Skriv ut  

Stoppet av Avies drabbar inrikesflyget

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 9 mars 2015
Avies förlorar med omedelbar verkan uppdraget att flyga upphandlad inrikestrafik i Sverige. Det gör att ännu fler inrikesflygningar nu är inställda.

Så sent som för en vecka sedan dömde Trafikverket Avies till böter på 725 000 kronor. Det var straff för att flygbolaget haft en veckas stopp i trafiken mellan Pajala och Luleå på grund av tekniska problem och inte satt in något ersättningsflygplan.
        
Det vara den senaste i raden av problem som uppstått sedan Avies för fyra år sedan tilldelades uppdraget att flyga en del av den upphandlade trafiken i Norrland.
        
Men i fredag kom så ytterligare ett beslut: Trafikverket avbryter samarbetet med Avies och säger upp flygbolaget med omedelbar verkan. Det innebär att de statliga subventionerna för att flyga sträckorna Pajala-Luleå, Sveg-Arlanda och Torsby/Hagfors-Arlanda nu dragits in. Samtidigt har det förnyade avtal som tecknades i januari i år också sagts upp.

– Trafikverket har ett viktigt uppdrag att se till att det finns en grundläggande tillgänglighet för boende och näringsliv i hela Sverige. Vår bedömning är att Avies inte lever upp till de reglerade avtalskraven i tillräcklig omfattning för att vi ska kunna tillgodose denna tillgänglighet, utan snarare har uppvisat allvarliga brister i sin yrkesutövning. Vi måste därför bryta dessa avtal för att kunna säkerställa en fungerande trafik med god kvalitet på dessa flygsträckor, säger Stefan Engdahl, planeringsdirektör på Trafikverket.
                     
Det är nu upp till Avies själva hur de vill hantera uppsägningen. Det finns biljetter sålda till flygningar kommande månader och frågan är om de ska betalas tillbaka till kunderna eller om flygningarna ska genomföras.
Här är det tomt, vi har inga flygningar idag och ingen information om vad som ska ske, säger Henrik Ceder, flygplatschef i Hagfors.
De inställda flygningarna påverkar också det redan hårt ansträngda inrikesflyget. Konflikten på Norwegian har ställt in merparten av flygbolagets trafik på Kiruna, Luleå, Umeå, Malmö och Göteborg. Nu blir ytterligare städer i norra Sverige utan fungerande flygtrafik. Trafikverket hoppas kunna lösa tomrummet efter Avies med en snabb direktupphandling för att få fram en ny operatör. Det kontrakt som Avies skulle flugit från den 25 oktober, tar det danska flygbolaget Flexflight över.
 
Flygtorget har utan framgång sökt Avies för en kommentar.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flexflight fleet
Skrivet av FlightOps, 2015-03-10 12:36:32
Vilken typ av flygplan har flygbolaget Flexflight i sin flotta?
Anmäl inlägget
FlexFlight is not a broker
Skrivet av Ground Ops, 2015-03-10 10:35:55
FlexFlight are not broker, but independent danish airline with its own AOC and aircrafts and an immeculate incident/accident history. Cooperation with AVIES has only been about an IT cooperation in the ticket system and FlexFlight is not involved in AVIES flight operations or vice versa. So it is wrong to compare these companies.
Anmäl inlägget
Seriöst
Skrivet av GA , 2015-03-10 10:30:10
Verkar vara en oseriös upphandling. Nu ska det ske en gång till. Man tycker att det borde sitta rätt kunnigt folk när det gäller ansvar för så stora pengar.

Lekstuga!
Anmäl inlägget
Flexflight är väl bara en broker?
Skrivet av Mats, 2015-03-10 09:28:22
Varför skriver Trafikverket avtal med en broker och marknadsbolag istället för ett flygbolag? Flexflight samarbetar ju bl.a. med Avies och är enligt deras hemsida redan inblandade i de nu inställda flygningarna.
Anmäl inlägget
Idioti!
Skrivet av Komikern, 2015-03-09 18:19:10
Vem tror du flyger åt "Flexflight"?
Anmäl inlägget
Tog lång tid
Skrivet av Kapten, 2015-03-09 08:52:13
Varför tog det så lång tid att fatta detta beslut? Ett så oseriöst flygbolag går knappt att hitta ute i Europa.
Ställ högre krav på bolagen som skall trafikera inom Sverige. Svenska löner och avtal som skall beskattas i sverige och inte i ngt låglöne land vilket medför att vi i sverige går miste om stora skatte intäkter som istället hamnar i oseriösa flygbolags fickor.
Bra dock att förnuftet segrade tills slut.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev