BRA
Malmö var första destination ut från Bromma när BRA idag på morgonen återupptog flygtrafiken på inrikesnätet. TF124 följs sedan av Ängelholm, Göteborg och Umeå i ett flygprogram som omfattar 13 flighter premiärdagen. Ambitionerna är dock betydligt större än så och när sommarens säsonglinjer läggs till kommer BRA upp i fjorton linjer inrikes.
- Vi är övertygade om att vi kan ta tillbaka vår marknadsandel på minst 30 procent av svensk inrikestrafik. Vi har avtal med 65 av de 100 största företagen i landet vilket betyder i stort sett alla som har betydande behov av inrikes flygresor, säger Per G Braathen till Flygtorget inför trafikstarten.
Det är en målsättning som också innebär att den nuvarande flygplansflottan på tolv ATR72-600 ska fördubblas. Det ska dels garantera en tillväxt i linjenätet, dels kompensera för utfasningen av den tidigare jetflottan.
- Våra RJ100 hade 100 stolar ombord medan ATR-maskinerna har 72. Det ställer krav på en anpassning av kapaciteten och vill vi komma tillbaka till de nivåer vi hade tidigare, kräver det tätare tidtabell och fler flygplan. Den tillväxten ska ske successivt samtidigt som de mindre flygplanen ger oss en precis den flexibiliteten att bygga efter de behov som finns nu och som kommer tillbaka allt eftersom när flygmarknaden återhämtar sig.
Återtåget in på inrikesmarknaden efter drygt ett år är också ett återtåg in på en marknad som ser helt annorlunda ut än i mars förra året när pandemin lamslog flyget. Visserligen är Norwegian i nuläget bort från svensk inrikes men istället finns Air Leap med de två dotterbolagen Air Skåne och Air Gotland och för några dagar sedan annonserade Ryanair att de startar inrikestrafik. Det innebär att sträckan Stockholm – Malmö kommer att ha fyra flygbolag som flyger sida vid sida i höst: BRA, SAS, Air Skåne och Ryanair. Linjen till Göteborg har tre flygbolag.
- Konkurrens är alltid bra och vi är vana vid den. Tidigare hade vi lågkostnadskonkurrens av Norwegian på minst tre linjer från Stockholm, till Göteborg, Malmö och Umeå. Trafiken på Göteborg kommer tillbaka och kan klara konkurrensen. Med det sagt är det också ett faktum att den svenska inrikesmarknaden är liten, till viss del har stagnerat och är känslig för konkurrens.
Under pandemin har Bromma till del varit en slumrande flygplats som i princip hållits igång av Air Leap och en del samhällsflyg. Samtidigt har diskussionen om Brommas framtid gått in i ett skarpt läge med ett tydligt nedläggningshot efter regeringens utspel tidigare i april. Per Braathen öppnade i vintras för att flytta till Arlanda. Men flygbolaget inte kunde räkna med slottider för fler än 7-8 flygplan i trafik, var det orealistiskt att tänka sig att flytta.
- Bara det faktum att vi återvänder gör det svårare för regeringen att gå vidare med nedläggningen av Bromma. I grund och botten är det vi som byggt upp Brommas betydelse som inrikesflygplats.
Det finns 18 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Kul!
Skrivet av Dejavu , 2021-05-14 08:10:25
Jag har jobbat många år i braathens koncernen och igår såg jag en ATR starta över Stockholm! Så fina och vita med färgen på tailen! Fantastiskt att se att dom flyger igen men är väldigt glad att slippa BRA för min egen del. Aldrig igen. Lycka till!
|
|
Välkomna tillbaka
Skrivet av Brommabo, 2021-05-14 07:48:22
Välkomna tillbaka till Bromma BRA, härligt att se.
|
|
Samma personal??
Skrivet av Kem, 2021-05-13 08:40:10
Knappast! BRA bedyrade de skulle återanställa enligt las men det var bara en fet lögn då de under hösten plötsligt kom med infon att de var tvungna att starta ett nytt personalbolag vid sidan om och därmed kunde anställa vem de vill till vilka villkor de vill.. piloter har blivit kontakta åter men inga i kabin. De har fått söka jobb på nytt.
|
|
Att vara eller icke vara
Skrivet av thomas, 2021-05-13 07:03:14
Det var BMA som var orsaken att Malmö aviation startades och utvecklades, nu i Pers händer. Regeringsplanen står även där, tror det är huvudanledning till att flygplatsen blir kvar.
|
|
@Avro
Skrivet av Henrik, 2021-05-12 21:34:36
Jag litar lika mycket på Swedavia som Per G Braathen. Den karl har lovat så mycket de senaste 10 åren men det mesta har varit luft. Nu ska han ha 24 ATR, 2025 ska BRA börja köra el-flyg, sen var det något om att vara utsläpps neutrala. Det är bara dravel som han säger för att politiker ska få argument för att Bromma ska vara kvar, inget han tänker genomföra. Per var är Bombardier CS kärrorna?
|
|
Sdl airport
Skrivet av Flygresenär, 2021-05-12 20:31:20
Kommer ni att flyga från Sundsvall hoppas
|
|
Brabra
Skrivet av Alex, 2021-05-12 20:01:18
Undrar vad de har för beläggning nu i starten. BRA har alltid fokuserat på affärsresenärer i peak och pensionärer och studenter off-peak. Tre grupper av passagerare som i dagsläget knappt flyger. Bromma kommer stängas i förtid, nu är det bara politiskt positioneringar och få till pengar till Arlanda. Alla utom ev BRA tjänar på koncentrera flyget till Arlanda
|
|
Bromma mysigt
Skrivet av Emil, 2021-05-12 17:29:57
Alltid lika mysigt att besöka Bromma. Var en sväng dit idag med farsgubben vid inflygning bana 12. Så härligt!
|
|
@Henrik, litar du på Swedavia?
Skrivet av Avro, 2021-05-12 17:27:46
Swedavia är styrt av regeringen och som vi vet har regeringen en agenda. Inte undra på att dom hemlighetsstämplade rapporten om Brommas fortsatta drift.
|
|
Klart som korvspad!
Skrivet av William, 2021-05-12 15:54:31
Självklart lämnar inte BRA Bromma så länge som flygplatsen finns kvar! Det är och har alltid varit deras affärside att flyga just till Bromma. Men skulle Bromma läggas ner i förtid så kommer säkert BRA att hitta sin nisch på Arlanda med tex. ett samarbete med SAS. BRA skulle säkert på sikt tjäna på att flytta till Arlanda (om Bromma är borta) genom att man får fler passagerare som transfer. Arlanda express in till Sthlm måste då oxå bli bättre, snabbare, billigare, tätare avgångar mm.
|
|
BRA tänkt
Skrivet av thomas, 2021-05-12 14:51:33
Per intervjuades nyligen i p1 Han var realistisk med återstarten om de får bokningar, ingen kan förutsäga detta i nuläget, jag tror han flyttar fram ytterligare. BMA eller ARN verkar egalt hans bolag kan anpassa sig till omständigherna.
|
|
Realistiskt?
Skrivet av Stockholmare, 2021-05-12 14:36:21
Vet inte om jag delar Braathens framtidssyn att fördubbla flottan. Passagerarunderlaget är annorlunda och nu har de också konkurrens på BMA.
|
|
Bravo
Skrivet av Tekmek, 2021-05-12 12:39:21
Har någon sett om passagerna också återkom? Hur ser det ut för Air Leap nu?
|
|
Vem?
Skrivet av Op, 2021-05-12 11:25:17
Ska flyga de 24 Atr:erna. Eller blir det ett pay to fly upplägg alla Ryan kanske.
|
|
@Henrik
Skrivet av Stockholmare, 2021-05-12 11:20:52
Om jag förstod det rätt på Swedavia så var det någon enstak slottid som inte kunde tillgodoses men då erbjöds 5-10min senare. SAS ville väl inte samarbeta med BRA så då blev de putta och tyckte att det var bättre på BMA.
Nu kör de i full fart på BMA för att "göra det svårare för regeringen att lägga ner BMA".
|
|
Välkommen
Skrivet av Gullan Purser&MiljöExpert, 2021-05-12 09:55:43
Välkommen till Arlanda med hela flottan, det kommer att knyta ihop trafiksystemen för kunderna, och miljövänligt att allt går från en knutpunkt och kunderna kan lätt jämföra serviceprogrammen och vad som serveras och dricks gratis & nybryggt ombord.
|
|
Personalen
Skrivet av Person, 2021-05-12 09:48:01
Är det samma personal som är tillbaka, får dom samma löner som tidigare osv?
|
|
Slottider
Skrivet av Henrik, 2021-05-12 09:43:16
Konstigt att Per G Braathen säger att man inte kunde få de slottider på Arlanda som man ville ha. I en intervju på Dagens Industri dagen efter BRA medelat att dom skulle stanna på Bromma, så sa Swedavia att man gått BRA till mötes och erbjudit dom samtliga slottar dom velat ha. Vem talar sanning?
|
|