Skriv ut  

Europa och USA enas om Single Sky

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 mars 2012
I förra veckan enades Europa och USA om att börja skapa Single Sky, ett gemensamt, globalt luftrum.
– Ett stort genombrott för den civila luftfarten, säger Thomas Allard, generaldirektör för LFV.

Europeiska Sesar eller amerikanska NextGen, det har länge varit frågan och därmed konkurrensen om vilken av de två teknikerna för flygtrafikledning som ska gälla som standard. I viss mån har det också bromsat möjligheterna att skapa Single Sky, ett gemensamt, globalt luftrum.
         Men i förra veckan enades europeiska och amerikanska myndigheter att den fortsatta utvecklingen av trafikledningssystemen ska ske under ett gemensamt paraply. Därmed har också ett viktigt steg tagits mot att göra verklighet av planerna på Single Sky.
         Svenska Luftfartsverket, LFV, har en ledande position i det europeiska utvecklingsarbetet inom Sesar, som står för Single European Sky ATM Research Programme. På LFV är man påtagligt nöjd med det nya samarbetet.
– Vi har skrivit historia. Att signera detta samarbetsdokument med amerikanarna är ett stort genombrott för den civila luftfarten, konstaterar generaldirektör Thomas Allard i ett pressmeddelande.
         Initiativet att samordna arbetet på ett gemensamt luftrum leds av europeiska A6, en sammanslutning av Europas ledande flygtrafikleverantörer där LFV ingår som en del, och amerikanska FAA. Syftet är att korta tiden från utvecklingsarbete till praktiskt genomförande, vilket ska ge förbättringar och lägre kostnader för alla delar i flygets värdekedja.
– Det är en förutsättning om vi ska klara klimat- och miljöutmaningarna, tillväxten i branschen och kraven på lägre bränsleförbrukning och utsläpp. Vi kan inte kampas längre utan måste möta de behov som samhället ställer på oss, säger Kevin Chamness, förhandlare på den amerikanska sidan.
– Flygbranschen är pressad och då är det självklart att vi ska möta varandra och använda det bästa. Nyttan är viktigast och hur vi genomför det till en rimlig kostnad. Det är ändå flygresenärer, flygbolag och flygplatser som ska betala i slutändan.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev