Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Klart: Nästa generation jetmaskiner på Bromma är Airbus

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 11 juli 2018
Familjen växer och nykomlingarna har fått nya namn som passar. Igår blev det officiellt att Bombardiers C-serie får Airbus-numrering.

De är ett perfekt komplement till Airbus A320-familjen. Det kunde Airbus konstatera redan förra året i och med att den europeiska flygplanstillverkaren köpte in sig till 50.01 procent i tillverkningen av Bombardiers C-serie. I ett slag kunde Airbus erbjuda flygplanstyper från 110 upp till 230 stolar, där CS100 är den minsta med 110 stolar ombord.

I och med att de därmed ska integreras fullt i Airbus produktsortiment, stod det snart klart att de inte skulle fortsätta att heta CS100 och CS300. Igår gjorde den första av de två nya familjemedlemmarna en förbiflygning och landning, direkt från paint-shopen i det stora Airbuskomplexet i Toulouse. 
– Det är inte varje dag som vi kan välkomna en ny medlem i familjen, sa Guillaume Faury, President för Airbus Commercial Aircraft, i en kommentar.

Texten på maskinen visade också tydligt var modellen nu hör hemma. Samlingsbenämningen är A220 och den mindre versionen heter A220-100 och den större A220-300. Det innebär att de bildar en egen liten familj inom Airbus. Bombardier har också haft planer på att bygga en tredje, större version men den ansträngda ekonomin har hittills stoppat den utvecklingen. Nu finns dock helt andra resurser att luta sig mot. 

Det nya familjenamnet är lite av en revolution inom Airbus. Flygplanstillverkaren har alltid namngett sina flygplan med den allra första maskinen, A300 som utgångspunkt och under åren har det letat sig upp till siffran A380.

Engagemanget och framtidstron hos Airbus över den nya familjemedlemmen är det inga problem med. Visserligen hoppade Gulf Air nyligen av en beställning men de ambitiösa försäljningsmålen siktar på 100 sålda flygplan innan året är slut. Det är redan på god väg att uppfyllas. I samband med lanseringen av A220-familjen beställde Jet Blue 60 masliner av A220-300.

Det nya namnet innebär att BRA från början av 2020 börjar uppgradera flygplansflottan till A220-100. Ursprungligen beställdes, när namnet fortfarande var Malmö Aviation, fem av varje version. Det har man sedan dess ändrat till tio av den mindre maskinen. Det finns också en option på ytterligare tio flygplan.

– Vi skapar en enhetsflotta med enbart CS-100 och det ger flera fördelar i flygproduktionen för oss som är ett relativt litet flygbolag, har kommunikationschefen på BRA, Emma Sandsjö tidigare berättat för Flygtorget. 





Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bromma
Skrivet av KK, 2018-07-14 11:00:55
Om mantycker att det bullrar för mycket från Bromma Flygplats har man att flytta nån annanstans. BMA behövs och kommer också att behövas i framtiden. Bara vegan/HBTQ/surdegs mafian vägrar att inse detta
Anmäl inlägget
Re: Buller
Skrivet av Henrik, 2018-07-13 09:47:06
Sukhoi SuperJet SSJ100 bullrar mycket mer än Avro och får egentligen inte trafikera Bromma. Men som vanligt när det gäller Bromma och Swedavia så hävdar man att man inte lastar flygplanet fullt så buller nivåerna minskar. Gå in på WebTrak och leta upp mätstationen i Flysta så kan du se när ett Sukhoi passerar vilka bullervärden det är
Anmäl inlägget
c- series eller A220-100
Skrivet av urk, 2018-07-13 00:40:56
BRA har gjort det rätta när det gäller att vänta med nya kärran och låtit swiss vara launch customer. speciellt med alla motor problem och sprickor i vingbalkar som framkommit.
så några penning problem har det inte varit snack om även om det var tufft vid starten av nya bolaget.
Anmäl inlägget
Buller
Skrivet av Teetime, 2018-07-12 19:27:45
Bor i närheten av BMA och undrar hur Brussels kan få flyga Sikhoi där? De bullrar otroligt mycket mer än t ex Avro.
Anmäl inlägget
BRA
Skrivet av Rubenskub, 2018-07-12 10:28:13
Att BRA inte tagit leverans av Cseries beror inte bara på bolagets ekonomi. Det finns inget som pekar på att det bara blir ATR på BMA. Då överlever inte BRA. Bolaget behöver en ny JET-flotta för och expandera och överleva och det räcker inte med bara inrikes. Ut i värden är det som gäller.
Anmäl inlägget
..
Skrivet av haha, 2018-07-11 16:20:04
Stoppade inte flygskatten CS-projektet? Hahaha, sån lögn.
Anmäl inlägget
Braathens
Skrivet av Leverans, 2018-07-11 10:40:29
Jätteintressant!! Och när kommer BRA få några Airbus A220 tror Flygtorget?? Ekonomin hos flygbolaget har ju varit sådan att några flygplan inte kunnat levereras. Nu ställs ju dessutom Avro pga brist på reservdelar och att man inte har råd att hålla alla flygplan i luften. Mycket pekar på att det blir ATR-72 istället för JET framöver på BMA.
Anmäl inlägget
Bombardier CS 100
Skrivet av Kurt, 2018-07-11 07:37:55
Tycker man kunde behållt det gamla namnet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Pilotshop
BAM
Air BP
Flygtorgets nyhetsbrev