“Lågprisflyg” står för halva Kastrups ökning

Publicerad den 5 februari 2005
Kommentarer
Köpenhamns flygplats Kastrup (CPH) har genomfört en undersökning och ställs frågor till  2600 som flög med något av de sju största lågprisbolagen under senare delen av 2004.
Enligt denna undersökning ökade antalet lågprisresenärer med dessa bolag med drygt 631 000. Det är en ökning med 55% jämför med året innan. Därmed bidrag lågprisbolagens ökning med nära hälften av flygplatsens totala tillväxt som var 1,3 miljoner passagerare under 2004.

Totalt reste 1,8 miljoner passagerare med lågprisbolag från Kastrup 2004. Andelen av den totala trafiken på denna Nordens största flygplats var 9,4% en ökning från 6,5% under 2003.


Diskussionen om vad som är ett lågprisflygbolag är ingalunda slutförd. Alla flygbolag erbjuder idag låga priser. SAS – och andra IATA eller Nätverksbolag – kallar ibland de nya så kallade lågprisbolagen för låg-service-bolag. Det är kanske korrekt i vissa avseenden, men vilken service får man med en billig biljett längst bak med Maersk, Air France, BA och SAS?


Frågan behöver utredas vidare och lågprisflygbolag behöver definieras. Budget Airlines, NoFrills, LCC and Low Fare Airlines är vanligt förekommande benämningar på den företeelse som Kastrup kallar Lågprisflyg. Denna redaktion avser tills vidare definiera lågprisflygbolag som de bolag som har en kostnad för att flyga en passagerare en kilometer (ASK) på 90 öre (en Euro eller lägre). Ett sådant bolag kan – med kostnadstäckning och normal beläggning – flyga samtliga passagerare för 500 kronor mellan Arlanda och Köpenhamn.


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten