Skriv ut  

Blue1 B717 blir SK 717 på sista flygningen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 oktober 2015
I morgon flyger Blue1 den sista slingan med Boeing 717. Det innebär att maskinen nu försvinner från de skandinaviska flygplatserna. I fortsättningen blir det CRJ900 när Cityjet tar över verksamheten.

Blue1
Blue1 Boeing 717

Det blev sammanlagt 28 år i luften för Air Botnia och sedermera Blue1. Under de åren har flygbolaget gått från att vara ett mindre frakt- och taxiflygbolag, via att vara ett växande linjebolag till produktionsbolag för SAS till att nu tas över av irländska Cityjet.

SAS har ägt flygbolaget sedan 1988 och under åren har ambitionen växlat från att göra Blue1, namnbytet skedde 2004, till en uttalad konkurrent till Finnair som skulle flyga in passagerare till Arlanda och Kastrup, till att vara en produktionsplattform som flög tunnare SAS-linjer i Skandinavien och norra Europa.

Under årens lopp har också en mängd olika flygplanstyper kommit och gått i flygbolaget:

Cessna 402

Embraer EMB 110

Jetstream 31

SAAB 340

Fokker F28

SAAB 2000

Avro RJ85

Avro RJ100

McDonnell MD-90

ATR-72

Boeing 717-200

Under en tid, innan framtiden för flygbolaget var bestämd, planerades för att flottan av Boeing 717 skulle bytas mot några av SAS Boeing 737-600. De planerna ändrades dock och idag pågår utbildning av personalen på CRJ900.

Höjdpunkten i den knappt tre decennier långa verksamheten var åren kring 2006. Då fanns 16 flygplan i flottan och Blue1 var det näst största flygbolaget i Finland efter Finnair.

Men nu är det alltså slut. Boeing 717-maskinerna är sålda till Delta Airlines och till spanska Volotea Den sista flygningen genomförs i morgon den 31 oktober enligt följande slinga:

SK705 HEL 0930 – 0930 ARN
SK712 ARN 1000 – 1155 HEL

SK717 HEL 1245 – 1245 ARN
SK1767 ARN 1330 – 1520 PRG
SK1768 PRG 1600 – 1750 ARN



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Markus
Skrivet av Vemodigt , 2015-11-03 19:20:09
Känns lite vemodigt att höra att Blue1 går i graven. Hur många gånger har man inte flugit med Air Botnia/Blue1 när man ska över till Helsingfors eller till min hemstad Vasa
Anmäl inlägget
1998
Skrivet av hm, 2015-10-31 08:40:58
SAS köpte Air Botnia 1998, inte 1988.
Anmäl inlägget
Trist =/
Skrivet av Hemliga Harry, 2015-10-30 23:24:04
Alltid trevlig personal på gamla KF.
Anmäl inlägget
Tack Douglas med eftr.
Skrivet av oja, 2015-10-30 23:14:34
Tack alla DC-9/MD-80/90/B717 och allt vad ni heter. Det tystaste, bekvämaste och härligaste flygplan jag upplevt genom åren på de sträckor kärran var ämnad för!
Anmäl inlägget
Tack Douglas med eftr.
Skrivet av oja, 2015-10-30 23:14:30
Tack alla DC-9/MD-80/90/B717 och allt vad ni heter. Det tystaste, bekvämaste och härligaste flygplan jag upplevt genom åren på de sträckor kärran var ämnad för!
Anmäl inlägget
Sparken
Skrivet av Steward, 2015-10-30 21:14:13
Inte alla får sparken men tror att typ hälften och den andra hälften får stanna kvar på Cityjet som börjar trafiken nästa år. Synd att bolaget som har varit ett näst största bolag i Finland kommer att försvinna helt o hållet. Tråkigt!
Anmäl inlägget
Hej
Skrivet av Sparken, 2015-10-30 18:52:46
Vilken personal skulle ha fått sparken?

Blue1 personal går väll kurs atm
Anmäl inlägget
Blue1
Skrivet av KA, 2015-10-30 13:16:30
Det blir inte bara sista DC-9/MD-80/90 för ARN utan även slutet på detta kapittel hoss SAS. SAS och Blue1 gjorde dock felet att först ha MD-90 och sedan 717 i flottorna, maskinerna skulle varit bättre att opperera brevid varandra istället så som alla DC-9 och MD-80 var.
Anmäl inlägget
Sparken
Skrivet av Erik, 2015-10-30 12:53:02
Är det sant att all personal har fått sparken av cityjet?
Anmäl inlägget
:(
Skrivet av Julle, 2015-10-30 11:06:06
Sista ala MD80 kroppen försvinner därmed från ARN.
Tråkigt!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev