Skriv ut  

Göteborg City Airport fortfarande stängd för tung trafik

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 december 2014
Sedan i fredag är den tyngre flygtrafiken på Göteborg City Airport omdirigerad till Landvetter. Den senaste mätningen av bärigheten på taxibanan visar på avvikelser och gör att flygplatsen vill ha klara besked innan bland andra Ryanair och Wizz Air släpps in igen.

Göteborg City Airport
Göteborg City Airport

Det var i slutet av förra veckan som resultaten av en återkommande mätning av bärigheten på taxibanan inte stämde med resultaten från tidigare mätningar. Resultatets togs på allvar av flygplatsens ledning och på fredag morgon stängdes flygplatsen för all tung passagerartrafik.

- Vi vet inte varför värdena skiljer sig och har därför specialister på plats för att analysera situationen, säger flygplatschefen Annika Nyberg till Flygtorget.

Det innebar att Ryanair, Wizz Air, Gotlandsflyg och Sparrow Aviation omdirigerades till Landvetter. Under fredagen kom resultat som gjorde att en del av trafiken kunde återvända.

- Flygplatsen är inte stängd, allmänflyg, businessjet och Sparrow Aviation kan landa här.

De övriga bolagens trafikprogram fortsätter men med Landvetters hjälp. Ryanairs och Gotlandsflygs resenärer checkar in och gör säkerhetskontroll på Göteborg City innan de transporteras i bussar till Landvetter, i motsats till Wizz Air som valt att använda alternativflygplatsen fullt ut. Det innebär närmare dussinet dagliga avgångar som nu tar omvägen över Landvetter.

Hur länge flygstoppet ska gälla, finns ännu inga uppgifter om. Inte heller om det kan bli tal om investeringar för att åtgärda problemen.

- Nej, vi jobbar dygnet runt med analyser av vad som ligger bakom de olika värdena från idag och senast vi gjorde en liknande mätning för ett par år sedan. Om vissa delar av banan har sämre värden för bärigheten så slås det ut som ett snitt över hela banan. Det kan alltså vara tal om vissa punkter som vi måste göra något åt och inte hela banan.

Göteborg City Airport är ursprungligen Flygvapnets flottilj F9 som lades ner 1969 och den civila trafiken har successivt växt fram sedan 1970-talet och framför allt från 2001 när Ryanair startade en första linje till London. Terminaler, platta och taxibana på den norra delen av flygplatsområdet tillhör därför de nyare delarna av flygplatsens infrastruktur.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

inte gjord för tungt....
Skrivet av Tekniker, 2014-12-05 21:05:25
Den var ju gjord för flygvapnets jaktplan , möjligen Herkulesen så det kan väl förklara att den till slut inte tar mer....
Anmäl inlägget
Politik
Skrivet av Farbror blå, 2014-12-03 00:00:37
Är detta ett politiskt trick av de rödgröna för att stänga flygplatsen för gott?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev