Skriv ut  

Airbus A330neo en succé men SAS behåller A330E

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 25 augusti 2014
Storsäljaren A330 lever vidare. Nu ska Airbus utveckla den ytterligare med bättre bränsleekonomi och ökad kapacitet. SAS, som beställt fyra A330Enhanced och nu också finansierat köpet via en kinesisk bank, har dock inga planer på att byta upp sig till den nya modellen A330neo.

SAS

Det har krävts mycken vånda hos Airbus innan beslutet fattades, men nu har flygplanstillverkaren bestämt sig för att utveckla arbetshästen A330 ytterligare. I slutet av 2017 ska de nya A330-900neo med Trentmotorer från Rolls Royce, vara ute hos flygbolagen. Det meddelade Airbus under den stora flygmässan i Farnborough tidigare i somras.

Det har visat sig vara ett beslut som flygbolagen uppskattat. Redan under den stora flygmässan fick Airbus in order på 121 A330neo och Air AsiaX blir launch-customer på modellen och där amerikanska Delta nu intresserar sig för modellen som ersättare för de åldrande B747-400 och B767-300. Airbus har dock betydligt högre mål för den nya A330-modellen som ska finnas i två versioner, A330-800neo och A330-900neo och räknar med att kunna sälja minst 1 000 flygplan som med nya motorer och samma typ av winglets som A350XWB utrustats med, ska prestera cirka 14 procent lägre bränsleförbrukning. Enligt Airbus innebär det att flygplanet, som började flyga kommersiellt 1994, i och med den senaste uppgraderingen kan ta upp kampen med Boeings Dreamliners på alla plan, bränsleförbrukning, startvikt, passagerare och räckvidd.

Samtidigt har SAS, som beställt fyra A330-300Enhanced, den version som föregick A330neo, i dagarna säkrat finansieringen av de fyra nya flygplanen. Det sker genom ett sale-leaseback-avtal med den kinesiska banken Bocomm. Det är en affär som enligt listpriset är värd cirka en miljard och innebär att SAS säljer flygplanen till den kinesiska banken och sedan hyr tillbaka dem under tolv år.

Beslut om att köpa de fyra nya A330-maskinerna togs samtidigt som ordern på de helt nya A350XWB-900 bekräftades, vilket i tid var långt före att Airbus bestämt sig för att satsa på A330neo. Att den nu helt nya och ännu mer bränslesnåla flygplanen finns att tillgå gör dock inte att SAS funderar på att byta A330E mot A330neo.

– Nej, några sådana planer finns inte, säger SAS pressavdelning på en direkt fråga från Flygtorget.

En bidragande orsak kan vara att det i så fall skulle inneburit ännu längre väntan på den viktiga uppgraderingen av SAS långlinjeflotta. De nya A330E ska börja fasas in i flottan redan under nästa år medan den första A330neo inte kan levereras förrän tidigast slutet av 2017.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Airbus
Skrivet av Anders, 2014-08-27 13:20:02
Bra att vi koper flyg i europa. Aven saab for sin del i detta.
Anmäl inlägget
magi
Skrivet av Svart, 2014-08-26 10:27:12
Har kritan tagit slut i väst? Det är inte illa pinkat för ett bolag med kk på axeln som sitter i pickar i örat.
Anmäl inlägget
Blue Step
Skrivet av Pank, 2014-08-25 16:49:54
Undrar vad restvärdet är...
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av Oskar, 2014-08-25 15:13:52
Det är bra att de behåller denna order. De måste få in nya plan i flottan så snabbt som möjligt. A330E verkar vara ett mkt bra plan för SAS behov.
Anmäl inlägget
Undringar
Skrivet av Månen nästa, 2014-08-25 12:21:26
1. Ingen mer än jag som tycker det känns läskigt med SAS i klorna på en kinesisk bank?
2. Vad är skillnaden mellan de två olika, nya A330:orna?
Anmäl inlägget
A330E kommer om drygt ett halvår.
Skrivet av Harry, 2014-08-25 09:22:11
Den har en hel del kolfiber den också och kan flyga 12 timmar med full last.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev