Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Saab får miljardorder från Airbus
Flygnyheter,
Adolfo Diaz,
den 18 december 2013
Saab fortsätter skörda internationella framgångar. Airbus vill nu att det svenska flyg- och försvarsindustriföretaget bygger en del av vingstrukturen till kommande A350-1000. Ordern är värd 1,1 miljarder kronor.
Airbus A350
Airbus har nu hittat en svensk vapendragare i kampen mot Boeing. Saab har fått en order på 1,1 miljarder kronor för att bygga en del av vingen till nya A350-1000, Airbus svar på konkurrentens bränslesnåla 787 Dreamliner.
Beställningen gäller strukturen där landningsklaffen fästs vid vingens bakkant och gäller för 1000-seriens hela livslängd.
Airbus A350
- Hur länge det gäller är svårt att säga, men tittar man på Airbus A320 har den producerats i över 25 år, så det är väl ingen dålig gissning att A350-1000 håller minst lika länge. Det är ju ingen flygplanstyp som man bara lägger ner efter 10 år, säger Robert Nyström, Airbus pr-representant i Sverige, till Flygtorget.
Förutom A350-1000 har Airbus också en 800- och en 900-serie, av vilka den sistnämnda redan är uppe och testflyger, men till nya 1000-serien har man alltså valt att anlita Saab som leverantör av vingstrukturerna.
- När man började utvecklingen av 1000-serien tittade man över alla leverantörer och valde Saab. Dels kom de med ett bra bud, dels ligger de i framkant tekniskt sett, säger Robert Nyström till Flygtorget.
Airbus A350-1000 väntas vara klart för leverans under 2017. Flygplanet består till mer än 50 procent av kompositmaterial, vilket man uppskattar kommer att sänka driftskostnaden med 25 procent jämfört med andra plan av samma storlek.
Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
787?
Skrivet av HT, 2013-12-18 14:14:54
A350-1000 är inte "Airbus svar på konkurrentens bränslesnåla 787 Dreamliner" utan snarare Airbus svar på B777.
Kampen mot Boeing
Skrivet av DC-10, 2013-12-18 13:58:45
SAAB jobbar med Boeing sedan.
Man har nyligen inlett ett projekt där SAAB och Boeing skall ta fram ett helt nytt skolplan till USAF.
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Verksamhetsutvecklare
Saab
Ticketing Agent
SAS
EASA Part-66 B1 licensed engineers to Göteborg-Landvetter Airport
European Line Maintenance AB
Vi söker en helikoptertekniker
HeliAir Sweden
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Svensk flygbolags-vd slutar
Flygbolag erbjuder betald flygmekanikerutbildning
BRA bästa flygbolag enligt Svenskt Kvalitetsindex
Fler artiklar
Nyheter från andra media
08:14 Nya KM Malta Airlines satsar på affärsklass
06:56 Stordalen och Norwegian överens om nytt bonusprogram
06:04 Kabinpersonal har startat tre nya klubbar - Transportarbetaren
10:06 Flygbussarna till Frösön läggs ner - bra tycker flygplatschefen
07:08 Amerikanska flygbolag lyfter efter nya köpråd
15:55 Varberg fotograferas - med flygplan
Fler artiklar
Flygforum
Hakaol:
SV: Heart Aerospace bakslag
Henrik:
SV: Slutet för BRA?
Höj flygskatten:
SV: Sunclass
Andreas:
SV: Xfly - Vad händer?
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap