Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Det är väl för att det inte finns några pengar till det, och rekonstruktionen hjälper väll inte till med detta problem riktigt. Hade det funnits pengar så hade ni ju haft ett sådant avtal, men jag tror man drar in för lite pengar på ACMI:n helt enkelt, vad skulle det annars bero på? Jag kan inte tänka mig att ledningen skulle hålla på så där av rent jävelskap, det beror ju på något helt enkelt.
De flesta BRA piloterna önskar sig ett nytt bättre kollektivavtal. Men det verkar vara en utopi med sittande ledning. Märkligt att det motarbetas när vi saknar personal och folk lämnar på grund av att detta inte får en lösning.
Förstår din sarkasm, men om du läser ordentligt ser du att de snackar om City Jet
Det blir hur som helst en spännande framtid! Det blir fokus på elektriska flyg och billiga biljetter som alla ska ha råd med! Det viktigaste just nu är att personalen får en fridfull jul!
Är någon här i november 2025?
En fråga till dig som svarade kl 16:22. Hur kan du bli så lättkränkt över att någon påpekar antal kommentarer och hur gammal diskussionen är?🤦♂️
Det betyder väl att det fortfarande finns behov att diskutera! Varför skulle ålder på en tråd spela roll??
All Reklam är BRA Reklam tänker nog ingen nere på Bromma Blocks varje gång det har kommit nya kommentarer i denna tråd. Detta är nog den mest besökta webbsidan på BRA kontoret.
Braathens Regional är inne på sin tredje rekonstruktion på 2020-talet. Så det finns en del att diskutera. BRA vägrar ingå nya kollektivavtal för sina Svenska piloter.
Utöver det har Braathens International (charter) nyligen gått i konkurs.
Denna tråd har verkligen spårat ur. 2 år gammal och över 1500 kommentarer🤣🤣
Står tydligt i vårat avtal vad som gäller ang inhyrning. Allt över 90 stolar är väldigt begränsad
Tipset gällande Cityjet är att deras SAS produktion sakta kommer minska när SAS Link börjar få nya Embraer 195 E2. Tror inte SAS behöver Cityjet alls på sikt om Link lyckas attrahera Piloter. Men det är några år kvar innan E2 leveranserna är på plats.
Braathens skrev SAS kontrakt på 7 år för 10-12 ATR. Ännu har ingen ATR underleverantör klarat att fullfölja sitt kontrakt ekonomiskt.
Jettime-FlyBe-Regional Jet/Xfly. Och ja, Braathens redan i rekonstruktion.
Klart att vi ska ha EMB och A220. Det har vi både råd med och kompetensen för. Ledningen har gjort ett sånt strålande arbete så det flödar pengar. Framförallt efter Airbus projektet och all den kompetens som är kvar sen man kört det i skiten. Detta klarar vi lätt!
Det finns fler kunder än SAS där ute…blir kanske en mix av 175 (90 stolar) och 195?
Har också hört A220 eller Emraber, så det där med 90 stolar verkar ju inte stämma? Vart står det, någon källa?
När SPF godkänner EASA FTL-schemaläggning som ett “kollektivavtal” befinner vi oss i en utsatt situation. Under pandemin tvingade Braathens fram ett K-avtal för ATR-piloterna med låga löner och mindre förmånliga villkor.
Dags att få tillbaka rimliga och rättvisa villkor.
Om du menar CJ så ska de operera något större än en CRJ får SAS förhandla om kollektivavtalet (max 90 stolar). Har svårt att se dom köpa A220 med ekonomin de har så ATR är nog inte omöjligt om dom vill fortsätta vara ett ACMI bolag för SAS
Nej, Braathens har inget giltigt kollektivavtal för Svenska piloter.
Just nu arbetar man under en så kallad ”fortsatt tillämpning” av det gamla avtalet – man hedrar indirekt det gamla avtalet tills ett nytt är på plats. Det löpte ut sista Mars.
Ofta får man retroaktiva löner från avtalets utgång, men i det här fallet verkar det osannolikt. Bolaget förhalar aktivt ett nytt avtal.
Att kalla EASA FTL för ett kollektivavtal… är på gränsen till chockerande.
Sv fackmedlem , jasså vad har IF metall fått ut av sin Tesla bojkott..
Fiasko, ingenting annat..
Om lastare, tankare m.v. vägrar betjäna BRA.
Vad tror du då händer..
BRA kan gå i konken, massor med folk förlorar jobbet.
Du verkar likt Tanten Andersson önska dig tillbaks till 80 talet..
@Daniel
Finns inga som helst interna rykten om A220 eller E195, visst hade det säkert varit jättekul men finns varken ekonomi eller rimlighet bakom ens en sådan spekulation, och jag har aldrig någonsin hört det varken på linjen eller någon annanstans.