Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Europa och USA enas om Single Sky
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 12 mars 2012
I förra veckan enades Europa och USA om att börja skapa Single Sky, ett gemensamt, globalt luftrum.
– Ett stort genombrott för den civila luftfarten, säger Thomas Allard, generaldirektör för LFV.
Europeiska Sesar eller amerikanska NextGen, det har länge varit frågan och därmed konkurrensen om vilken av de två teknikerna för flygtrafikledning som ska gälla som standard. I viss mån har det också bromsat möjligheterna att skapa Single Sky, ett gemensamt, globalt luftrum.
Men i förra veckan enades europeiska och amerikanska myndigheter att den fortsatta utvecklingen av trafikledningssystemen ska ske under ett gemensamt paraply. Därmed har också ett viktigt steg tagits mot att göra verklighet av planerna på Single Sky.
Svenska Luftfartsverket, LFV, har en ledande position i det europeiska utvecklingsarbetet inom Sesar, som står för Single European Sky ATM Research Programme. På LFV är man påtagligt nöjd med det nya samarbetet.
– Vi har skrivit historia. Att signera detta samarbetsdokument med amerikanarna är ett stort genombrott för den civila luftfarten, konstaterar generaldirektör Thomas Allard i ett pressmeddelande.
Initiativet att samordna arbetet på ett gemensamt luftrum leds av europeiska A6, en sammanslutning av Europas ledande flygtrafikleverantörer där LFV ingår som en del, och amerikanska FAA. Syftet är att korta tiden från utvecklingsarbete till praktiskt genomförande, vilket ska ge förbättringar och lägre kostnader för alla delar i flygets värdekedja.
– Det är en förutsättning om vi ska klara klimat- och miljöutmaningarna, tillväxten i branschen och kraven på lägre bränsleförbrukning och utsläpp. Vi kan inte kampas längre utan måste möta de behov som samhället ställer på oss, säger Kevin Chamness, förhandlare på den amerikanska sidan.
– Flygbranschen är pressad och då är det självklart att vi ska möta varandra och använda det bästa. Nyttan är viktigast och hur vi genomför det till en rimlig kostnad. Det är ändå flygresenärer, flygbolag och flygplatser som ska betala i slutändan.
Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Ticketing Agent
SAS
EASA Part-66 B1 licensed engineers to Göteborg-Landvetter Airport
European Line Maintenance AB
Vi söker en helikoptertekniker
HeliAir Sweden
Vi söker en teknisk administratör
HeliAir Sweden
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Flygbolag erbjuder betald flygmekanikerutbildning
BRA bästa flygbolag enligt Svenskt Kvalitetsindex
Utrikesflyget fortsätter öka
Fler artiklar
Nyheter från andra media
10:06 Flygbussarna till Frösön läggs ner - bra tycker flygplatschefen
07:08 Amerikanska flygbolag lyfter efter nya köpråd
15:55 Varberg fotograferas - med flygplan
12:20 Därför missar flygskatten målet och måste avskaffas” | Tidningen Näringslivet
10:45 Flygbolag erbjuder betald flygmekanikerutbildning
10:01 Heathrow ökade passagerartrafiken med 4,8 procent i april
Fler artiklar
Flygforum
320N:
Wizzair
kenneth:
SV: Nytt flyg efter JAS 39 Gripen
Svar till Linus F :
SV: Sunclass
Hans:
Helikopterföretag Sverige
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap