BRA har sedan några år ett nära samarbete med Finnair. Det började med att man tog en del av trafiken mellan Bromma och Vandaa-flygplatsen i Helsingfors, en trafik som idag delas med Finnairs dotterbolag Norra. Därefter tog Finnair in BRA som leverantör av flygningarna mellan Umeå och Helsingfors och nu är det dags för en tredje finsk linje, från Malmö till Helsingfors.
– Det är en trafik som varit efterfrågad av våra kunder som tidigare rest via Bromma till Helsingfors. Nu flyger vi direkt med en AVRO RJ som är baserad på Sturup och som vi kan använda när den inte går i peak-trafiken till Bromma, säger Emma Sandsjö, kommunikationschef på BRA till Flygtorget.
BRA tar eget kommersiellt ansvar för linjen som flygs i codeshare med Finnair. Det ger det finska flygbolaget ytterligare närvaro i Sverige vid sidan av den övriga trafiken från Umeå, Arlanda, Bromma och Göteborg. Visserligen flyger Finnair upp till fem gånger per dag från närbelägna Kastrup till Helsingfors men direkttrafik från Malmö har ett stort upptagningsområde i södra Sverige.
– Det finns en stor flygplats och en liten flygplats i regionen. Vår fördel är att vi är en liten, smidig flygplats. Nu går det alltså att ta sig från oss till Asien med bara ett byte och det har funnits på önskelistan länge. Faktum är att vi i södra Sverige numera har fler inkommande resenärer från Kina än från USA. Och talar vi alltså inte om de svenskar som har anledning att flyga österut. Det är också roligt att det andra inrikesbolaget nu lägger en utlandslinje från Malmö, sedan SAS beslutat att starta trafik till Malaga, säger Peter Weinhandl, flygplatschef på Malmö Airport.
Tidtabellen från Malmö anpassas till merparten av de 19 destinationer som Finnair har från Helsingfors i Asien och som går på eftermiddagarna. Det gör att även returen från Asien kopplas direkt till BRA’s returnerande maskin.
- Vi ser ju Sverige och Skandinavien som en del av vår utökade hemmamarknad och en del i vår strategi är att öka feedertrafiken därifrån till våra långlinjer, säger Robert Lönnblad, Finnairs Skandinavienchef.
Det finns 9 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
3+1
Skrivet av Anomimi, 2018-02-15 17:50:52
Fjärde flyglinje till Finland - Bromma, Umeå, Visby och nu Malmö.
|
|
Ajdå.
Skrivet av Fritz Klyka, 2018-02-14 23:54:03
Surt, säger dansken. Skåne ska ju gynna deras kelgris CPH.......
|
|
Bagage
Skrivet av Vbn, 2018-02-13 19:56:54
Vi lastade 170-180 bag på en avro 85! Umeå-Österrike. Dom har gott om plats! Värre med Atr, totalt värdelös kärra!
|
|
Topp
Skrivet av Tanya, 2018-02-13 19:37:01
Ingen som är glad och positiv för en ny linje?
|
|
100?
Skrivet av Jepp, 2018-02-13 16:42:57
Inga problem å få in upp mot 150... Själv jobbat med avron!
|
|
100 bag
Skrivet av 123, 2018-02-13 13:07:12
Det finns plats för 100 bag i en Avro men jag tycker VÄLDIGT synd om personerna som måste lasta dom!
|
|
Svårt
Skrivet av Ops, 2018-02-13 11:21:58
Rutten blir svår att få ordning på, då SK redan har låga priser från CPH.
|
|
Baggage?
Skrivet av ABC, 2018-02-13 10:39:44
Transit mot Asien, finns det plats för 100 stora resväskor ombord på en Avro?
|
|
Helsingfors-Vanda
Skrivet av Markus, 2018-02-13 10:31:00
När ska Anders Carlsson lära sig att det är Helsingfors-Vanda och inte Vandaa. Jag tycker han borde ha fått det klart för sig eftersom det skrivs mycket om Helsingfors/Finnair på Flygtorget
|
|