nästa runda för upgrades eller för andra tjänster.
SPFs existensberättigande har passerat bäst före datum för länge sedan. Piloterna i Sverige borde gå in under någon större facklig organisation så man inte alltid står ensamma och får lite kraft bakom sig och lite ny luft under vingarna.
Var ska en ATR pilot få det bättre?
Ibland är det nog bättre att bita i det “sura äpplet”….
(Och för övrigt håller jag med.. Vad är SPF´s existensberättigande?)
Piloter som gnäller på företaget, piloter som gnäller på andra piloter.
Har man varit med ett tag så vet man att detta är normalt, piloter generellt är och har alltid varit missnöjda och gnälliga oavsett villkor och lön. Riktigt tröttsamt är det för oss andra med detta konstanta gnäll år ut och år in.
De duktiga piloterna hade lite pondus och vågade säga ifrån har redan lämnat BRA. De som sitter kvar idag väntar på att någon annan ska göra något. Ingen vill störa sig med ledningen. En riktigt härlig arbetsmiljö.
Tillochmed CabinCrew stod upp för sig själva tillsammans med transport och fick några förbättringar i sitt avtal med BRA. Men från piloterna och SPF är det knäpptyst. Illavarslande.
Bra Athens har redan från början ansträngt sig hårt att anställa en viss typ av människor och det ger resultat nu! Super lojala och och trevliga som aldrig skulle ställa till med några scener.
Har helt tappat respekten för SPF och er piloter på BRA under dessa senaste månaderna då ni inte gått ut i strejk, kollektivavtal är enligt mig inte ett måste för ett bra kontrakt, men nu hade ni ett dåligt kontrakt som gått ut, men inget görs för att få till ett nytt och bättre avtal…ändå sitter många av er i detta forum och klagar, GÖR NÅGOT ISTÄLLET, ni förstör för alla piloter när ni håller på som ni gör på BRA…
Är du inte bättre att ha ett jobb än inget alls? Eller få samma låga lön som nyanställd? Nu vet du ju vad du har!
När man pratar med folk ute på linjen är många väldigt besvikna på avsaknaden av ett nytt kollektivavtal. Verkar som många söker sig vidare.
Idag flyger vi runt med ett utlöpt kollektivavtal som grundar sig på inrikes produktion från hemmabas och därav inte är anpassat till wet lease/acmi för SAS och Austrian.
Varken löner, arbetstider eller antal dagar borta är anpassat eller avspeglar den nya produktionen.