Skriv ut  

Boeing ser ökat behov av piloter

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 augusti 2014
En halv miljon nya piloter. Det behövs de kommande tjugo åren, menar flygplanstillverkaren Boeing som gjort en analys av den framtida tillväxten i flygbranschen. Men det är en bild som det svenska pilotfacket inte håller med om.

Boeing och Airbus säljer flygplan som aldrig förr och tillväxten i flygbranschen håller fortfarande i sig. Det innebär i sin tur att behovet av människor i branschen också ökar och Boeing har gjort en analys av det framtida behovet av bland annat piloter under åren från 2014 – 2033. Flygplanstillverkaren har kommit fram till att det sammanlagt, världen över, behövs 553 000 nya piloter till det kommersiella flyget de kommande två decennierna.

Europa – 94 000 piloter

Nordamerika – 88 000 piloter

Asien – 216 000 piloter

LatinAmerika – 45 000 piloter

Mellanöstern – 55 000 piloter

Afrika – 17 000 piloter

Ryssland och CIS – 18 000 piloter

- Utmaningen blir att möta det här globala behovet av piloter och det kan inte lösas av enskilda aktörer eller enstaka regioner i världen. Istället måste alla inom branschen, flygbolag, flygskolor, flygorganisationer, myndigheter och olika utbildningsorganisationer samarbeta, säger Sherry Carbary på Boeing Flight Services i ett uttalande.

Men att den internationella flygbranschen har behov av tiotusentals nya piloter varje år är inte en bild som Svensk Pilotförening känner igen sig i. Gunnar Mandahl, tidigare ordförande i SPF, menar att det redan idag examineras stora skaror piloter från olika flygskolor som inte har möjlighet att ta sig in på arbetsmarknaden.

- Det är en ständigt pågående litania om en nära förestående  pilotbrist, men den finns inte. Det talas gärna om framtida pensionsavgångar och liknande men redan idag jobbar vi längre och har högre produktivitet än tidigare, är det fakta som är med i de beräkningarna, kan man fråga sig. Här handlar mer om att hålla bilden av en ständigt växande bransch levande, säger han till Flygtorget.

Ett problem i sammanhanget är att det inte finns någon statisk, varken i Sverige eller utomlands, på hur många pilotjobb som verkligen existerar, hur många som arbetar i yrket eller hur många piloter som är arbetslösa. Det har gjorts försök, både från fackligt håll och från branschen men det har inte resulterat i några tydliga fakta.

- Piloter är ett rörligt släkte och har inte råd att vara arbetslösa. Försvinner jobben i Sverige eller Europa flyttar de till Mellanöstern, Indien eller Kina. Men de skulle inte tveka ett ögonblick på att återvända om det fanns jobb hemma.

European Cockpit Association gjorde för ett par år sedan ett försök att med hjälp av enkäter kartlägga antalet arbetslösa piloter i Europa. Det fullföljdes aldrig men delar av resultatet visade bland annat att det då fanns cirka 2 000 arbetslösa piloter i Holland, 4 000 i Tyskland och minst lika många i Spanien. Om de siffrorna gäller fortfarande skulle det innebära att de tre länderna själva kan fylla tio procent av de pilotjobb som enligt Boeings siffror behöver besättas i Europa de kommande nitton åren.

Gamla uppskattningar för Sverige, inte heller här sammanställs idag någon statistik över arbetslösa piloter, visar på att det kontinuerligt och i snitt fanns 250 – 300 arbetslösa piloter.

- Det är väl rimligt att anta att den siffran fortfarande står sig och som jag ser det finns det idag inga rekryteringsproblem i Europa. Tvärtom pågår en massiv överutbildning som inte matchar efterfrågan. Därför rekommenderar vi inte människor som hör av sig och vill bli pilot att bekosta en egen typerating.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Pilotbrist
Skrivet av Pilot, 2014-08-08 23:51:10
Boeing har helt rätt. Deras prognos gäller resten av världen och inte lilla Sverige som inte har någon flygtrafik att räkna med.
Anmäl inlägget
Pensionen
Skrivet av Robert, 2014-08-07 21:38:02
Det har pratats om pensionsavgångar de senaste 20 åren och att detta skulle skapa mängder av arbetstillfällen. När kommer egentligen dessa arbetstillfällen, om 5-10 år? Dumheter.
Anmäl inlägget
TJEEENA!
Skrivet av GREAT LIE!, 2014-08-07 13:05:00
Då kanske man ska ha i åtanke att 50-60% av alla piloter som sitter på "main/airline" segmentet idag har rätt till eller måste gå in pension inom de kommande 5-10 åren!
Anmäl inlägget
Tur att Gunnar kommenterar 2
Skrivet av Båtsman, 2014-08-07 12:06:28
Enligt de här personerna som Sherry verkar det inte spela någon roll var i världen jobben finns, de är lika attraktiva och livsglädjande ändå (!?) I promise you NOT Sherry. Jobbutvecklingen i Sverige ser inte lika ljus ut. Tur att Gunnar Mandahl får något att säga i artikeln annars hade jag blivit förbannad.
Anmäl inlägget
Bra att Gunnar kommenterar 1
Skrivet av Båtsman, 2014-08-07 12:06:00
Sherry Carbary är en vanlig lögnare som andra människor i ledande ställning på t.ex Airbus och andra tillverkare. De vill säkra sina jobb och löner genom att sprida myten om en akut pilotbrist för att ha ett överskott på piloter i världen som Robert skriver i tråden. När flygbolagen expanderar billigt säljer de mer flygplan. Se på Ryanmaffian.
Anmäl inlägget
Pilotbrist ?!
Skrivet av Avio, 2014-08-07 10:30:06
Under de 28 år jag varit yrkesverksam har det aldrig varit pilotbrist i Sverige ! Ändå fortsätter Sverige att pumpa ut piloter - på skattepengar!- till en osäker framtid!
Anmäl inlägget
Den stora lögnen
Skrivet av Robert, 2014-08-07 09:28:32
Alla med lite förnuft vet att den här illusionen och lögnen sprids av flygföretagen för att garantera så billig arbetskraft som möjligt. Det är faktiskt inte svårare än så. Skulle det bli brist på piloter innebär det mycket förhöjda kostnader för flygbolagen i form av höjda löner, typeratingkostnader etc. Flygbolagen vill givetvis kunna kasta ut de piloter man inte trivs med och veta att 100 hungriga står på kö villiga att betala för att få flyga.
Anmäl inlägget
Sveriges befolkning vs världen
Skrivet av Tänkaren, 2014-08-07 01:01:27
Så de kommande 20 åren kommer det behövas totalt 68 mer pilottjänster i Sverige utöver befintlig pilotkår minus pensionsavgångar om man räknar Sveriges befolkning mot världens befolkning och använder lite överslagsräkning.
En yrkeskår som ökar med 68 tjänster på 20 år...... Är det nåt att satsa på!? Samma sak för Flygtekniker. Där är det ju i snitt en åttondel flygtekniker per flygmaskin jämtemot piloter per flygmaskin.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev