Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Snabb fråga; jobbade du på Malmö aviation? När ägaren flög er utomlands för företags och julfester?
Rätt tydligt att ledningen inte bryr sig om personalen när de sätter sig emot ett nytt kollektivavtal för de Svenska piloterna. Det är riktigt dåligt och flera lämnar bolaget på grund av detta. Det är svårt att rekrytera nya när det inte finns ett avtal är på plats. Kollektivavtalet har varit ett problem sedan i våras och har inget specifikt med rekontruktionen att göra.
En sak man har lärt sig från BRA och deras ledning är att man tyvärr inte kan lita på något de säger. Det känns som att mycket bara är spel för galleriet för att locka till sig fler piloter, tekniker och kabinpersonal. Fokus verkar ligga på att göra styrelsen nöjd, inte på individen. Allt prat om att man ”inte är en siffra på BRA” känns tyvärr långt ifrån verkligheten.
@Lilleman
Bonusen kan du glömma, i en rekonstruktion försvinner allt sådant, så du och kollegorna kan nog redan nu börja bli sura. Sorry to say 🙁
@Lilleman: är det typ anställningsbonus? Har du bonus löftet skriftligt på ditt anställningskontrakt? Annars tyvärr bara glömma…
Svårt och se att Braathens skulle kunna eller får betala ut en Bonus på 100k per mekaniker med alla konkurser och rekonstruktioner som pågår.
Står det inte väldigt tydligt i ert kontrakt så är det nog rätt osannolikt.
Svenska piloterna får inte ens igenom ett nytt kollektivavtal. Det löpte ut i Mars.
Jag jobbar på Braathens tech och vad jag vet så ska vi i alla fall få våran bonus utbetald, det har dom lovat oss och 100.000 är inte lite pengar att lova bort då vi blev anställda, så jag hoppas nu på att dom fixar detta annars blir många ganska sura.
Jag funderar på hur det måste kännas att sitta på kurs och veta att man ersätter Crew som precis slutat för att det är dåliga villkor! Det måste vara lite speciellt?
Spännande, undra om det väger upp alla som valt att lämna?
Anställning och bolagskurs är nu klar för 10st nya piloter som nu skall börja sin träning ombord hos Braathens. Cabin kurs är planerad för 15st kollegor veka 2.
Har man kommit igång med rekryteringen av cc samt piloter? Eller inväntar man rekonstruktionen?
Något som har uppdatering kring böterna från Naturvårdsverket?
Har BRA betalat?
Det är inte säkert att dom har tid att sitta på flyg torget? Det är mycket som behövs ordnas med nu inför jul! Alla ska väl få sina julklappar?
Vem har nämnt “att piloter slutar utan att de ens har nya jobb?”
Braathens stänger ner crewbaser i Göteborg och Malmö. De från Malmö tar sig över bron till Köpenhamn men flera från Göteborg väljer andra alternativ. Mycket händer på BRA för tillfället och folk hittar nya jobb.
Jobbar inom flyget men ej pilot och att man tjänar bättre i CPH är inget unikt för piloter, jag har 2 ggr tidigare i mitt yreksversamma liv blivit erbjuden exakt samma jobb som jag hade på ARN för samma företag till bättre lön men tackat nej. En av orsakerna till att man tjänar bättre i Danmark är dom låga arbetsgivaravgiftern som nästan är ingenting medans det i Sverige är 32% på bruttolön istället så betalar arbetstagaren i Danmark sociala avgifter själv 8% av bruttolönen sen så är det så klart andra faktorer som spelar in men piloter har alltid en tendens att titta vad som står längst ner på lönespecen och jämföra sig med dom bäst betalda då missar man mycket väsentligt.
Men stämmer det att piloter slutar utan att de ens har nya jobb? Det är ju ändå jul snart!
Danskarna fick ett kollektivavtal på plats direkt innan basen ens öppnade. Deras fack stod redo och tog diskussionen direkt och vek inte ner sig, de fick behålla Xfly avtalet. Lönerna i Danmark är mycket högre än de Svenska. Visst, dels pga av den svaga svenska kronan, Men, en Styrman i Köpenhamn tjänar bättre än en Kapten på Arlanda, något är fel. Samma bolag, samma jobb.
Svenskarna står och kollar på medans BRA kör på som inget hänt, billig arbetskraft. SPF verkar måttligt intresserade.
@ @ ka
Kollektivavtalet löpte ut den sista Mars. Det var ingen rekonstruktion då, inte kommande 6-7 månaderna heller.
Däremot ett konstant motstånd från bolaget att teckna ett nytt avtal. Det som nu används är billigt och är anpassat för Bromma inrikes, INTE SAS/Austrian ACMI produktion. Man arbetar folk till bristningsgränsen.
Det är väl för att det inte finns några pengar till det, och rekonstruktionen hjälper väll inte till med detta problem riktigt. Hade det funnits pengar så hade ni ju haft ett sådant avtal, men jag tror man drar in för lite pengar på ACMI:n helt enkelt, vad skulle det annars bero på? Jag kan inte tänka mig att ledningen skulle hålla på så där av rent jävelskap, det beror ju på något helt enkelt.
De flesta BRA piloterna önskar sig ett nytt bättre kollektivavtal. Men det verkar vara en utopi med sittande ledning. Märkligt att det motarbetas när vi saknar personal och folk lämnar på grund av att detta inte får en lösning.