Att flyga med falska loggböcker och certifikat
Frågan har delvis varit upp i en annan tråd men kräver absolut en egen tråd.
Hur stort är problemet med kryddade loggböcker? Hur många är redo att ta risken med att förfalska loggböcker och referenser för att få de välbetalda jet-jobben?
I Indien och Pakistan har de (enligt myndigheterna själva) en oroväckande stor andel trafikflygare som till och med har förfalskade certifikat. Förekommer det här i Europa och Skandinavien?
Det kan finnas en stor spread på hur loggböckerna kan vara kryddade från text lite positiva avrundningar till helt falska och påhittade ratings och CV entries.
Bara ett fåtal bolag kollar CV och flygerfarenhet ordentligt verkar det som. Hur stort är mörkertalet?
Pilotjobb är eftertraktade och många kan vara väldigt sugna på att ta några genvägar till ett välbetalt statusjobb men sen måste man ju leva upp till det man angett i ansökningen.
Vad händer när det uppdagas att man har råkat anställa någon som fuskat och ljugit? Blir man polisanmäld? Blir man åtalad? Blir man svartlistad i branschen eller kan man söka vidare hos andra bolag?
Hur stort är mörkertalet? Har du egen erfarenhet av detta eller misstänkt att du flugit med någon som inte har den bakgrund han/hon/hen säger? Anmäler du dina misstankar?
svar
Tror inte att det är ett stort problem i våra trakter och här används inte heller de stämplar och annat som bolag i Asien och ME använder sig av. Jag har nog aldrig hamnat i en situation där jag har misstänkt att någon har fuskat med sin erfarenhet och ffa ratings och liknande. Har någon avrundat uppåt och fått ett par timmar extra så är det ju trist men inget som påverkar något öht. Om någon däremot har gått från 500h till 1000h med kreativ bokföring så är det en annan sak. Efter 5000hTT är det väl ingen som bryr sig egentligen… Kan man inte sitt jobb då så är man ju synnerligen obegåvad och/eller en galning.
Transportstyrelsen är inte att leka med om det visar sig att man förfalskat eller ljugit om erfarenhet och utbildning.
I mellanöstern, dit de flesta Pakistanier, Indier, Banglas etc strävar efter att komma så är det betydligt striktare regler för en FO att bli anställd. De som kommer från Pakistans Flygvapen innan de flugit för npn av de större Pakistanska bolagen är oftast bortsorterade då deras logbok och licenser bedöms som icke trovärdiga.
Indien betydligt mindre problem.
Tomas Salme en svensk kunde ju bara förfalska sin licens och sedan flyga runt i EU under två decennier.
Ingen vet eftersom det är svårt att avslöja, förekommer säkert men ingen vet för då hade det nog talats om.
När jag började på wizz var de extremt petiga, ville ha flertalet kopior både från ATO och tekniska loggboken.