Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

piloter, vart utbildade ni er?

Tråden startades av flyget

Vart utbildade ni er till piloter? Betalade ni för er utbildning? Var det värt? Var skolan bra/dålig? vad hade ni gjort annorlunda idag med facit i hand? Vill höra allt!

Själv är jag inne på halva min ingenjörsutbildning men pilotyrket lockar mer. Om jag aldrig kommer in på en gratis pilotutbildning funderar jag på att söka mig till exempelvis OSM eller liknande utomlands.

Publicerad den 2025-01-04 20:31
Skriv ett svar
Antal svar: 25

svar

Statligt
2025-01-15 22:04

Jag förstår verkligen inte människor här inne som förespråkar självfinansierade flygskolor. Dom enda som måste skriva positivt att gå där istället för att få en gratis utbildning via ex TFHS är garanterat i ledningen för sådana skolor. Skit i vilket typ av cert du får, det viktiga är att på TFHS får du jobba som pilot under utbildningen, inte harva runt i en cessna 200h med Raybans och massa låtsas axelklaffar.

fd BT
2025-01-15 09:14

Att tänka på:
Jag gick SPU men flyger inte längre pga familjelivet. SPU har dock blivit av med sin CSN-behörighet då staten inte ser ett tydligt behov av piloter..(men YH helikopter finansierar dem… logiken saknas helt). Detta skall tydligen gälla alla icke statliga skolor i Sverige. Med andra ord måste du utomlands för att få låna av dem – du kommer dock inte i närheten av 1 milj. när jag gick var taket knappt 300k men det höjdes till kanske 500k efter jag var klar.

Ska du utomlands bör du kika på airBaltic.

Är det värt? Får man certen gratis så finns det ingen tvekan men annars lär du ha feta lån att betala av! Sen beror det på vart du och din familj är villiga att flytta. extremt svårt att få jobb i Sverige, speciellt tidigt i karriären.

Anton Widarsson
2025-01-14 20:02

Är det någon som kan hjälpa mig? Har lite beslutsångest. Ska jag satsa på osm eller tfhs? Är tacksam för alla svar

VissaFattarTrögt
2025-01-14 17:47

Brukar inte kommentera här på forumet men känner att jag måste försvara dig från alla butthurt-människor som finns här.
1. Det spelar INGEN roll vilket cert du tar. Alla cert har för- och nackdelar. Såvida du inte ska specialisera dig inom en väldigt specifik typ av flygning (t.ex. sjöräddning, försvaret, taxi-flygning osv.) så kvittar det. I bra tider (som nu) så kommer det finnas jobb åt alla. I dåliga tider får nybörjare inga jobb alls, oavsett cert. Jag har fått höra ett oändligt antal gånger MPL skulle vara mindre värt, främst av äldre och trångsynta som inte förstår att tider ändrar sig. Lita inte på folk här, kolla på OBJEKTIV data. Kolla på TFHS anställningsstatistik, i närheten av 100% får jobb direkt (bortsett från i pandemin, men då fick inte CPL-are jobb heller, tro mig). Kolla även på andra stora flygbolag i Europa som British Airways, Lufthansa, Easyjet: INGEN av de bedriver CPL-verksamhet utan alla föredrar MPL. Jag är inte lika trångsynt och säger att CPL är sämre, utan som sagt, alla cert har för- och nackdelar och i slutändan har det lite roll på eventuella jobb-chanser.

2. Det är SJÄLVKLART att välja en skola som är statligt finansierad. Pilotutbildningen är dyr och de flesta har inte råd att bekosta den själv (att ha ett 1,5 milj. CSN-lån när du är klar är inte heller kul). Om det är TFHS, UIT eller någon annan skola spelar mindre roll. Om du hellre bor kvar hemma och bränner 1 mille så är det självfallet ditt egna val, men omotiverat för många.

@inga spanska...
2025-01-14 11:23

Håller med i att man definitivt ska satsa på respektabla skolor i norra Europa. Man ska komma ihåg att man efter en utbildning inte bara vill ha ett certifikat. Man behöver även tillräcklig kunskap och erfarenhet för att lyckas få ett jobb och sedan behålla det.
Jag håller dock inte med om att man ska söka Wizz Airs akademi. Wizz är ett bolag som man bör hålla sig långt borta ifrån.

Som så många andra har skrivit:
Satsa 110% på att komma in på TFHS.

Jojjo
2025-01-14 09:12

Två tips:
1. Pilotyrket låter kul, men branschen har utvecklats i en väldigt negativ riktning under många år, och fortsätter göra det (i vart fall i Europa). Funkar som singel, men är otroligt svårt om man vill ha familj.
2. Håll dig borta från MPL. Detta skapar en inlåsningseffekt som placerar en på absoluta botten i hierarkin och på seniorlistor. Bara ett fåtal bolag accepterar MPL så man stänger över 90% av den potentiella marknaden för sig själv. Även om man får in foten blir lönen dålig och man måste tids nog ändå hosta upp en massa pengar för flygtid, om man vill kunna avancera under en någorlunda rimlig tidsram.

Det tog mig 8 år att få en fast jobb i branschen. 11 år är det värsta jag hört från kollegor. Man hör mycket om de som lyckas omgående, flygskola och direkt anställning.
Vad man hör mindre om är de över 80% som aldrig får in foten i branschen. De flesta kollegor jag pratat med tycks ligga runt 3-5 år innan det släpper.
Så ordet ”garanti” existerar inte här.

EDDF
2025-01-14 01:04

Ett MPL från TFHS är den bästa starten du kan få. Du är fullt anställningsbar hos flygbolag. Flygbolagen plockar elever direkt från den flygskolan. Det kanske inte gäller andra MPL-program dock.

E
2025-01-13 20:42

Vad du än gör så i min mening håll dig borta från MPL program.

Hos de flesta bolag är du absolut 0 intressant med ett MPL och av att döma av folk jag pratat med så håller inte utbildningen lika hög standard som en mer gedigen CPL+ATPL ME/IR utbildning.

Har du otur med tajming med ett MPL så får du aldrig ett jobb alls och har lagt ner massa energi, tid och potentiellt pengar på något som inte är värt ett skit.

Så vill du vara anställningsbar, håll dig borta från MPL!

INGA SPANSKA SKOLOR
2025-01-12 08:48

Om jag var du skulle jag definitivt söka och självfinansiera istället OM du känner dig villig att offra pengarna och att du troligen inte kommer in på TFHS. Måste säga att jag hört väldigt mycket bra om Kungsair Training.

Vad du inte ska göra:
Jag personligen känner flertalet personer som åkt till medelhavet, där det lovats “Snabba” pilotutbildningar på “endast” 14-18 månader. Detta är dem största bedrägerierna som finns. Min franska kollega berättar om att många blir kvar i flera år och får betala hutlösa summor pengar när det först marknadsförts som “endast xxxxxx? i 14 månader” och slutar med att nästan vara dubbla. Håll dig till Sverige och till respektabla utbildningar som funnits länge.

Om du nu har pengarna för OSM hade jag sparat lite till och sedan försökt komma in på Easy Jet MPL alternativt Wizz Air pilot academy. För till skillnad från vad dem flesta bittra här påstår så står dessa två för vad dem säger och anställer dig efter assasment. Annars är Kungsair Training otroligt bra och där skulle jag spendera mina pengar om jag gjorde om allt.

@anon
2025-01-10 14:06

Ditt cert och frozen ATPL är två helt vitt skilda saker. På TFHS får man MPL OCH frozen ATPL. Skulle rekommendera ALLA att söka en gratis utbildning via TFHS i första, andra och tredje hand. Det är få förunnat men ge inte upp efter första året.

Skolan är outstanding och inte vinstdrivande likt andra skolor som kan få intressekonflikter mellan vinst och kvalitet. TFHS har instruktörer som flugit världen över på alla möjliga olika bolag. Det är inga tim-jagande nyexade elever.

Med det sagt så är ett MPL mer än tillräckligt i Europa på vanliga flygbolag. Ditt MPL kan därefter konverteras till ett vanligt ATPL vid 1500h.

Sen ska man inte ge upp om TFHS inte går vägen i början av karriären. Karriären är lång så att vänta något/några år på att betala för sin utbildning gör inget.

anon
2025-01-10 00:57

TFHS, fast det är gratis, ger dig en MPL. Har du möjligheten att ta en frozen ATPL gör det istället. MPL kan vara bökigt, men det är gratis. UiT är också gratis men på norsk, tänk på det.

Om du vill plugga med merkostnadslån i Sverige så är GreyBird (Malmö/CPH, Göteborg, Bromma) ditt enda val nuförtiden. Skolan har fantastiska instruktörer, men lider av samma problem som OSM, dvs ledningen. Det blir bättre med tiden, men det är fortfarande inte så bra som man hade önskat, speciellt när man betalar.
Men du får iallafall CSN för utbildningen, någonstans runt 760k sammanlagt om jag minns rätt.

AirBaltic academy är också ett bra val över havet där, men innebär ett flytt till Lettland. Konkurransen har blivit mycket svårare senaste två åren också, samt att skolan har haft lite problem med CSN, men jag tror att det är löst nu?

Om du är öppen till flytt längre bort i Europa finns det en drös med skolor som du dessutom kan få CSN för. Tyskland har Lufthansa affilierade skolor (de flesta kräver dock tyskan), Spanien har FTEJerez och QuailtyFly (Madrid) som jag vet man får CSN för.

Betala inte för en MPL, exempelvis Roskilde. Glöm det bara.

Jag sörjer att Green Flight Academy i SFT inte kan få CSN. Hade gått dit 100% om man bara fick CSN.

@flyget
2025-01-08 09:46

Har du søkt TFHS og UiT? ? Da kan du dobble sjansene dine. Du snubbler på målstreken sier du, hvor mange ganger? Det er folk som har søkt både 3 og 4 ganger på TFHS og UiT og kommet inn til slutt.

Har du forsøkt å ta noen flytimer på en flyklubb? Det kan være en god vei inn for å vise motivasjon.

Re: Flyget
2025-01-07 19:43

Lär dig huvudräkna då?

Om inte annat så kommer du att behöva det om du ska flyga flygplan.

flyget
2025-01-07 16:11

Det är synd att OSM tog bort sin YH. Sedan dess har jag faktiskt mest hört negativt om skolan tyvärr.

Är det någon av er som gått på flygbolagens egna flygskolor då?

Och har ni hört något om flygskolan FTEJerez i Spanien? Har funderat en del på den också.

flyget
2025-01-07 16:06

Jag har redan sökt till de statligt finansierade utbildningarna och har alltid snubblat på mållinjen. Fått svar som att “ett poäng till hade krävts” eller rekommendation om att jag absolut ska söka igen kommande år. Det är just detta som får mig att tveka på om det är värt att betala själv när jag alltid är så nära. Sen har jag dessutom inte 1 miljon i fickan.

Jag är 23 år och är inne på tredje året av min civilingenjörsutbildning. Det som oroar mig är att jag inte kommer att komma in på någon av de statligt finansierade utbildningarna detta året heller och därmed behöver påbörja min master istället. Jag tar just nu fullt CSN och om jag bestämmer mig för att påbörja en självfinansierad pilotutbildning istället så vet jag inte hur jag ska få ihop kostnaderna och hur CSN ser på detta då jag redan tagit lån i 3 år.

Att bli civilingenjör har aldrig varit min dröm och jag som många andra har sedan barnsben drömt om att bli pilot oavsett hur mycket negativt som finns i branschen. Ingenjörsyrket ser jag mer som en backup och om jag inte påbörjar min master till hösten så kan jag alltid komma tillbaka till skolan när jag vill i framtiden och avsluta utbildningen, så jag ser det inte som att jag skulle kasta bort ingenjörsyrket heller.

Kan även tillägga att det är huvudräkningen jag har svårt med, resten av testerna går alltid väldigt bra. Det är så komiskt att det är just den enkla matten som är svårast när jag läser matematik på avancerad nivå.

Nu när ni vet mer, vad hade ni gjort? jag känner mig väldigt fast i min situation just nu.

@Pilot
2025-01-07 11:11

Finns inget som heter garanti. Det är marknadsföring. Endast.

Pilot
2025-01-07 10:24

Flygbolags egna skolor är bra då du ofta större chans att få jobb. Ibland till och med garanti.
Men vet inget om just airbaltic

TDGD
2025-01-06 15:55

Jag rekommenderar att söka TFHS några år för att spara in utbildningskostnaden. Skulle inte det gå så kan man kolla på alternativ.

ESNZ
2025-01-06 09:49

Kan airbaltics egna skola vara något? Airbaltic pilot Academy

CTOT
2025-01-06 01:23

Hej,
Jag gick på en välkänd svensk skola där man betalade ihop med lån, bidrag och merkostnadslån från CSN på totalt 550 tusen. Jag har världens bästa jobb, finns inte en dag då jag inte vill gå till jobbet, utan att överdriva. Med facit i hand så vet jag faktiskt inte, som många säger världens bästa jobb i världens sämsta bransch. Jag rekommenderar INGEN att bli pilot.

Jag räknade ihop att på 3 årskullar och kanske 30-45 nyexade piloter är vi kanske 6-8 som idag har flygjobb.
Det finns hur mycket flygjobb som helst, om du har erfarenhet… Privatliv är knepigt, mycket hotellnätter, har du familjeliv att ta hänsyn till så är det ännu knepigare att få ihop.

Ingen här kommer att rekommendera att du avslutar din utbildning för att byta. Gör klart den, hur mycket pilot än lockar… Sök TFHS efter att din ingenjörsutbildning är klar, kanske får du ett flygjobb, kanske blir du sittandes.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500