Avies motorbortfall i EVG
Går rykten om att Avies nödlandade med dubbelt motorbortfall i Sveg i fredags, någon som vet mer om detta?
svar
Man får väll snällt invänta HAVKOM´s preliminära utlåtande? Ingen verkar vilja läcka uppgifterna?
Att oseriösa aktörer som Avies får fortsätta är skrämmande, dom borde ha blivit svartlistade för flera år sedan.
kommentar till signaturen “lLätt”.
Vems ärenden går du? De som handhar säkerheten såväl inom bolaget såväl som på
myndighetsnivå har full koll – vilket du inte verkar ha!
Jag finner det mycket underligt att locket är på i både press och andra nyheter om denna mycket alvarliga händelse i EVG, som lika väl hade kunnat sluta i totalhaveri och dödsfall. Bolaget AVIES flyger på uppdrag av rikstrafikverket med absolut livsfarligt dåligt underhållna flygplan med eftersatt kundskap på både tekniska och flygoperativa sidan. Händelsen i EVG är inte en engångshändelse då AVIES har haft andra alvarliga incidenter, såsom i Mora landar man på en motor, i Pajala åker man av banan etc. Vet allmänheten om detta ? NEJ !
Nån som hört nått mera?
@passagerare: Skulle jag ha varit i du så skulle jag skrivit fd.passagerare åt detta bolag.
Nån som hört vad som händer?
Har Avies en tekninker i Sveg?
Jönköpingsmaskinen är det nog inte då den används på Jönköpingslinjen. Dessutom är Jönköpingsmaskinen på SE-register men jag minns inte registreringen.
Men det skulle ju kunna vara ES-PJR eller om dom har någon inhyrd maskin. Utan att veta säkert så tror jag att dom har 3-4 stycken Jetstream 31/32.
Jetstream 32 står det, Har de många 32:or?
Det är antagligen Jönköpings maskinen ES-PJR.
Någon som vet vilken maskin det var?
Ett tvåmotorbortfall är väldigt ovanligt. Har det hänt i Sverige sedan Gottröra?
Båda spisarna stannade i stigningen men startade under sjunk tillbaka mot Sveg. På backen startade båda när de testade sen låstes kärran in.
Får se vad SHK hittar.
Flyger Avies med sina egna maskiner eller hyr dom fortfarande in från AIS?
Haverikommissionen utreder två händelser med Avies på kort tid:
“SHK utrederer ett allvarligt tillbud på Sveg flygplats.
2013-05-08
SHK har beslutat att utreda en allvarlig händelse som inträffade på Sveg flygplats 2013-05-03 med en Jetstream 32. ”
“SHK utreder ett allvarligt tillbud med en Jetstream 31 på Pajala flygfält.
2013-04-09
SHK har beslutat att utreda ett allvarligt tillbud som inträffade på Pajala flygfält den 13 februari 2013. Tillbudet var en så kallad ”Runway Excursion” (landning utanför landningsljusen) med ett flygplan av typen Jetstream 31. ”
Man får ju nästan flashbacks till European Executive Express som kraschade en kärra i LLA och strax därefter en i SKE eller om det var tvärsom…
Det står inget om dubbelt motorbortfall, faktiskt inte ens att det var motorbortfall på ena motorn.
Ett stort tack till de duktiga piloterna som landade det nästan fullsatta planet!
Här är artikeln från SR:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=78&artikel=5524345
Länk till fakta?
Det är väl det andra på relativt kort tid,var väl ett i Mora för ett tag sen också, underhåll????
Då får vi välll ge piloterna lite beröm att dom klarade ut situationen trots sin låga lön!
Det var väll inte båda motorerna som stannade, eller?
Andra medier skriver om en lugn och kontrollerad nödlandning.