Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Ryan pilot

Tråden startades av CPL

Hej

Tänker söka Ryanairs “self spon.” pilot program, vad bör man tänka på och vad händer under uttagningen? Har även hört rykten om att de i sina kontrakt ska införa att om en pilot har sönder något på flyget blir han/hon skyldig att betala för det om det visar sig att han/hon gjort fel, stämmer det? Låter sjukt, med tanke på att rapportera misstag är något som gagnar flygsäkerheten.

Tacksam för en seriös tråd, då jag vet att folk hyser endel agg mot detta bolag, som trots allt gör vinst när vissa andra “fina” bolag visar röda siffror år efter år.

//CPL:arn

Publicerad den 2012-06-30 11:51
Skriv ett svar
Antal svar: 37

svar

Pilot2
2012-07-05 16:50

@EA

Vilket trams att här sitter många som inte klarat Ryan-testerna. Det är ett icke särskilt sakligt argument när man inte har något annat att komma med. Håll dig till sakfrågan.

Faktum kvarstår – det ÄR och har varit ett problem med kontraktsanställningar, icke harmoniserade skatteregler på en avreglerad global marknad. Detta utnyttjas av arbetsgivare som söker lågkostnadslösningar.

Att Nyköping ägnar sig åt snedvriden konkurrens genom att kringgå lagen om offentlig upphandling genom ett reklamavtal tycker jag personligen är både smart och skanalöst!

Det är dags att våra myndigheter sätter ner foten och försöker hitta vägar som gör konkurrens- och anställningsvillkoren likställda inom EU för att stoppa skatteflykt och oskäliga anställningsvillkor där arbetsgivaren givetvis söker kostnadsreducerande åtgärder där det är möjligt. Harmoniserade lagar gagnar oss alla, även arbetsgivaren!

EA
2012-07-05 15:46

Löjligt många här som misslyckades med testerna till Ryan ser jag.

Det finns inga upplägg med bolag på Isle of Man osv. längre. Piloter betalar skatt som alla andra.

Sen kommuner som Nyköping, ja är det inte billigare för Ryan att flyga dit hade de ju inte flugit dit. Eftersom Skavsta ligger längre från Stockholm än Arlanda måste de helt enkelt konkurrera genom att vara billigare, klart Nyköping vill ha en storflygplats också. På Arlanda jobbar det 17000 personer så tror Nyköping får in en hel del, även om Skavsta självklart inte är i närheten av Arlandas storlek så pratar vi ändå om tusentals arbetstillfällren.
Win win för alla.

Pilot2
2012-07-05 14:51

Kör hårt skatteverket. Ingen annan myndighet vågar stå upp emot detta mer och mer utbredda fusket, ni är vårt enda hopp.

/JAR25 sedan 10 år

Kalle
2012-07-05 14:33

Utan subventioner och skattefusk kanske inte Ryanair vore så “framgångsrikt”. Det rör sig om flera miljarder och utan dessa är Ryanair ett förlustbolag. 3 miljarder i vinst minus 793 miljoner Euro från flygplatser blir MINUS tre-fyra miljarder. Dra av 1-2 miljarder pga fejkade baseringar, så blir det ändå sämre.

Att subventionera ett flygbolag med en kommuns skattepengar är olagligt. Då får man konstruera ett “reklamavtal”, det är ju kreativt. “det ger kommunen så mycket tillbaka”. Men i så fall borde väl alla bolag subventioneras av en massa kommuner?

Det är mycket bra att EU är efter flygplatsers subventioner till Ryanair, fejkade baseringar och att skattemyndigheter är efter flygbesättningar som fuskar med skatten. Varför skall vissa slippa undan skatt och andra betala den? Det är hur bra som helst att någon som jobbar på skattemyndigheten läser detta. Självklart är det impopulärt att detta sprids. Om vissa i Norwegian och Ryanair inte betalar en krona i skatt stinker det. Gör något åt det!

Fogden
2012-07-05 11:18

@Torbjörn

Du behöver inte tro mig. Men min partner är steward och flyger från Arlanda så nån bör kunna klura ut vem jag är.

Det vi gör på skatteverket kanske inte gillas av alla, men vårt mål är att alla solidariskt ska betala de skatter som samhället beslutat om.

Varför tror du ni flygande måste betala för parkering på Arlanda, eller varför vi försöker få till en enhetlig beskattning för mat ombord?

Fast allt är inte dåligt. Betänk t ex att ID-resor nu kanppast beskattas alls…

F/O
2012-07-05 08:00

Ja jag ser framför mig hur Ryans resenärer spenderar storpengar i Nyköpings stad. Det var nog därför de flög till “STOCKHOLM/SKAVSTA”?

Löjligt! Kommunerna tjänar inte en krona på denna verksamhet. Det går storback!

ekonom
2012-07-04 18:21

@Kalle:
Kommuner som har gett subventioner till Ryanair har själva tjänat på det många gånger om i flygplatsens/kommunens utveckling, ökad sysselsättning, minskad arbetslöshet och inkomster från passagerare som de annars inte skulle ha haft. De gör det endast för egen skull genom att attrahera framgångsrika bolag som inte ger upp i första taget. Liknande lokala subventioner är mycket vanliga över hela världen och inte bara för flygbolag. Din hatfulla avund på Ryanairs framgångar är sjuklig. Byt medicin.

Kalle
2012-07-04 16:54

Lägg till 150-200 miljoner euro sparat genom att smita undan sociala avgifter. Det kan man kalla mygel och konstgjord andning. För att inte tala om alla Ryanairpiloter som inte betalar en krona i skatt någonstans, pga egna företag med bas på Isle of Man. Sätt åt dem! Det gäller de Norwegianpiloter som har liknande upplägg. Bas i Malaga? Nej, de åker hem till familjen i Oslo.

Ryanpilot
2012-07-04 16:02

Nuförtiden måste vi betala skatt. Man är tvingad att sätta upp sitt limited company via en annan firma. De hjälper än med all skatt och avgifter. Det var flera år sen de bra kontrakten där man kunde undvika skatt helt fanns. Så vi betalar som vilken svensk som helst. Sen fårvi göra avdrag för type rating mm. Så första halvåret blir skatten i praktiken typ 0.

Pilot
2012-07-04 04:45

@Skipper

Om du inte kan taxa utan att kollidera ska du nog inte taxa. Du kan lika lättsinnigt taxa ut på active runway utan clearance. Håll dig till VMC du, och undvik mörkerflygning.

Skipper
2012-07-03 19:13

Hoppas att du någon gång i dimman taxar på en annan maskin i och får betala reparationen ur egen ficka. Får se hur ansvarstagande du vill vara då!

Pilot
2012-07-03 17:33

@pensionär

Du själv då? Köper du endast varor tillverkade i Sverige? 90% av allt som Ikea säljer kommer från lågkostnadsländer. Jag jobbar hellre för ett bolag som går med bra vinst än riskerar mitt jobb hos ett bolag som lever på konstgjord andning. Givetvis ska personal ta ansvar för sina misstag, det är endast rättvist.

Torbjörn
2012-07-03 14:31

Fogden:

Så mycket troll på detta forum så jag tror dig givetvis inte. Men tänk va trevligt om det va sant.

Flygintresserad fogde
2012-07-03 14:00

Hej på er alla

Som anställd på skatteverket kan jag avslöja att vi och andra skattemyndigheter har haft ögonen på Ryans flygande ett bra tag.

När nya EU-reglerna blir lag räknar vi med att följande gäller:

Vi begär uppgift från Ryan vilka piloter som har bas var.
Ryan beräknas svara att de inte har piloter anställda.
Vi kräver då besked om vilka piloter och vilka värdinnor som flugit alla flygningar.
Det måste Ryan svara på annars kan vi göra Europeisk skatterevision. Precis på samma sätt som svenska skattemyndigheten gjorde mot SAS i Danmark.
För varje pilot kollar vi vilken flygplats som just den piloten flugit oftast ifrån. Piloten eller hans bolag får då betala skatt och sociala avgifter i det land där den flygplatsen ligger.

Som tillägg kan jag meddela att det är inte Sverige som är drivande i den här frågan. Estland ligger på hårdast med Storbritannien på andra plats.

pensionär
2012-07-03 12:51

Vad jag menar är. Hur blir det för oss att leva ett drägligt liv i Sverige,i framtiden.
Flyget anställer personal i lågland,bidrar inte till välfärden genom skatt och arbetgivaravgifter inb till personalens pension. Åkerinäringen gör likadant i dag,låglands förare bilar registreras i lågland,bolagen registreras i lågland.
Risk kapitalbolagen för ut vinsterna ur landet som består till 100% av skattepengar,
nästa steg är att anställa personalen i vården,skolan, mm via bemanningsföretag ,registrerade i Låg skatte land alt låg löne land.Sen kommer Volvo,Scania.Handeln. och övriga industrin då i första hand de med utlänskt ägande.

Kalle
2012-07-03 10:37

Subventioner från småflygplatser till Ryanair, är 793 miljoner Euro per år. Sociala avgifter betalda i “fel” land, är ca 150-200 miljoner Euro. Dessa summor är långt större än Ryanairs årsvinst. EU håller på att stoppa detta nu. Det tog bara för lång tid.

http://www.takeoff.dk/news/23277

M
2012-07-03 10:34

Man kanske kan fakturera närmre 100k per månad som kapten, men inte har man det i lön.
Sen är det upp till själv att skatta och göra rätt för sig.
Många RYR piloter betalar inte en enda krona i skatt någonstans.

mamma
2012-07-03 02:53

Nisse – du är unik!

Sjökapten
2012-07-03 00:41

Hej Nisse,

Om Du tittar var dina kläder är sydda osv så är nog det mesta made in Asia, samma med din TV osv.

Men, jag håller med dig, givetvis skall vi inte ha slavarbete eller behandla mäniskor illa.

Men, om man väljer att betala en flygvärdinna 18000 kr i månaden, är det slavarbete? I sådana fall är ju en stor del av tex restaurangpersonal slavar.

Och, om man ger en pilot 30000 i begynnelse lön och kanske en slutlön på 55000-60000 som kapten, är det en slavlön?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500