Skriv ut  

SAS letar efter underleverantörer för jettrafik

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 september 2015
Åtta regionala jetflygplan med option på ytterligare sex flygplan. SAS genomför just nu en upphandling av en underleverantör med jetkapacitet, något som påverkar framtiden för Blue1.

Förra veckan presenterade SAS sin kvartalsrapport och en del i den handlade om det fortsatta arbetet med underleverantörer. I skrivningen skymtade även vad som kan komma att bli framtiden för Blue1:

”I linje med strategin har SAS under kvartalet initierat en upphandling av åtta regionala jetflygplan för wetlease produktion med option på ytterligare sex flygplan för att bland annat ersätta nuvarande Boeing 717 flygplan och bättre optimera produktionen till rådande efterfrågan.”

Det är i så fall en ny inriktning på frågan om vad som ska ske med det helägda dotterbolaget. Men det är en inriktning som hastar. I månadsskiftet oktober-november ska de sista Boeing 717-maskinerna lämna Blue1 och hittills har frågan om vad som ska ske därefter varit helt öppen. Men att SAS nu är på väg att ta in så många som 14 jetmaskiner tyder på att det finns tydligt utarbetade planer, även om de ännu inte är offentliga.

– Vi har ännu inga kommentarer, säger Henrik Edström, presschef på SAS till Flygtorget.

Det lämnar fältet fritt för spekulationer om vilken roll som personalen i Blue1 ska spela i den upphandling som nu pågår. SAS har i nuläget knappast personal att täcka en produktion på drygt dussinet flygplan, oavsett storlek på flygplanen.

Lika lite finns det några uppgifter om vilken underleverantör som kan tänkas bli aktuell. Det senaste avtalet skrevs med FlyBe som nu ska flyga med ATR72 för SAS men inom det brittiska flygbolaget finns även jetkapacitet. En annan närliggande möjlighet är Estonian Air som satsar hårt på att komplettera den egna linjetrafiken med att vara ”capacity-provider” för andra flygbolag.

Enligt uppgifter ska affären vara klar senast i början av oktober.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

SAS vill ha flera "lagom stora" underleverantörer.
Skrivet av Turken, 2015-09-18 15:51:59
@Inkognito
En anledning i logiken är att SAS inte vill lägga alla ägg i samma korg. Man kan då spela ut flera bolag mot varandra när kontrakten skall förnyas.
Lagom stora bolag med enhetsflotta av max 10-12 flygplan.
Anmäl inlägget
Cityjet??
Skrivet av Inkognito, 2015-09-16 09:52:25
Utveckla gärna resonemanget kring att Cityjet ska flyga CRJ:n. Cimber opererar alla 12 CRJ900 idag och har anställt mycket personal. Ser inte logiken i vad cityjet skulle där och göra. Sen är vi nog många som fasar lite över vad som händer med Blue1 och hur de kommer att bli integrerade i antingen SAS eller Cimber...
Anmäl inlägget
@resenären: Håller med föregående talare
Skrivet av eurobonusdiamond, 2015-09-15 18:26:28
Håller med resenären.
SAS är snart en resebyrå om det fortsätter såhär... På marken möter man väl snart Aviators och Wideröes personal och på planen Cityjet, Braathens Regional, Jettime, Flybe, Blue1 (kanske)...
Flög till ARN-RIX häromveckan. SK operated by Jettime A/S. Sunkigt plan i Jettime-färger, personal utan något som helst leende på läpparna. Flög jag SAS? Kändes inte så.
Anmäl inlägget
???
Skrivet av resenären, 2015-09-15 16:52:37
Hej,
om jag bokar en biljett med SAS så vill jag åka med SAS och inte ngt annat bolag med underbetalda bittra anställda som ansvarar för mitt liv. Vad skulle ni säga om ni köper en Mercedes och det levereras en Volvo.......?
Inte ok. Kräv ett slut med denna typ av outsourcing som egentligen är ett social dumpning men på ett "finare" sätt.
Med vänlig hälsning,
100 resdagar om året
Anmäl inlägget
Aldrig
Skrivet av Re: Svempa, 2015-09-15 15:25:34
Struntprat! Hur skulle dom få tag på pengar för något sånt? Dom blöder väl?
Anmäl inlägget
Haha
Skrivet av Kl, 2015-09-15 15:18:31
Haha! Nej... De har noll jet erfarenhet så icke
Anmäl inlägget
NTJ
Skrivet av Svempa, 2015-09-15 12:47:41
Det är Nextjet som ska köra.
Anmäl inlägget
CRJ
Skrivet av Cpt, 2015-09-15 11:38:31
Vart blir det bas? Inga skandinaver i cockpit/kabin?
Anmäl inlägget
Cityjet
Skrivet av Wx, 2015-09-15 09:27:20
Det är cityjet som kommer sköta denna trafiken med bombardier CRJ 900. Type ratings är bokade i början på nästa år så trafik kommer troligen börja först till nästa sommar.
Anmäl inlägget
varför red1?
Skrivet av b, 2015-09-15 09:12:08
Jag förstår inte varför folk envisas med att kalla Cimber Red1?
Det är ett namn som kommit upp på flygtorget enbart och aldrig varit i planeringen. Varför kallar du inte bara bolaget Cimber när det heter så?
Anmäl inlägget
Red1?
Skrivet av Sim, 2015-09-15 09:06:48
Kan inte dessa jetplan ingå i Red1 (Cimbers) flotta? De flyger redan jet (CRJ900) och skulle nog även kunna flyga samma eller någon ny typ av regionalt flygplan. Blue1s personal kanske kan anställas av Red1 och de slås samman till ett bolag?
Anmäl inlägget
Cityjet
Skrivet av sk717, 2015-09-15 09:01:07
Irländska Cityjet är troligen den nyä ägaren. Hoppas att sas kommer att samarbeta med ett bolag som tar hand om sin personal. Det gör Jet Time inte.
Anmäl inlägget
Kan Jet Time komma in mer i bilden ?
Skrivet av Svend, 2015-09-15 08:12:42
Vet att Jet Time flyger för SAS redan, kan detta utvecklas månne.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev