Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryanair början till slutet?

Tråden startades av 011430121

Början till slutet?
Läst för något år sedan en artikel om Ryanair var 2000 talets IT bomb, allt byggde på kommande utveckling och resultat.
Nu ser verkligheten ut att börja komma ifatt Ryanair, vinst varning.

Det som gör mig förvånad är Ryanairs dåliga kabinfaktor på 69 % en minskning med 2 % i januari 2007 mot 2006, detta trots en passagerare ökning på 17 %, detta kan väl bara tyda på att expansions takt med två nya 737-800 per månad är en för snabb ökningstakt av ökningen av flottan.

En undran hur stor är kabinfakton på Ryanairs svenska linjer?
MMX var nog lägre än vad genomsnittet för Ryanair är.
Har alla destinationer från NYO tillfredställande kabinfaktor?
Hur länge kan man köra från VXO till vad Ryanair kallar Düsseldorf, och ser hur trafiken från VST till London ut?

I min vildaste fantasi så trodde jag att jag aldrig skulle boka en flygning med Ryanair, men detta har skett skall åka med Ryanair till Bratislava för 1 krona plus skatter och avgifter totalt blev det ca 245 kronor och då gäller biljetten även retur resa!
Nu har Vi ju inte kommit iväg ännu för dom kan väl ställa in turen!
Du kan fortfarande köpa biljetter för 1 krona till denna avgång trots att det bara är några veckor kvar till avgång.

Igen kan inbilla mig att Ryanair kan tjäna pengar på min en krona
Ryanair kan möjligen tjäna pengar från skattebetalarna i Nyköping, för dom ”sponsrar” väl fortfarande Ryanair för att flyga på NYO.

Är Ryanair en ”flygbubbla”?

Publicerad den 2008-02-06 19:57
Skriv ett svar
Antal svar: 4

svar

AR
2010-11-04 12:49

Jättebra inlägg RA! Speciellt det att du tar upp så högaktuella och intressanta trådar!

RA
2010-11-04 12:41

Jättebra inlägg, coolio.

Ryanair metoder går verkligen att diskutera men man kan inte som 011430121 hitta ursäkter bara för att få lov misskreditera ett bolag som det är “inne” att hata- samtidigt som alltfler flyger med dem!!
Bara för att han vill positionera sig själv så fantiserar ihop att hans flight kommer att bli inställd, gör jämförelser med IT-blufföretagen som existerade under ett par års tid (Ryanair har snart funnits i 20 år och har gjort vinst nästan hela tiden) och hittar på lögner om hur dåliga kabinfaktorn på diverse linjer skulle vara (vilket han inte har en aning om).

Hans andra inslag tyder på att han fortfarande inte har fattat vad du, coolio förklarade att det inte är på själva biljettintäkterna man tjänar pengar.

Nej, det gäller bara att fortsätta hata. Seriösa inslag om Ryanairs metoder är intressanta. Det finns tillräckligt att diskutera utan att man måste vara oseriös.

Han kan ju försöka hitta något annat sätt att ta sig till Bratislava utan flera byten på vägen…

011430121
2008-03-01 20:03

Detta var ingen lönsam historia för Ryanari 160 pax ut och endast 84 hem

coolio
2008-02-12 12:07

Intressant inlägg. Om du följer Ryanair något så kanske du sett att de kontinuerligt gjort vinst. Denna varning du nämner, meddelades av management förra våren på mötet för Ryanairs aktieinnehavare. Detta är endast en påminnelse som blivit uppblåst av media pga svagt intresse till djupare research. Den beror inte så mycket på svag efterfrågan som på höga oljepriser. Läser vi en löpsedel och baserar all vår kunskap på det så får vi förmodligen inte en korrekt bild av speciellt mycket. Ryanair är inte dumma. De har tagit bra beslut tidigare, och de räknar faktiskt med att priserna kommer att gå ner ca 10 dollar per fat under det närmaste året. Därmed hedgar de inte något bränsle så som de flesta andra bolag gör just nu. Kolla på Southwest, så ser du likheterna. Det är det enda bolag i USA som gått med vinst kontinuerligt (förutom ett par år i början för 30 år sedan). Att Ryanairs personal politik är kränkande efterbliven jämfört med tex Southwest är en annan femma. Den bryr sig ju inte resenärer om lika lite som de bryr sig om miljö, eller barnarbete om de kan få saker och ting lite billigare. Det är lätt att protestera, men svårare att handla.
Ryanair tjänar inte på din krona. Det är ett lockpris som borde regleras bort i Europa så att man kan se vad det totala priset blir från första början. Kolla på Sterling där samma sak gäller. Andra måste hoppa på den här typen av försök till falsk marknadsföring (om du frågar mig). När det gäller NYO så är det en business deal som i alla andra uppgörelser. Man får ge för att få. NYO betalar för att Ryanair skall flyga dit passagerare som upptäcker Sverige, Nyköping och förstås Stockholm. Titta på ökningen av pax utrikes de senaste åren, och påstå inte att Ryanair inte haft något med detta att göra. Titta på priserna på SAS, Sterling etc, och säg inte att Ryanair inte varit bra för dig som konsument.
De tjänar pengar på allt. De säljer licenser dyrt till bussbolagen som kör till flygplatserna, parkeringsplatserna där, skatter och avgifter som inte är riktigt så höga egentligen om det inte var för att Ryanair skall ha sin del och flygplatsen sin. De har förhandlat super-priser på flygplanen. De köper upp Boeing i mängd, och kan sedan sälja de dyrare till konkurrenterna som skriker efter flygplan. Listan är lång, lång, lång, och då har jag inte ens börjat nämna deras viktigaste egenskap: det är inte hur mycket pengar du tjänar, det är hur mycket du spenderar…

Mina tre cent i alla fall. Trevligt att skriva av sig lite ibland! 🙂

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500