Flygbolag går över till 100 procent eldrift

Publicerad den 11 april 2019
Kommentarer
Ett litet steg för miljön med ett stort steg för flygbolaget. Det kanadensiska flygbolaget Harbour Air ska nu gå över till enbart eldrift i sina sjöflygplan.
Sjöflyg

Sjöflyg
 
Harbour Air är, som namnet anknyter, ett sjöanknutet flygbolag. Flygbolaget hör hemma i Vancouver i västra Kanada och i Seattle i västra USA och flyger mellan de två hamnarna och de små öarna utanför, både linjetrafik och charteruppdrag. Det är relativt korta flygningar där flygtiderna sällan överskrider 30 minuter. I gengäld blir det många flygningar, cirka 30 000 per år för att lyfta de 500 000 årliga passagerarna.
Nu har flygbolaget officiellt fattat beslut att samtliga 30 flygplan i flottan, Harbour Air räknas som världens största sjöflygbolag, ska konverteras till eldrift. Flygverksamheten vilar på i första hand mindre maskiner, Cessna och Pilatus, med 3-6-10 stolar och den storleken kan den senaste generationen eldrivna flygplansmotorer klara. Största flygplan i flottan är tre stycken DHC Twin Otter med 18 stolar ombord, men även de ska på sikt bli eldrivna.
Harbour Air har sedan drygt tio år bedrivit ett intensivt miljöarbete och är sedan 2007 koldioxidneutrala genom kontinuerliga köp av utsläppsrätter. Det fortsätter alltså nu i och med ett samarbeta med Magnix, ett företag i Australien som ska leverera de nya motorerna.
Förra året, 2018, var 75 procent av alla kommersiella flygningar 1 000 miles eller kortare. Med batteridrift av våra nya motorer finns en enorm potential för eldriven flygtrafik i segmentet kortare distanser, säger Roei Ganzarski, vd på Magnix. 
 
Först ut att få elmotorer installerade är flygbolagets 10 DHC-2 de Havilland Beaver med sex stolar ombord. Testflygningarna med de nya motorerna ska börja i slutet av året. Samtidigt inleds certifieringen med förhoppningen att 2022 kunna börja flyga eldrivet med passagerare ombord.
 
Batteripacken och den nya drivlinan ger en flygtid på cirka 30 minuter med ytterligare 30 minuter i reserv. Det ger den kapacitet som behövs för att täcka Harbour Airs linjenät.
Skriv en kommentar

Kommentarer

Realisten
2019-04-14 11:49

Eldrift är bara vettigt om elen är ” ren” dvs. Kärnkraft, vattenkraft vind kraft, annars är el drift irrelevant. Detta gäller även bilar

Yes
2019-04-11 23:10

Flyget är det inget fel på, däremot ligger inte dagens bränsle helt i tiden. Utsläppsrätter är mest trams, men detta blir spännande att följa. Se hur utvecklingen har gått på bilsidan… medveten om att vikt är en större utmaning för flygande transporter. Kul nyhet och hoppas att elen inte kommer från kol eller liknande!

Hans-Erik
2019-04-11 12:24

Trans Maldivian Airways har 48st Twin Otter i sin flotta och räknas som världens största flygbolag med sjöflygplan.

Urban
2019-04-11 11:40

Planet på bilden har ju C-reg så det förstår vi nog.

E
2019-04-11 08:24

Harbour Air är kanadensiskt, inte amerikanskt……

Och, den enligt artikeln lilla ön som är deras huvudrutt har nästan 1 miljon invånare.,,…,

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten