Slutet för BRA?
Nu när air France och KLM köpt SAS kommer nog det nya bolaget att trafikera inrikes i Sverige med stort S! Betyder det att bra har sett sina bästa dagar?
svar
Man kan beskylla BRA för mycket. Men att dagens SDL flight blev inställd kan du knappast skylla på BRA. Ta reda på fakta
Man ska inte uttala sig om saker man inte vet något om. Sundsvall flygplats stängde strax innan motorstart på ARN, dvs inget BRA kan belastas för. Det gick helt inte att flyga till Sundsvall.
Antingen så nyttjar man personal och kärror för annan kort ACMI eller så slopar man AAP Wien och säljer kärrorna.
Tror inte detta är helt kört, men någon form av beslut bör tas.
Med tre extra maskiner utan uppdrag lyckas BRA inte ens utföra dagens enda SAS flight till SDL, snacka om totalt förfall på hela BRA. Korthuset rasar totalt och lär blåsa omkull redan innan årsskiftet.
Om Cityjet hamnade i ekonomisk kris bara en månad efter de fick reda på att de förlorat kontraktet med Lufthansa så lär det inte bli lättare för BRA nu
Nu sitter BRA med 3st ATR som inte används. Personal baserad i Wien osv. Kan bli en dyr historia.
Varför skulle det bli dyrt för Austrian?
De opererar i stort sett alla avgångar redan med sina egna E195.
Synnerligen övertygad att om Braathens inte lever upp till den standard som krävs så kan avtalet avslutas med omedelbar verkan, vilket skett.
Då får Braathens inte en extra krona betalt.
Därför har Braathens redan flygit hem SE-MKE-G-I.
Braathens har misslyckats igen. Nu står man med flera flygplan utan produktion, med stora kostnader och mindre pengar in, mitt i sin 3:e rekonstruktion.
Blir nog en dyr historia för Austrian detta.
Gällande SAS så borde dem veta hur det är att vara i rekonstruktion vid detta laget då dem just klivit ur själva.
Ja där rök väl våran bonus på riktigt antar jag, som tur är finns det ju andra ställen på ARN som jag tror behöver folk, nu är det läge att rusa känner jag och åtminstone ett antal teknikerkollegor.
Så tragiskt. Tänker på alla gamla kollegor som drabbas.
/Mavian från GOT
Helt rätt, BRA framstår som oseriöst och det vill inte LH gruppen beblanda sig med. Vidare har ju ägaren satt i någon form av system att genomföra rekonstruktioner när det bristande ekonomiska tänket kollapsat. Det bästa om bolaget ska överleva är ju att en ny ägare kliver in och petar ut nuvarande eftersom bolaget i nuläget drivs som ett privat bolag, drivet av en euforisk ägare som fattar känslostyrda beslut snarare än ekonomiskt lönsamma.
Visst har fler bolag nyttjat rekonstruktioner, MEN inte tre gånger under 2020-talet, och dessutom gick Braathens International i konkurs.
Hela Braathens har kostat mycket för svenskt flyg.
Xfly och NovAir sattes i konkurs på grund av Braathens felräkningar och oförmåga att fullfölja uppdrag.
Nu drar sig Lufthansa gruppen skyndsamt ur detta.
Braathens har inte imponerat på marknaden.
Det är ofattbart att denna “flygande cirkus” får lov att fortsätta sin verksamhet utan att myndigheterna ingriper. Naturligtvis har LH upptäckt brister under pågående kontrakt för Austrian. Trist historia för de anställda som kommer i kläm.
Du menar som SAS Norwegian o nästan alla andra bolag inom passagerarbranchen gjort de senaste 10åren. Norwegian lämnade massiva skulder efter sig både på shorthair o Longhaul. SAS har varit i Chapter 11. Det är en svår bransch att navigera. Men kan hålla med tidigare att vissa personer i ledningen borde inte få förnyat förtroende. O man måste banta ner alla icke essentiella funktioner såsom HR o hålla stödfunktioner förutom underhåll o träning till ett minimum.
Ägarnas tålamod med ledningen är helt otroligt!
Braathens använder rekonstruktion som ett sätt att bli av med upparbetade skulder. Det är inte ett hållbart sätt att driva flygbolag eller seriöst mot underleverantörer som inte får betalt.
Detta borde Transportstyrelsen granska noggrant. Man kan inte driva kommersiell flygverksamhet med ständiga förluster.
Ägarna tar inte sitt ansvar utan låter andra ta notan.
Att Lufthansa och Austrian lämnar är knappast förvånande när så många kompetenta medarbetare redan har slutat och fler lämnar.
Jag tror inte tex xfly hade klarat lufthansas audit heller när det begav sig så att SAS ska bryta med Braathens är nog ingen självklar konsekvens av det här.
SAS har sina krav och Lufthansa sina.
Pengarna finns dom med. Ägaren försäkrar alltid dessa tillskott efter att rekonstruktionen är klar. Det är därför alla rekonstruktioner i Braathens alltid går igenom.
Auditen som Lufthansa gjort handlar mer om operationella parametrar, kompetens, kvalitet, underhåll och robustnes.
Problemet är aldrig ledningen eller HR. Det är alltid styrelsen dvs ägarna som tillsätter VD i bolaget. I detta fall är det uppenbart att ägarna lekt klart inom flygbranschen.
Hög tid att ledningen inte får ställa till det mer. Hoppas att transportstyrelsen tar sitt ansvar och stänger ner detta spektakel.
Flera nyckelpersoner lämnar inom kort Braathens, och roller som chefinstruktör och NPFO har nyligen annonserats. Det blir viktigt för BRA att snabbt få på plats en kompetent ledning.
Att förlora möjligheten att flyga för Lufthansa är en utmaning och kan försvåra framtida uppdrag. Hur SAS ser på situationen återstår att se, men i nuläget är BRA ett billigt alternativ. Men om inte lufthansa kan ha BRA så är frågan om SAS kan fortsätta. Det ser väldigt oBra ut.