Skriv ut  

A321 neo LR skapar ordkrig mellan Airbus och Boeing

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 januari 2015
Airbus nya A321 neo LR, som är tänkt att fylla luckan efter Boeing 757, har dragit igång ett ordkrig mellan de två flygplanstillverkarna. ”Skrattretande” säger Boeing om hur stor marknad Airbus räknar med.

Det finns en efterfrågan på ett flygplan som fyller den lucka som Boeing 757 lämnat efter sig. Ett single-aisle med omkring 200 stolar och kapacitet att flyga interkontinentalt. Den skulle i så fall vara intressant för flygbolagen som ett komplement till de större Boeing 737 MAX men mindre än Boeing 787 och B777. Typiska sträckor skulle kunna vara från östkusten i USA till Centraleuropa, från USA till Sydamerika, från Europa till västra Afrika eller från de södra delarna av Asien till Australien. Ett flertal amerikanska flygbolag flyger fortfarande med B757 på tunnare linjer mellan USA och Europa, bland andra United som använder den på sträckan New York – Stockholm.

Hittills har det varit Boeing som brottats med frågan om en efterträdare till B757 som togs ur produktion 2005 efter att drygt 1 000 flygplan av modellen levererats. Därför kom det som en överraskning när Airbus i dagarna presenterade A321 neo LR, alltså arbetshästen A321 med 30 procent bättre bränsleekonomi och långlinjekapacitet. Flygplanet ska vara ute på marknaden 2019, ha 206 stolar ombord, en max startvikt på 97 ton och kapacitet att flyga 4 000 nautiska mil. Den ligger därmed precis i det segmentet där Boeing 757 finns idag och har redan en launch-customer i och med att Air Lease Corporation, som tillsammans med bland andra Delta länge tjatat på Boeing om en ”ny” 757, beställt 30 flygplan av modellen.

Airbus drag att ta steget in på 757-marknaden har retat upp Boeing som menar att den europeiska flygplanstillverkaren är helt fel ute när de tror på en efterfrågan på cirka 1 000 flygplan i segmentet. De ska dels ersätta de 469 Boeing 757 som fortfarande flyger, dels täcka behovet av ytterligare cirka 500 flygplan.

- Det är faktiskt lite skrattretande, säger Boeings marknadschef Randy Tinseth och menar att det bara är ett 60-tal B757 som används på den typen av långlinjer som Airbus talar om.

Men det finns en tydlig oro hos Boeing. I princip är det dött lopp mellan de två flygplanstillverkarna när förra årets affärer räknas samman: Airbus fick beställningar på 1 456 nya flygplan medan Boeing fick 1 432 beställningar. När det gäller levererade flygplan skickade Boeing iväg 723 flygplan medan Airbus fick nöja sig med 629. Men ser man till beställningarna på de två modeller som det handlar om i närheten av 757-segmentet, leder Airbus stort med 755 beställningar på A321 neo mot 300 beställda exemplar av Boeing 737 MAX-9.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Antikviteter
Skrivet av Diavel, 2015-01-19 17:44:23
Inte så konstigt att kunderna hellre köper Airbus 321 än Boeing 737. 737an är en väldigt gammal konstruktion , tidigt 60 tal, visst har den blivit uppdaterad men den har ändå kvar mycket gammalmodig teknik. A 320 familjen konstruerades på 80 talet och är därför en mycket mer modern konstruktion
Anmäl inlägget
Airbus aldrig klarat något på egen hand!
Skrivet av Bosse, 2015-01-18 13:00:44
Airbus har aldrig klarat något på egen hand!
De apar efter och misslyckas ändå i slutändan med precis allt.
Se deras tro på A380.
Nu detta som snart Boeing kommer med sina nya modeller och fortsätter att dominera flygmarknaden med riktiga flygplan.
Anmäl inlägget
Gammalt 60-talare.
Skrivet av Tekniker, 2015-01-16 14:43:26
Visserligen modifierad på 90-talet och nu med Max, men ändå. Grundkonstruktionen är antik och mycket gammalt är kvar, tex mycket separata system.

Att A350 marknadsförs och är en Dreamlinerkiller, gillar inte Boeing.
Anmäl inlägget
Boeing killer
Skrivet av Oscar, 2015-01-15 16:35:54
A321 neo LR a Boeing killer.
Anmäl inlägget
ordkrig?
Skrivet av Cristoffer, 2015-01-15 13:47:10
Ordkrig brukar det väl heta när man benämner samma sak på olika eller samma sätt. Nu handlar det väl om olika syn på marknaden och behoven i framtiden.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev