Skriv ut  

Novair bygger nytt flygbolag för framtiden

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 augusti 2015
I mars nästa år stängs basen i Göteborg och en dryg månad senare lämnas ett av flygplanen tillbaka till ägarna. Novair tar ett steg tillbaka för att bygga upp verksamheten inför leveransen av de tre nya flygplanen 2017.

Chartermarknaden förändras i takt med att researrangörerna köper allt fler flygstolar från de vanliga linjebolagen. Bland annat ska Apollo i höst flyga resenärer med Emirates till de långväga resmålen och både SAS och Norwegian har allt större charterkontrakt.

Det är en förändring som nu sätter spår hos Apollos eget flygbolag Novair. I Göteborg har Novair haft en besättningsbas i 15 år och en Airbus A321 baserad på flygplatsen. Men den 1 mars nästa år stängs basen när Novair lämnar basen.

– Ja, tyvärr. Det beror på att marknaden krympt och vi kan inte längre motivera att ha ett flygplan på plats i Göteborg. Apollo som arrangör är dock kvar och kommer att köpa stolar av andra flygbolag, säger Anders Fred, vd på Novair till Flygtorget.

Nedläggningen gör att cirka 20 piloter och 30 kabinanställda mister jobbet. Det innebär samtidigt att flygbolaget Novair tar ett steg tillbaka och minskar verksamheten. En av de tre A321 som finns i flottan, troligen någon av de två äldsta från 2004, lämnas tillbaka till ägaren när leasingen går ut i april nästa år. De två kvarvarande flygplanen i Oslo och Stockholm behålls tillsammans med besättningsbaserna där.

– Vi flyger alltså med två maskiner fram till 2017 när de tre nya A321 som vi beställt ska levereras. Då ökar vi verksamheten igen. Och med de nya flygplanen får vi en betydligt bättre bränsleekonomi som gör att vi kan leverera en betydligt mer marknadsmässig charterproduktion. Men det innebär inte att vi öppnar i Göteborg igen.

De nya A321-maskinerna har en längre räckvidd än de flygplan som idag ingår i flottan. Det ger en teoretisk möjlighet att flyga exempelvis till Västindien med ett kort tekniskt stopp. Det har Novair gjort tidigare, bland annat till Sri Lanka och Indien.

– Räckvidden beror ju också på hur maskinerna är konfigurerade och det är bland annat något vi arbetar med nu. En annan fråga är om det finns en marknad för långlinjer med tekniska stopp. Utmaningen för oss har varit att vid sidan av den traditionella sommarchartern också ha en vinterproduktion. Det är en annan av de framtidsfrågor som vi ska lösa.

Finns det en framtid för traditionella charterflygbolag som Novair?

– Ja, absolut. Det handlar om att renodla den kärnverksamhet som vi är bra på och som arrangörerna efterfrågar. Som jag ser det behövs ett underlag på cirka en miljon passagerare per år.

Tidigare i år såldes Apollo till den tyska resekoncernen Rewe. Det har dock inget att göra med beslutet att stänga basen i Göteborg. Istället kan det öppna nya möjligheter för Novair.

– Rewe har inget eget flygbolag och det är ytterligare en av de framtidsfrågor som vi nu arbetar med när vi bygger en effektiv flygplansflotta med konkurrenskraftig produktion.



Kommentera artikeln
Det finns 12 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Flygmarknad
Skrivet av Göteborg, 2015-08-30 11:40:00
Göteborgs flygmarknad utvecklas inte lika starkt som t.ex. Oslo, Köpenhamn och Stockholm. Att Novair drar sig ur säger mer om Göteborgs flygmarknad än om framtidsutsikterna för Novair i stort.
Anmäl inlägget
Gillar Novair
Skrivet av :-(, 2015-08-29 10:07:50
Synd... gillar Novair och har de senaste 10 åren flygit till Grekland med de. Hoppas piloter och flygvärdinnor hittar nytt jobb snart.
Anmäl inlägget
@Grrr
Skrivet av Kaj, 2015-08-28 19:50:02
Tror du Novair köper stolar av andra flygbolag? Novair är ju inte direkt en researrangör.
Anmäl inlägget
Surt Novair
Skrivet av Grrr, 2015-08-28 16:07:33
Men vad bra Novair då kan ni ju köpa stolar av Ryanair på Göteborg istället.
Anmäl inlägget
@Ryan
Skrivet av @MOL, 2015-08-28 05:22:54
Hoppas ni åker på att betala samma avgifter som alla andra bolag efter ert avtal med Säve löpt ut.

I Europa har Ryan åkt på trubbel, det har visat sig att det är emot ESu-lag att bli subventionerade av flygplatser och kommuner i mer än tre år. Finns exempel på där Ryan blivit fällda och hoppas verkligen det faller som ett korthus nu!
Anmäl inlägget
Ryan
Skrivet av MoL, 2015-08-27 20:54:39
Som tur är så har jätten från Irland öppnat bas i Göteborg. Kanske någon av Novair piloterna har tur och får jobb där. Om de nu håller måttet!
Anmäl inlägget
Kortsiktigt
Skrivet av Sigge, 2015-08-27 19:09:24
Novair måste genomgå ett stålbad precis som många andra flygbolag varit tvugna att göra. Att lägga ner Göteborgsbasen är bara ett beslut som kommer att ge en kortsiktig besparing.
Anmäl inlägget
@nepster
Skrivet av Ehhmm nej, 2015-08-27 15:31:47
Snarare det som är framtiden . En av anledningarna till att man tagit fram A321NEO är för att kunna flyga långa rutter där passagerar underlaget inte är tillräckligt för flyga point to point. T.ex. som att i framtiden ev kunna öppna en direkt linje GOT-NYC, som ofta diskuteras här, där man inte kan få ekonomi i att flyga en större kärra. A321NEO har ju potentialen att öppna upp en enorm marknad!
Anmäl inlägget
Gamla tänket
Skrivet av Vidar, 2015-08-27 14:49:45
Känns som att Novair har för höga omkostnader och lever i det gamla tänket.
Tråkigt att basen i Göteborg läggs ner.
Hoppas ngt nytt bolag kan startas upp istället.
Anmäl inlägget
Västindien?
Skrivet av Nepster, 2015-08-27 11:23:07
Men allvarligt, köra L/H med a321 känns väl passé? Man vill väl slippa mellanlandningar?
Anmäl inlägget
Naturligt...
Skrivet av ABC, 2015-08-27 10:37:40
Apollo har mer än de andra arrangörerna redan gått över till andra bolag, framförallt SAS. En gång i tiden hade Novair bättre benutrymme men nu är det precis lika illa så för mig som resenär kvittar det.
Bara en liten fråga; Dagens A321 kan väll lika enkelt som framtida A321neo nå Västindien med "en kort teknisk mellanlandning"? Transwede flög MD på samma rutt..
Anmäl inlägget
A321NeoLR igen
Skrivet av MH, 2015-08-27 10:03:21
Det är lösningen att använda Airbus framtida A321NeoLR för den här typen av verksamhet när A330 är för stor
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev