Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Flygskola? Jobb -pilot? Utomlands?

Tråden startades av upinthesky

Hej,

Vilken flyskola är bäst i Sverige? Dvs, upplägget? efter examen? kontakter inom flygbranschen?

Framtidsutsikter – pilot? Sverige resp. Utomlands?

Interpersona tester – nån som kan beskriva lite?

Tack iförhand// Upinthesky

Publicerad den 2012-06-01 01:18
Skriv ett svar
Antal svar: 44

svar

Tromsø
2013-02-25 21:21

Van G, Det heter Tromsö/Tromsø. Inte Tromsjö..

Tromsø er “Nordens Paris”.. Meget kontaktskapende folk. Du behøver aldri gå ensom hjem, om du ikke vil, etter en kveld på byen.. Litt off-topic nå, men byen er fantastisk..

Hilsen en fra Oslo som bor i Tromsø..

Van G
2013-02-25 20:08

@Ace
Det är ungefär så jag kommer att göra. Pluggar till Tandläkare för tillfället. Hellre jobba och betala av certifikaten istället för att ha stora banklån med räntor, det känns bättre.

@Jo
Det skulle nog kännas mer utmanande att ratta en gammal kärra istället för en modernare.
Bra tips om Easa, jag kommer att göra en djup research om dem innan jag ger dem en enda penny.
_______________________________________________________

Jag läste på SAA:s hemsida att dem har en finansfri kompletterande flygutbildning under kraven att man har PPL samt CPL, så det kanske kan vara något. Några erfarenheter?

Angående flygtimmar: hur fungerar det egentligen?, Det verkar ju vara onekligen dyrt att få dem. Kan man t.ex. hyra ett plan från en privatägare och flyga hela dagarna långa?,
Vad är PIC timmar, crosscountry etc?, några tips om hur man kan få dem bäst?

jo
2013-02-24 14:44

@Van G

lite tips om easa..

jag tog mitt ppl på easa i florida. du får vad betalar för är vad de flesta sa som kag flög med där. skolan fixar ditt ppl på kort tid, 4 veckor för min del, men det är tufft med teorin på den tiden samtidigt som du planerar flygningar. tips är att ha läst mycket innan du drar över.
jag trives bra på skolan o med instruktörerna flygplanen är av äldre modell men funkar bra.

med tanke på priset du skrivit så antar jag att du tänkt utbilda dig på cessnan. först o främst används de nästan bara för hour building pga viktkapaciteten. väger du mer än 75kg (tror jag det va) så måste du välja PA28.. det är en av många saker som inte framgår men plötsligt dyker upp. bara en sån simple sak som att handla innebar i stort sett hyrbil eftersom det va ett x antal miles till närmsta affär. löste sånt tillsammans med andra blivande piloter.

upplevelsen o flygningen i florida va grymt bra. gött att avsluta med en vecka på stranden efter all stress. som sagt du får vad du betalar för, men det va helt okej. de är mycket upp till dig hur fort du klarar dig igenom o de håller dig definitivt inte i handen. va några där som slet med flygandet o de blev bra mjölkade på pengar..
mitt ppl + night rating hamnade på ca 55 000kr inkl. resa o boende.

lycka till!
jo

Ace
2013-02-24 09:22

Jobba samtidigt och läs utb vid sidan om, har du ett bra läshuvud så jobbar du deltid och läser ATPL på distans(tex flygteoriskolan). Bästa sättet att hålla nere skulderna och slippa hamna i stor ekonomisk skuld…

Låt det hellre ta 4 år istället för 2 och vara utan stor skuld, sen så finns det nog heller inga jobb om 2 år men kanske ser bättre ut om 4…

PG
2013-02-24 08:22

Van G

Jag kan inte rekommendera dig att betala för en utbildning men om du ändå tänker göra det så har jag några tips kring dina planer.

1. Räkna inte med att klarar utbildningen på minimumtiden. Ha en buffert för extra levnadskostnader och flygtimmar.

2. TFHS ATPL-kurs är inte helt gratis. Resor, böcker, prov, boende etc tillkommer.

3. Om Ryan. De har flera tusen sökande och det går inte att köpa sig ett jobb där som en del verkar tro. Dessutom kommer de att sluta rekrytera styrmän 1:a April.

Allmänna tips:

Plugga upp dina betyg. Jobba och tjäna pengar. Sök de kostnadsfria utbildningarna. Går det inte vägen så ta ett PPL och flyg för nöjes skull. Skulle det ljusna i branschen i framtiden så kan du alltid bygga på med fler ratings och cert. Lägg inte 700 000- 1 000 000 på en utbildning i dessa tider.

Van G
2013-02-23 23:36

@Jarle

Tackar för ett bra svar. Jag ser det snarare som bra funderingar.

Just nu läser jag till Tandläkare. Jag håller på att testa på programmet, men det känns inte riktigt som om det är min grej…att gräva i människors munnar o.O

Det är bara preliminära utbildningsanordnare jag letat fram, hittar jag bättre så väljer jag dem förstås. Jag har hört från flera personer att Kungsair har en kvalitativ utbildning.
Jag får hålla tummarna på att TFHS vinner kontraktet, vore ju guldvärt att få utbilda sig hos dem, man får tom typerating hos dem. Men det är svår konkurrens

När gäller boendet handlar det mer om max 2 månader och då tror jag inte det kan kosta så mycket, jag kommer säkerligen att bo på det billigaste. När gäller resekostnader så finns det väldigt billiga biljetter till staterna, det gäller bara att hitta rätt. Jag har under flera tillfällen hittat enkelbiljetter för mindre än 2.000

Appopå ab-inito utbildningarna så misstänkte jag att det skulle vara lite i stil med det du sade, att de bland annat tar in inhemska piloter. Läste lite om British Airways Future Pilot Programme, Kenya Airways osv.

Jarle
2013-02-23 22:29

@Van G

Du verkar vara hyfsat påläst, det är dock några grejer jag vill påpeka/undrar.

“Snart 21år”, då har du all tid i världen att tenta upp dina betyg. Lär ju inte kräva mer än 1-2år. Finns få 20-åringar som utbildar sig till pilot.
Dessutom kanske TFHS vinner nästa YH-upphandling, isåfall kan du ju söka dit.

Vill även påpeka att långt ifrån alla ab-inito utbildningar garanterar jobb. Ab-inito innebär helt enkelt att du läser hela utbildningen i ett svep, ingenting annat.
Det finns förvisso ett fåtal flygbolag i Europa som erbjuder “jobbgaranti”, dock kräver en majoritet av dem att du pratar det inhemska språket flytande. T.ex. så kräver Lufthansa att du kan prata flytande Tyska.
Även här finns dessutom betygs- och studiekrav som kan vara svåra att uppfylla utan att komplettera med extra kurser.

Är lite nyfiken på hur du tänk “bo hemma” samtidigt som du lär dig flyga i USA?
Tänk dessutom på att du måste räkna in resekostnaden till USA.

Har själv ingen erfarenhet av Kungsair, men varför föll valet på just dem för IR/ME?

Vet inte vad du arbetar med, men det får vara bra flexibelt om du ska kunna studera enligt ditt upplägg.

Se det inte som kritik, utan snarare funderingar.
Lycka till!

Van G
2013-02-23 21:46

Själv smider jag planer på att utbilda mig till pilot. Jag har bland annat läst på nätet och pratat med en hel del människor om hur man kan gå tillväga.

Gratis alternativ: SAA, Universitetet i Tromsjö(Norge), Millitären(Transport pilot)
Finansiella alternativ: Integrerade utbildningar alt modulära utbildningar.

Om mig själv:
Jag hade sökt SAA och UiT om de nu inte hade gått på betyg och valt dem med högst betyg. Innan så var det ju så att TFHS enbart gick på tester utöver betygskraven, då hade jag naturligtvis sökt, men nu verkar det inte värt att söka då jag har låga betyg. Jag skrev ett högt högskoleprov och sov igenom gymnasiet, nu i efterhand så känner man sig rätt dum, men det är lätt att vara efterklok. Till militären kan jag inte heller söka då de har noll tolerans mot hörselnedsättning på ALLA frekvenser. Jag hör lite dålig på någon frekvens mellan 4-5k Hz på vänster öra, i övrigt intakt hörsel. Jag uppfyller dock luftfartverkets hörselkrav (JAR-FCL 3.235 hörselkrav).

Jag skulle kunna tenta upp betygen, men det skulle ta för lång tid. Det känns som om tiden rinner i väg och att man börjar bli för gammal (fyller snart 21år).

När det gäller dem finansiella alternativen så har jag ingen lust att betala ca
700.000kr för en integrerad utbildning + 2-300.000kr för TypeRating + ???kr för levnadskostander, cert, prov etc. Vi får inte heller glömma räntan.
Jag hade kunnat belata för ab-inito utbildning, då det ändå garanterar jobb, men det känns ändå inte så lockande.

Det jag mer hade tänkt mig, är att utbilda mig modulärt medan jag fortfarande bor hemma för att hålla kostnaderna så låga som möjligt. Jag kommer då att göra följande: Först så tänkte göra ett Apitude test hos någon flygpsykolog, 5.000kr (Gorndon, Interpersona, Siap etc), sedan ett Medical Class 1 för ca 3200kr (300£) (Gatwick, London).
För Certifikaten: JAA PPL i USA för ca 40.000kr (5995$), (Flyeasa.com)
ATPL, kostnadsfritt (TFHS)
ME/IR, tänkte Kungsair men vet inte priset, någon som vet ?,
JAA CPL, ca 50-7000kr (Flyeasa)
MCC, ca 25.000kr
TypeRating: 2-300.000kr, Ryan?
Det går att komma undan rätt billigt om man reser runt och tar de olika certifikaten på olika platser, om man vill jobba etc, men det beror på vilka ambitioner man har.
Det här lite vad jag hade tänkt, kommer att starta en egen tråd inom en viss tid och komma med mer detaljer.

Alla svar är givetvis välkommna.

MVH, Van G

denver
2013-02-23 15:58

bra skrivet. betyg e ett sållningsverktyg pga att det blir dyrt att bjuda in 200 pers till test. testerna e omfattande, och skiljer sig från tfhs genom att det e fler datatester. av de 60 som kommer på test sa de att cirka 20-25 tar sig till intervjun. intervjuarna tittar inte mycket på dina betyg, utan de tittar efter mognad, livserfarenhet och personlighet samt testresultaten. de vet om att MVG i allt inte betyder en bra flygare. kommiten består av trafikpiloter och erfarna psykologer. prova saa och uit några gånger innan du betalar, mitt enda tips.

Grodan
2013-02-23 09:39

@IkkeNorsk: Jag förstår ditt argument angående ojämn betygssättning i gymnasieskolor. Dock håller jag med @mendå i frågan att det oftast snarare rör sig om några futtiga poäng. Men även om det skulle vara värre än så, så angriper du ju problemet i fel ände, för om ett sådant problem existerar så kan det ju endast rättas till genom att ändra gymnasiesystemen, inte att uit ska lägga hundratusentals skattekronor på att alla sökare ska få “en likvärdig chans”. Låter i mina öron som extremt oansvarigt när det handlar om skattepengar.

Sen håller jag med dig om att de flesta utvecklas otroligt mycket under åren efter gymnasiet, det gjorde även jag. Men det beror ju på att man åstakommer och upplever nya saker i sitt liv. Man kanske skaffar ett jobb, åker på volontärresa eller skaffar sig andra livserfarenheter. Och det är just ordet livserfarenheter som är nyckeln här, för jag vet nämligen att goda sådana är något som uppskattas av antagningskommitén.

Och till sist, om det nu helt enkelt har för dåliga betyg för att få komma på antagning till en skola som man verkligen vill gå på. Då är det väl inte svårare än att läsa upp de betygen i efterhand. Är man för lat för det så har man inte på utbildningen att göra!

Mr Boston
2013-02-21 20:47

Du får ta och prova alla gratisutbildningar som erbjuds på vår moder jord. Jag kan inte rekommendera att betala. Så roligt e det inte att flyga flygplan. Vet om flera skuldsatta stackare som sliter på andra “arbetarjobb” så de kan betala av sina skulder. Det e ingen vacker syn att se en CPL havare arbeta och slita på oakademiska jobb som på ramp och mcdonalds.

Anders
2013-02-21 11:32

Man kan göra så mycket för 800.000:-.. herregud. Lägg pengar på annat

A
2013-02-20 12:38

Groggen har rätt. Dock gäller det cadetprogrammen för flygbolag som han skriver.

Att betala för tex. SAA:s PPP program i någon tro att Ab initio är bättre är bara rent dumt.
Kommer du inte in på statligt finansierad eller något flygbolags cadetprogram.
Överväg noga att skippa alltihopa men annars är det moduvägen som gäller. Du kan få en komplett utbildning för under 400.000 idag men det är fortfarande mycket pengar.

Groggen
2013-02-20 10:27

Sök yrkeshögskolan eller UiT i norge. Ingen bra ide att betala själv för ett vanligt CPL i Sverige, chansen att få jobb är oerhört liten vilket medför en stor risk vad gällande din investering.

Vill du ändå betala för din utbildning så skulle jag råda dig till att försöka komma in på något seriöst MPL-program. Swiss, Lufthanda, Flybe, Centerair i danmark osv osv, kolla upp dessa skolor. Det kommer eventuellt vara dyrare än ett vanligt CPL men du har MYCKET större chans att få jobb direkt efter utbildningen och därmed få tillbaka merkostnaden.

Jag anser att det är dumsnålt att ta den billigaste utbildningen i dom svenska skogarna bara för att få certet…. Såvida du inte har väldigt bra kontakter och kan få ett jobb ändå.

JohN
2013-02-20 10:00

Gratis utb eller ingen utb. Ärofyllt tips. Marknaden går ej att förutspå.

Simon Says
2013-02-19 01:40

What dont people understand? This career is risky! All airlines are starting their own “Ab Initio” and “MPL” programmes, and the governments are putting in money for “Sponsored pilot training Schemes” which will only be available for 10% of European pilot students..! Im choosing another career, unemployed since 2008.. and my school whom I payed nearly 70.000 Euro to I curse.

Tom
2013-02-18 10:12

Att anmäla sig är första testet. 😉 lös det

G
2013-02-18 00:59

@IkkeNorsk
Jag kan inte använda sökfunktionen. Jag gick in på hemsidan, registrerade internationell användare. Sen så finns det utbildningar som man kan välja på, men pilot/luftfartslag finns inte….

mendå
2013-02-17 22:38

betyg finns ju av en anledning. det visar på kapacitet och studiedisciplin. om det har skett fel i betygbed. så handlar det bara om ynka points.. så helhetsbilden av det betyg du har speglar sanningen en del iaf. helst vill dessa utbildningar se att du tagit dig igenom ett naturvetenskapligt/tekniskt program, då de e de svåraste programmen. på uit verkar matte och fysikbetyget vara extra intressant att titta på då de har de kurserna med genom universitetet.

Emil
2013-02-17 22:02

Kanske inte svaret på din fråga men jag har läst om och mailat lite med en skola på Island som heter Keilir. Verkar lovande! Tror att jag besöker den i vår i samband med en USA resa.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500