Skriv ut  

Mer Jet Time i SAS linjenät

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 23 september 2013
Danska Jet Time blir en allt större leverantör till SAS. Inrikestrafiken i Sverige utökas nu också till inrikesflygningar i Norge med en Boeing 737.

Danska flygbolaget Jet Time är en allt vanligare syn på svenska flygplatser. Trots att bolaget är ungt, startade 2006 som ett renodlat chartersällskap, har verksamheten vuxit snabbt. Idag flyger Jet Time en stor produktion charterflygningar från olika regionala flygplatser samtidigt som uppdragsflygningarna, i första hand för SAS ökat kraftigt.
                     
I höst, när vintertidtabellen träder i kraft, ska Jet Time börja flyga ATR72-600 på uppdrag av SAS, inrikes i Sverige, inom Skandinavien och eventuellt också nordeuropeiska destinationer, det har Flygtorget rapporterat om tidigare. Så många som sex ATR 72 kan bli aktuella och de ska av allt att döma målas i SAS färger. Var de ska sättas in är ännu inte helt klart men Kalmar, Sundsvall och ett antal linjer i västra Finland som är för tunna för en Boeing 717 från Blue 1 kan bli aktuella.
                     
Det visar sig nu att SAS också väljer att ta in också tyngre kapacitet från Jet Time.

– Vi kommer att använda en av deras Boeing 737 på vissa rundturer på sträckan Oslo – Tromsö hösten och ibland ad-hoc vid irregularitet på övriga nätverket, säger Malin Selander på SAS presstjänst till Flygtorget.
                     
I och med att Jet Time startar flygningar för SAS i slutet av oktober tar de också över en del av den trafik som tidigare flugits av Braathens Regional. Det innebär dock inte att de försvinner som underleverantör.

– Vi kommer att fortsätta samarbetet med alla våra tre underleverantörer – Jet Time, Braathens Regional och Cimber framöver.



Kommentera artikeln
Det finns 7 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Oseriösa kommentarer
Skrivet av Eurobonus Guld, 2013-09-26 00:21:52
Det var föga imponerande kommentarer att läsa från er insändare. Jag är prsonligen tacksam för att denna sida kan förbli seriös.

SAS har förstås etablerat en affärsmodell för den långsiktiga återhämtningen. Analysen har förmodligen gett vid handen att samarbetet med Jet Time ligger i linje med SAS strategi. Detta är dock bara en vild gissning från mig!
Anmäl inlägget
sas har pantat sina fpl
Skrivet av olle, 2013-09-24 10:51:57
Sas har tagit ut så stora pant i planen ,dom blir för dyra att flyga med,där av jet times pruut flygningar, bättre att skrota hela skiten sas lever ju bara olagligt på skattebetalares pengar sveriges gamla grå sosse flaggskepp är sjunk färdigt, upp byggt på mycket av olagliga marknadsmetoder, mutor mina damer o herrar, går det att äta?
Anmäl inlägget
då var det färdigflinat
Skrivet av kalle kula, 2013-09-23 19:12:18
600 har i princip samma prestanda som de gamla atr:erna, enda skillnaden för passagerarna är att dom är lite tystare, och det är nytt därbak! En på många sätt fruktansvärd maskin som inte borde flyga mer, finns en anledning varför ca en om året åker av banan! en svår maskin att hantera i sidvind
Anmäl inlägget
På tiden
Skrivet av Äntligen, 2013-09-23 18:43:30
SAS borde ha gjort det här för många år sedan! Det gäller att ha rätt kapcitet till rätt kostnad på rätt plats för att lyckas i flygbranschen. Kanske något svenskt flygbolag hade överlevt om SAS hade insett dett i tid.
Anmäl inlägget
Nya ATR OK
Skrivet av PAX, 2013-09-23 12:55:51
Det går inte att jämföra nya ATR 72-600 med gamla ATR maskiner, typ de gamla vraken som Cimber flög omkring med.

600an är riktigt bekväm faktiskt.
Anmäl inlägget
Gillar INTE ATR =/
Skrivet av Hemliga Harry, 2013-09-23 12:30:00
ATR är inget kul flygplan =/
Anmäl inlägget
John Candy
Skrivet av Saltkammargutten, 2013-09-23 09:43:22
Jag gillar Jettime.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev