Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Boeing slog rekord i långflygning
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 9 mars 2012
En Boeing 787 flög i december förra året nonstop från Seattle till Dhaka i Bangladesh. Flygningen var ett försök att slå rekord i långflygning och nu har den nära 20 000 kilometer långa flygningen officiellt godkänts som långflygningsrekord i sin klass. Samtidigt slogs också rekordet i flygning jorden runt.
Boeing 787 Dreamliner
I dagarna fick Boeing det officiella beviset på att Boeing 787 numera innehar långflygningsrekordet för långflygning i den viktklass som gäller för Dreamlinern. National Aeronautic Association, NAA, överlämnade två certifikat som bevis på rekordet.
Det var i december förra året som ZA006, en av Boeings 787 testmaskiner lyfte från Boeing Field i Seattle på väg österut till Dhaka i Bangladesh. Med 103 ton bränsle ombord var den totala vikten 212 ton. Enligt reglerna från NAA är det inte den absolut kortaste vägen som gäller. Istället gällde det att navigera sig via de förutbestämda punkterna New York, Luxor i Egypten och södra Indien innan landningen i Dhaka efter 19 814 kilometer lång flygning. I tankarna fanns då 13 ton bränsle kvar.
- En fantastiskt tråkig flygning, kommenterade Rod Skaar, en av flygcheferna på Boeing Commercial Airplanes den långa flygningen i ett pressmeddelande. Och menade att tråkigt var just vad de sex piloterna och övriga personal ombord ville ha.
Vid landningen i Dhaka konstaterades att Dreamliner slagit det tidigare längdrekordet för viktklassen 200 – 250 ton. Det togs 2002 av en Airbus 330 men löd på nära 1 000 nautiska mil mindre.
Markstoppet i Dhaka varade i knappt två timmar för tankning innan planet fortsatte österut för den sista delen av flygningen tillbaka till Seattle. Under de sista sex timmarna höll maskinen en hastighet på 0,88 mach och den slutliga tiden för flygningen jorden runt stannade på 42 timmar och 26 minuter, också det ett nytt världrekord.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Ticketing Agent
SAS
EASA Part-66 B1 licensed engineers to Göteborg-Landvetter Airport
European Line Maintenance AB
Vi söker en helikoptertekniker
HeliAir Sweden
Vi söker en teknisk administratör
HeliAir Sweden
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Flygbolag erbjuder betald flygmekanikerutbildning
BRA bästa flygbolag enligt Svenskt Kvalitetsindex
Utrikesflyget fortsätter öka
Fler artiklar
Nyheter från andra media
10:06 Flygbussarna till Frösön läggs ner - bra tycker flygplatschefen
07:08 Amerikanska flygbolag lyfter efter nya köpråd
15:55 Varberg fotograferas - med flygplan
12:20 Därför missar flygskatten målet och måste avskaffas” | Tidningen Näringslivet
10:45 Flygbolag erbjuder betald flygmekanikerutbildning
10:01 Heathrow ökade passagerartrafiken med 4,8 procent i april
Fler artiklar
Flygforum
???:
SV: Folks beteende på flygplatser
320N:
Wizzair
kenneth:
SV: Nytt flyg efter JAS 39 Gripen
Svar till Linus F :
SV: Sunclass
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap