Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

piloter, vart utbildade ni er?

Tråden startades av flyget

Vart utbildade ni er till piloter? Betalade ni för er utbildning? Var det värt? Var skolan bra/dålig? vad hade ni gjort annorlunda idag med facit i hand? Vill höra allt!

Själv är jag inne på halva min ingenjörsutbildning men pilotyrket lockar mer. Om jag aldrig kommer in på en gratis pilotutbildning funderar jag på att söka mig till exempelvis OSM eller liknande utomlands.

Publicerad den 2025-01-04 20:31
Skriv ett svar
Antal svar: 40

svar

Lajka
2025-10-10 03:44

2011 betalade jag 340.000 kronor för CPL/ME/IR+MCC(MCC på Oxford flight academy på Arlanda hette det då, nu vet jag inte, tacka vet jag F28 simulator), billigt, gå inte på någon integrerad utbildning, dom bara mjölkar pengar. Innan dess tog jag ett PPL på Ljungbyheds flygklubb, 36000 totalt, färdigt cert i handen.

JB
2025-10-08 18:24

Började ppl träningen 1992 på Cypern, sedan åkte jag över till USA och gick på college och skaffade alla amerikanska certifikat. Sedan återvände jag till Sverige och pluggade på TFHS.

Elden
2025-10-08 18:06

Funderar fortfarande. Både SPU och GFA är godkända yh nästa år. Men avgiften kvarstår men med csn hjälp. Har råd. OSM kör inte med Västerås utan Florida ett pr och sedan Arendal Norge. Är fundersam över vilken skola jag ska välja. Närheten med Sverige eller solen i Florida. Känner inte till så mycket om GFA och vart deras studenter hamnar.

Jag vill ändå testa på det här och köra 100%

Mrbrown
2025-09-29 10:54

Satsa på Flygledaryrket istället. Bättre betalt och du kommer hem till familjen varje dag. Pensionsavgångarna fram till 2030 är enorma och med det säkertspolitiska läget som nu är och där vi kommer få ännu mer NATO rörelser i vår luft kommer det krävas att vi säkerställer en säker och effektiv trafikledning.

Rolf
2025-09-28 09:59

Jag tror att man är så nällad att komma in på utbildningar, att man slår dövörat till när lite obekväma saker dyker upp. Sedan går man i strejk när det inte passar längre.

@erik
2025-09-27 20:52

Trodde du allvarligt att man jobbade 9-5 som pilot eller? När man utbildar sig till pilot så ska man veta hur yrket är, tidiga mornar/sena kvällar, jobba födelsedagar/högtider (sen jobbar man inte varje av dom varje år). För majoriteten så är det värt det, för vissa är det inte. Många går ner till 80-60% anställning för att ha mer ledigt men det är upp till bolagen o detta pga europeiska regler.

F5
2025-09-27 11:53

Jag utbildade mig en gång i tiden på flygvapnets flygskolan F5 i Ljungbyhed, Skåne. Men det var på 80-talet.
Idag ligger TFHS på denna plats.

Erik
2025-09-27 04:04

Jag hade en dröm och vision om en karriär. Som med facit i hand inte alls va det guld och gröna skogar som utlovades

Drömmen va inte checka in kl04, alltid sliten, halvtaskig lön, aldrig hemma, socialt och familjeliv i spillror

Elden
2025-09-25 17:15

Fick mail från SPU att de får 12 csn godkända platser nästa år. Skickade frågan tidigare till dom. Avgiften kvarstår precis som GFA och OSM men med csn stöd. Så förutom TFHS så står GFA, OSM och SPU som alternativ.

Elden
2025-09-22 19:20

Tack hoppas jag med! TFHS går i första hand men är ändå öppen för en plan b. Ja det var samma tester som förra året gjorda av siap, men på plats med tentavakter och på egen dator.
Nej har inte sökt UIT, visst kan det vara värt ett försök men hade ingen större lust med den extra matte och Fysik man ska läsa.

@elden
2025-09-22 14:30

Hoppas du gick vidare i konkurrensen! Hur var testerna denna gången? Var det samma tester som det var förra året? online tester administrerade av SIAP bara att de gjordes på plats eller hur var det?

Har själv ingen erfarenhet av de självfinansierade pilotutbildningarna så kan tyvärr inte hjälpa dig där, men har du sökt UiT också? Det är värt ett försök där med!

Elden
2025-09-22 09:11

Hejsan, drar igång tråden igen.
I väntan på TFHS besked om hur första testen gick som ska komma nästa vecka så börjar jag fundera på en plan b om jag inte gick vidare i konkurrensen (ca 800 sökande). Jag är fortfarande inne på att jag vill börja en pilotutbildning efter årsskiftet, det passar mig i livet just nu.
Andra skolor jag kollat på är OSM och Green flight Academy som numera är YH och CSN godkänd. Även sneglat på SPU. Jag har pengarna för att göra det privat utan extra lån men vill helst ha csn också. OSM verkar gå i USA halva utbildningen och Norge halva, inget Västerås alltså.
Någon som har rykten, egna erfarenheter eller kontakter från nämnda skolor? Spelar samarbeten med flygbolag någon roll?

Sv till statligt
2025-01-22 19:29

Nu är det inte alla som platsar på TFHS likt mig och många vänner och kollegor som inte valde rätt linje på gymnasiet eller hade toppbetyg. Vi gick den privata linjen och sitter idag 10-13 år senare med bra jobb och hade fördelen att få jobb som pilot före det ens gått 2 år efter man började plugget.

LH
2025-01-21 14:26

Ett alternativ är EFA – European Flight Academy, Lufthansas flygskola som erbjuder finansieringslösningar där man själv betalar 10000 euro up front sen betalar man tillbaka resten när man nått en årsinkomst på 30000 euro.

ESNZ
2025-01-21 12:12

Kommit till någon klarhet?
Själv hade jag sökt, och kommer göra, TFHS, UIT, flygvapnet och hoppas på någon av dessa. I andra hand kommer jag nog ändå ta OSM om ekonomin finns. Jag anser att risken är värd det om man drömt om att bli pilot sedan barnsben. Kom ihåg att du lever en gång och de är värt att testa. Får du inget jobb eller inte trivs så har du iaf testat och slipper fundera på det resten av livet, eller så får du ditt dröm jobb och blir en välbetald kapten någonstans.

Lycka till!

Statligt
2025-01-15 22:04

Jag förstår verkligen inte människor här inne som förespråkar självfinansierade flygskolor. Dom enda som måste skriva positivt att gå där istället för att få en gratis utbildning via ex TFHS är garanterat i ledningen för sådana skolor. Skit i vilket typ av cert du får, det viktiga är att på TFHS får du jobba som pilot under utbildningen, inte harva runt i en cessna 200h med Raybans och massa låtsas axelklaffar.

fd BT
2025-01-15 09:14

Att tänka på:
Jag gick SPU men flyger inte längre pga familjelivet. SPU har dock blivit av med sin CSN-behörighet då staten inte ser ett tydligt behov av piloter..(men YH helikopter finansierar dem… logiken saknas helt). Detta skall tydligen gälla alla icke statliga skolor i Sverige. Med andra ord måste du utomlands för att få låna av dem – du kommer dock inte i närheten av 1 milj. när jag gick var taket knappt 300k men det höjdes till kanske 500k efter jag var klar.

Ska du utomlands bör du kika på airBaltic.

Är det värt? Får man certen gratis så finns det ingen tvekan men annars lär du ha feta lån att betala av! Sen beror det på vart du och din familj är villiga att flytta. extremt svårt att få jobb i Sverige, speciellt tidigt i karriären.

Anton Widarsson
2025-01-14 20:02

Är det någon som kan hjälpa mig? Har lite beslutsångest. Ska jag satsa på osm eller tfhs? Är tacksam för alla svar

VissaFattarTrögt
2025-01-14 17:47

Brukar inte kommentera här på forumet men känner att jag måste försvara dig från alla butthurt-människor som finns här.
1. Det spelar INGEN roll vilket cert du tar. Alla cert har för- och nackdelar. Såvida du inte ska specialisera dig inom en väldigt specifik typ av flygning (t.ex. sjöräddning, försvaret, taxi-flygning osv.) så kvittar det. I bra tider (som nu) så kommer det finnas jobb åt alla. I dåliga tider får nybörjare inga jobb alls, oavsett cert. Jag har fått höra ett oändligt antal gånger MPL skulle vara mindre värt, främst av äldre och trångsynta som inte förstår att tider ändrar sig. Lita inte på folk här, kolla på OBJEKTIV data. Kolla på TFHS anställningsstatistik, i närheten av 100% får jobb direkt (bortsett från i pandemin, men då fick inte CPL-are jobb heller, tro mig). Kolla även på andra stora flygbolag i Europa som British Airways, Lufthansa, Easyjet: INGEN av de bedriver CPL-verksamhet utan alla föredrar MPL. Jag är inte lika trångsynt och säger att CPL är sämre, utan som sagt, alla cert har för- och nackdelar och i slutändan har det lite roll på eventuella jobb-chanser.

2. Det är SJÄLVKLART att välja en skola som är statligt finansierad. Pilotutbildningen är dyr och de flesta har inte råd att bekosta den själv (att ha ett 1,5 milj. CSN-lån när du är klar är inte heller kul). Om det är TFHS, UIT eller någon annan skola spelar mindre roll. Om du hellre bor kvar hemma och bränner 1 mille så är det självfallet ditt egna val, men omotiverat för många.

@inga spanska...
2025-01-14 11:23

Håller med i att man definitivt ska satsa på respektabla skolor i norra Europa. Man ska komma ihåg att man efter en utbildning inte bara vill ha ett certifikat. Man behöver även tillräcklig kunskap och erfarenhet för att lyckas få ett jobb och sedan behålla det.
Jag håller dock inte med om att man ska söka Wizz Airs akademi. Wizz är ett bolag som man bör hålla sig långt borta ifrån.

Som så många andra har skrivit:
Satsa 110% på att komma in på TFHS.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500