Skriv ut  

Regionala flygplatser letar hubbar

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 januari 2017
En egen linje till någon av de större hubbarna i Europa. Det är målsättningen hos många av de regionala flygplatserna som i de flesta fall måste lita till skattepengar för att få linjen att gå ihop. Men det finns undantag.

Linköping City Airport
Linköping City Airport

Det är flygbolagen som har det avgörande ansvaret för att starta en eventuellt ny flyglinje. Det är ett avancerat analysarbete som ligger bakom beslutet att satsa på en ny destination och det sker oftare att den nya linjen uteblir än att den kommer igång eftersom flygbolaget inte ser att marknaden kan bära en regelbunden linje som återkommande ska fyllas med passagerare. Det finns oräkneliga exempel på satsningar som inte burit sig. Det senaste året har bland annat Växjö – Amsterdam och Kalmar – Berlin försvunnit från linjekartan.

I första hand är det just flygplatserna i söder om Stockholm där linjetrafik till Europa är intressant och ett komplement till att enbart mata passagerare till Arlanda. I den norra delen av landet är det mer naturligt att flyga via Stockholm till slutdestinationen. 

– Inrikestrafiken till Stockholm är basplattan i verksamheten, sen kommer chartern och därefter en egen linje till någon hubb. Det är standardmodellen för många av de regionala flygplatserna, säger Peter Larsson, vd för Sveriges regionala flygplatser.

En förutsättning för att få till den efterlängtade förbindelsen till en storflygplats är i de flesta fall en offentlig finansiering. Med hjälp av skattemedel, oftast i formen av en förlustgaranti, har det gått att föra diskussionerna med flygbolagen på ett helt annat sätt. När de ekonomiska riskerna för flygbolaget minskar, ökar intresset för att starta trafik också på de mindre regionala flygplatserna, trafik som det för bara ett par år sedan aldrig ens skulle ha diskuterats. Det visar vår sammanställning nedan. Tanken är att den ekonomiska garantin på sikt ska kunna minska och att linjen efter ett antal år bär sig själv.

En av få som lyckats är Linköping City Airport KLM’s linje till Amsterdam som flygs på strikt kommersiella villkor.

– Ja, det är en ”normal flyglinje” och har varit det i nio år nu. Idag har vi upp till tre dagliga avgångar och en bra tidtabell som är a och o, säger vd Camilla Lejon till Flygtorget. 

Trafiken till Schipol bygger i första hand på affärsresandet, i och omkring Linköping finns tillräckligt många små, medelstora och stora företag som kan bära en lönsam linje. Det är en marknad som fler flygbolag varit intresserade av under åren, bland andra SAS som fram till mitten av januari flög sträckan Köpenhamn – Linköping. Men den är nu nedlagd beroende på omstruktureringen av underleverantörerna som flyger för SAS.

Att det fungerar med en linje kan också, i motsats till nedläggning, innebära att det är lättare att inspirera andra flygbolag etablerar sig på flygplatsen. Czech Airlines återvänder även denna sommar till Linköping med trafik två dagar i veckan till Prag. Camilla Lejon arbetar också på att skapa mer trafik, något som bland annat underlättas av att flygplatsen uppgraderats till 4C och alltså i framtiden, när banan flyttats 600 meter och dessutom breddats med fem meter, kan ta emot större flygplan.

– Men det ska vara en linje som kompletterar det vi har idag. Det gäller att tänka affärsmässigt rätt, inte äventyra det som vi har idag för att få till något som ser snyggt ut på hemsidan. Men självklart vill vi ha fler linjer till utlandet. 
Regionala flygplatser
Säsongslinjerna från Östersund, Skellefteå och Kalmar är mer att betrakta som point-to-point-trafik, inte i första hand för transfer vidare från flygplatsen.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Radera artikeln.
Skrivet av Sven, 2017-01-25 18:43:28
Denna artikel är exceptionellt dåligt förankrad i verkligheten. Inte en siffra rätt och konstigt skriven.
Anmäl inlägget
Utrikestrafik
Skrivet av Rhell, 2017-01-25 14:56:08
Linköping är Sveriges 6:e största flygplats när det gäller utrikestrafik.
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Rhell, 2017-01-25 14:45:38
SAS lade inte ner, det var underleverantören JetTime som fasade ut de ATR-flygplan som användes bland annat här. Det var bra beläggning på linjen Linköping-Köpenhamn.
Anmäl inlägget
KLMs tidtabell
Skrivet av Fadec, 2017-01-25 12:09:49
KLMs förmiddags-/lunchtur AMS-LPI-AMS återkommer i mitten av februari och då blir det åter tre avgångar per dag på vardagar (förutom tisdagar), en på lördagar och två på söndagar.
Anmäl inlägget
Cph
Skrivet av Niklas Larsson, 2017-01-24 17:58:50
Varför la SAS ner den linjen? Dåligt beläggning?
Anmäl inlägget
Turer
Skrivet av Jens, 2017-01-24 16:41:46
Har efterforskat lite med atnalet turer i veckan:

Linköping-Amsterdam: 18 (med E-190)
Norrköping-München: 6 (med ERJ-145)

Viss kapacitetsskillnad;-)
Anmäl inlägget
Slarv igen...
Skrivet av Utforskaren, 2017-01-24 11:42:15
I artikeln står det att KLM flyger 3 ggr/dag från Linköping till Amsterdam. I artikelns tabell står det att frekvensen är 10 ggr/vecka. Det går inte ihop. Det är alldeles för mycket slarv i Flygtorgets artiklar...
Anmäl inlägget
Missvisande tabell
Skrivet av Bertil, 2017-01-24 10:00:53
Tabellen är missvisande. Linköping har tre turer om dagen med Amsterdam och Norrköping har en tur om dagen med Munchen. Det är en viss skillnad. En tur om agen är inte tillräckligt för att få med sig affärsresenärer.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev