Det finns 12 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Flygmarknad
Skrivet av Göteborg, 2015-08-30 11:40:00
Göteborgs flygmarknad utvecklas inte lika starkt som t.ex. Oslo, Köpenhamn och Stockholm. Att Novair drar sig ur säger mer om Göteborgs flygmarknad än om framtidsutsikterna för Novair i stort.
|
|
Gillar Novair
Skrivet av :-(, 2015-08-29 10:07:50
Synd... gillar Novair och har de senaste 10 åren flygit till Grekland med de. Hoppas piloter och flygvärdinnor hittar nytt jobb snart.
|
|
@Grrr
Skrivet av Kaj, 2015-08-28 19:50:02
Tror du Novair köper stolar av andra flygbolag? Novair är ju inte direkt en researrangör.
|
|
Surt Novair
Skrivet av Grrr, 2015-08-28 16:07:33
Men vad bra Novair då kan ni ju köpa stolar av Ryanair på Göteborg istället.
|
|
@Ryan
Skrivet av @MOL, 2015-08-28 05:22:54
Hoppas ni åker på att betala samma avgifter som alla andra bolag efter ert avtal med Säve löpt ut.
I Europa har Ryan åkt på trubbel, det har visat sig att det är emot ESu-lag att bli subventionerade av flygplatser och kommuner i mer än tre år. Finns exempel på där Ryan blivit fällda och hoppas verkligen det faller som ett korthus nu!
|
|
Ryan
Skrivet av MoL, 2015-08-27 20:54:39
Som tur är så har jätten från Irland öppnat bas i Göteborg. Kanske någon av Novair piloterna har tur och får jobb där. Om de nu håller måttet!
|
|
Kortsiktigt
Skrivet av Sigge, 2015-08-27 19:09:24
Novair måste genomgå ett stålbad precis som många andra flygbolag varit tvugna att göra. Att lägga ner Göteborgsbasen är bara ett beslut som kommer att ge en kortsiktig besparing.
|
|
@nepster
Skrivet av Ehhmm nej, 2015-08-27 15:31:47
Snarare det som är framtiden . En av anledningarna till att man tagit fram A321NEO är för att kunna flyga långa rutter där passagerar underlaget inte är tillräckligt för flyga point to point. T.ex. som att i framtiden ev kunna öppna en direkt linje GOT-NYC, som ofta diskuteras här, där man inte kan få ekonomi i att flyga en större kärra. A321NEO har ju potentialen att öppna upp en enorm marknad!
|
|
Gamla tänket
Skrivet av Vidar, 2015-08-27 14:49:45
Känns som att Novair har för höga omkostnader och lever i det gamla tänket. Tråkigt att basen i Göteborg läggs ner. Hoppas ngt nytt bolag kan startas upp istället.
|
|
Västindien?
Skrivet av Nepster, 2015-08-27 11:23:07
Men allvarligt, köra L/H med a321 känns väl passé? Man vill väl slippa mellanlandningar?
|
|
Naturligt...
Skrivet av ABC, 2015-08-27 10:37:40
Apollo har mer än de andra arrangörerna redan gått över till andra bolag, framförallt SAS. En gång i tiden hade Novair bättre benutrymme men nu är det precis lika illa så för mig som resenär kvittar det. Bara en liten fråga; Dagens A321 kan väll lika enkelt som framtida A321neo nå Västindien med "en kort teknisk mellanlandning"? Transwede flög MD på samma rutt..
|
|
A321NeoLR igen
Skrivet av MH, 2015-08-27 10:03:21
Det är lösningen att använda Airbus framtida A321NeoLR för den här typen av verksamhet när A330 är för stor
|
|