SAS nya piloter
SAS ska ta in piloter utan type – rating nu och framåt. Lycka till! Pensionsavgångarna har kommit igång i bolaget nu. Så nu finns det ljus i tunneln åt alla nyexaminerade.
svar
Många piloter på TP bolagen som gjort några år och kanske hunnit bli kapten sticker inte till SAS.
Det är inte ekonomiskt lönsamt att byta bolag. Tar för många år att komma ifatt i lön, och räknar man med pensionen som är kraftigt försämrad på SAS är det rent av en förlustaffär.
Sen har SAS ett mycket sämre kollektivavtal när det arbetstid per vecka samt antal arbetande helger.
Tyvärr!
Det märks väl klart och tydligt?
Norwegian, Easyjet och Ryanair står för den största rekryteringsomgången genom tiderna i Europa de kommande 10 åren, och ska SAS och andra bolag få dela på de bästa piloterna måste de snabbt agera med att komma igång med rekryteringen.
TP bolagen har väl förlorat en del piloter till bl.a. SAS nu, och andra jetjobb. Så det rör sig där också. Piloter måste kontinuerlig replaceras.
Det kommer aldrig råda brist på piloter som innehar certifikat, men många av de som innehar certifikat är inte särkilt lämpliga trafikflygare för tung luftfart. På så vis kan det råda brist på duktiga piloter i Europa snart.
Från att inte ha rekryterat på 10 år till att behöva en hel del folk borde väl rimligtvis ge lite avtryck på den skandinaviska pilotmarknaden. Nu när man tar in även de utan rating vill säga.
Ni som är inne i branschen, kanske framförallt på TP-bolagen, har ni börjat märka några rörelser i era bolag sen sas/ jettime börjat ta in folk?
Jag vet att vi svämmar över av piloter på hemmaplan men om något är på väg i rätt riktning borde det väl börja märkas nu.
Efter 10 år kanske du tjänar lika mycket som en Norwegian styrman gör första året.
sen ska du på i OSL…. have fun.
Cirka hälften kommer med rating och hälften utan. Känner inte till om de tagit in några “färskingar” rätt från flygskolan än men tror att det är planerna. TFHS har ett avtal nu då 8 per TFHS kull ska gå rätt in i SAS per år (mpl).. om andra skolor blor intressant a för SAS är tveksamt, men kanske. Kommer hända mycket nästa år. Vänta och se. Gäller framförallt Oslobasen. Många piloter måste rekryteras, upp mot 100 per år är prognoserna från och med nästa år.
28.400:- före skatt totalt med alla tillägg. Ca 1000:-/år i löneökning första 10 åren.
är lönen fortfarande 22tkr svenska netto?
@Lollo; Det rekryteras kontinuerligt. Senaste given är ca 50st till OSL basen under vinterhalvåret. lycka till!
Rekryteras det fortfarande eller har det stannat av? Tas det isåfall fortfarande ratat folk?
Jag syftade mer på vad som kan anses som kärnverksamheten i ett flygbolag.
Kommer förstås finnas sökande. En del av de erfarna skulle nog dra iväg till andra bolag dock.
@Wazzup
Menar du att inga piloter söker jobb om Blue1 annonserar ut några hundra tjänster? Diskussionerna här bland desperata jobbsökande piloter säger något annat. Drivkraften att flyga är uppenbart större än att tjäna stora pengar.
Svar Lågprisprofilen. Det blir nog svårt att bedriva flygverksamhet utan att ha piloter.
Om man tror på SAS så kan man köpa SAS pref, den ger just nu 13% avkastning per år. Och är en tydlig mätare på vilket förtroende marknaden har för SAS.
Lösningen för SAS är nog att avskeda alla och låta de som vill söka nya anställningar, varför inte i Blue1. Med betydligt färre kollektivavtal. SAS kommer behöva ha en hel Amalthea-båt med strejkbrytare redo på redden utanför Kastrup under en övergångsperiod, men i längden är det nog enda sättet att rädda bolaget.
Kompis till en kompis-information säger att för ett halvår sedan var dom endast intresserad av CRJ-piloter som inte comutar till CPH. D v s boende nära CPH.
Byt adress och försök igen kanske?
Vad jag vet har dom fyllt upp behoven på CRJ, men den adressen är nog den enda (som jag vet om) som du kan skicka en fråga till. Dom har nog en hel del med frågor att svara på på kontoret.
Är det någon som vet om SAS behöver nya piloter på CRJ?
Har hört att det var ett antal som slutade ganska nyligen.
Har försökt att maila saspilot@sas.se men har ej fått något svar.
Jag flyger Challgenger 850 just nu (CRJ 200)
Någon som vet mer?
Finns det någon man kan kontakta?
För ARN-base eller OSL?
Ja de flesta som drog från Ryan/nas verkar ha dragit nitlotten, iofs så kan de ju vara närmare hem men resultaten talar sitt tydliga språk: En kapacitetsneddragning väntar runt hörnet och det kommer bli “sist in först ut” enligt LAS tyvärr.
Då hade det varit bättre att sitta kvar på Ryan/NAS och bli kapten nu. Visserligen en bit hemifrån men då finns alltid möjligheten att dra till Kina eller Mellanöstern som kapten i fem år och att gå i pension sedan nu när marknaden börjar vända för erfarna piloter.
Med miljardförluster som avlöser varandra blir det nog ingen slopning av de första lönestegarna tyvär.
Om du har ett jobb hade jag stannat där. 28 papp i månaden och tro inte att sparprogrammen är slut, det kommer fler och det kommer föra med sig ytterligare urholkning av villkoren. Alla som spottar på norwegian pga deras nyttjande av bemanningsföretag kommer nog få krypa till korset inom några år då SAS har insett att det går att spara mycket pengar på den typen av anställning. Wait and see. Om du sitter på typ FR hade jag lätt suttit kvar. Tänk även på att senioritetslistan på SAS inte betyder ett smack längre…