Skriv ut  

SAS återupptar flygningar till Asien

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 augusti 2020
Under hösten fortsätter SAS att öka antalet flygningar och återöppnar linjer till fler destinationer i Europa, USA och Asien.

SAS inrikestrafik i Sverige, Norge och Danmark täcker nu i stort sett hela det inhemska nätverket när SAS återupptar trafiken från Stavanger till Trondheim, samt från Stockholm till Ronneby och Sundsvall. 
Dessutom vill flygbolaget nu också möta efterfrågan på affärsresor även till Europa och lägger till 18 rutter på europeiska nyckelmarknader och huvudstäder, bland andra från Köpenhamn till Paris, från Stockholm till Frankfurt och från Oslo till Bryssel.

I slutet av september planerar SAS att starta den interkontinentala trafiken till Asien och flyga från Köpenhamn till Shanghai* med en avgång i veckan. Det innebär att SAS under hösten kan erbjuda flygningar över hela nätverket på alla tre kontinenter som SAS trafikerar.

SAS ökar även antalet flygningar till New York från Köpenhamn upp till dagliga avgångar och startar även flygningar från Köpenhamn till Washington med två flyg i veckan från mitten av september och bibehåller antalet flygningar till Chicago samt San Francisco.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vad beror lönsamheten på?
Skrivet av Kondulit, 2020-08-31 15:07:11
Mycket snack om att CPH är helt automatiskt utan att behöva göra nånting alls mer lönsamt för SAS än vad ARN är. Hela SAS strategi är att långlinjerna flygs från CPH och att man flyger in passagerare från resten av Skandinavien dit. Dessa passagerare tillsammans med några som bor i närheten av CPH fyller långlinjerna. Om strategin hade varit att tex ARN hade varit hub för långlinjerna hade ju givetvis ARN varit mer lönsamt för SAS än CPH.
Anmäl inlägget
Va?
Skrivet av @Fredrik, 2020-08-30 10:15:25
SAS har väl inte sparkat piloter???
Anmäl inlägget
08-or ser Stockholm som Skandinaviens centrum.
Skrivet av Harry, 2020-08-29 11:34:10
Det är extremt mycket billigare att flyga en långlinjemaskin 1 timma extra än 25 feederflygplan i 2. Inom 1 timma från CPH bor det 100 miljoner människor och det gör det inte inom 1 timma från Stockholm. Inget bolag har råd att hålla på med politik i dagens läge.
Anmäl inlägget
Hur ska de flyga alla rutter när de sparkar pilote
Skrivet av Fredrik, 2020-08-29 11:04:01
Hur skall de flyga alla dessa ytterligare rutter om de sparkar alla piloterna.
Anmäl inlägget
Det stämmer inte alls
Skrivet av @Arlanda, 2020-08-29 09:37:31
att påstå att det skulde vara mer lönsamt att flyga långlinjer från ARN än från CPH är ett löjligt påstående. Tror du verkligen att SAS spenderar massor med pengar på attflytta långlinjer från ARN till CPH om det inte löner sig.
Jag ser inte heller några andra bolag köa för att få starta långlinjer från ARN.
Arlanda flygplats är en matar flygplats till hubs i Europa, så kommer det vara även i framtiden. Lika bra du lär dig att leva med detta
Anmäl inlägget
Lönsamt
Skrivet av Arlanda, 2020-08-28 17:26:40
Långlinjer från Arlanda är hur lönsamt som helst om man bara koncentrerar trafik till ARN och har uthållighet. Det geografiska läget är bättre än CPH och om HEL är lönsamt som långlinjebas så är ARN lönsammare om flygbolagen satsar. Att SAS inte flyger långlinjer här är politik.
Anmäl inlägget
Effektivitet
Skrivet av @Arlanda, 2020-08-28 10:38:19
SAS behöver tjäna pengar, det gör man vid att flyga där det är mest lönsamt. Det har över tid dokumenterats att det är mest lönsamt med långlinjer från CPH, end of story.
Anmäl inlägget
DK är SAS HUB
Skrivet av Dk , 2020-08-28 09:37:48
Danska staten lägger in mer pengar i SAS än vad svenska staten gör även om Svenska staten äger mer.
SAS drivs som ett AB , man ska satsa där man kan tjäna pengar. CPH är SAS långlinje bas.
Anmäl inlägget
SAS satsar på Danmark igen med svenska medel
Skrivet av Arlanda, 2020-08-27 18:52:42
SAS har trots att de räddats av svenska skattebetalares lånegarantier koncentrerat all viktig långdistanstrafik till Köpenhamn. Allt i Sverige är nedlagt. Vad tycker svenska skattebetalare om det?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev