Estonian Air har idag tjugotre avgångar i veckan mellan Tallinn och Stockholm Arlanda, som i vissa fall är en viktig hub för resenärer från Estland. Samtidigt har efterfrågan på flygstolar av dem som enbart flyger point-to-point mellan de två städerna ökat. Estländska företag har täta kontakter med kunder och leverantörer i Kista och Solna, samtidigt har ett flertal svenska företag med verksamhet i Estland sina huvudkontor i närheten av Bromma.
Som svar på den efterfrågan startar Estonian den 29 september en direktlinje mellan Tallinn och Bromma, som därmed återfår en utrikeslinje till Baltikum.
– Bromma är ett bra alternativ för dem som planerar att stanna i Stockholmsområdet, säger Indrek Randveer på Estonian Air.
Den nya trafiken flygs med två rotationer per dag, fem dagar i veckan. Estonian har fått slottider i den täta morgon och eftermiddagstrafiken och har även lagt en rekordkort turnaround på 25 minuter i Stockholm.
Avgång Tallinn 08.15, ankomst Bromma 08.30
Avgång Bromma, 08.55, ankomst Tallinn 11.05
Avgång Tallinn 17.20, ankomst Bromma 17.35
Avgång Bromma 18.00, ankomst Tallinn 20.10
Den nya trafiken till Bromma ska alltså ses som ett komplement till den befintliga linjen till Arlanda. Tillgången till en närbelägen hub är viktig för ett regionalt flygbolag, menar Indrek Randveer.
– Vårt mål är att förse Estland med en pålitlig daglig flygtrafik till strategiskt viktiga destinationer. Vi är ett litet land i utkanten av Europa och den typen av är av stor betydelse för oss.
Flygplansflottan i Estonian består idag av sju flygplan, tre CRJ900nextgen och fyra Embraer 170. Vilket av flygplanen som ska sättas in på den nya rutten till Bromma är ännu inte klart.
Det finns 25 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Nyheten har en egen tråd i vårt Flygforum
|
ATR
Skrivet av Backa Erik Eriksson, 2014-08-18 15:57:12
Linjen kommer att trafikeras med ATR från DOT LT, Står i Estonians bokningssystem.
|
|
Vi pratar inte weekendresor
Skrivet av Månen nästa, 2014-08-17 18:09:03
Ja, Erik. Till hösten ska de börja. En tur på fredagar från Arlanda och en retur på söndagar från Tallinn. Detta ska jag ärligt säga att jag hade missat. Men det är peanuts. Estonian har monopol på alla affärsresenärer. De reser inte på en weekendtur dit. Estonian får fortfarande inte fler resenärer för att de startar från Bromma, utöver Aranda.
|
|
Svensk Flygchef
Skrivet av Ker, 2014-08-17 18:08:49
Hörde att Avies har numera en svensk flygchef. Någon som vet vem det är? Kan nog bli det där med Avies i så fall.
|
|
20 minuter längre flygtid
Skrivet av Flyg, 2014-08-17 15:50:48
Att Estonian sätter en 20 minuter längre flygtid på sträckan kan mycket väl ha att göra med att de inte ska riskera att landa efter tid tabel med tanke på hur kort turnaround de har på BMA och kan därför lätt bli försenade. Titta bara på BA, AF, LH m.f., dessa flygbolag har längre flygtider än andra flygbolag som flyger på samma sträckor just för att förhindra att man får en försenad ankomst tid. Man vill helt enkelt ha lite marginal att jobba med!
|
|
Men....
Skrivet av Undrar?, 2014-08-16 17:38:54
...risken är ju att man åker med klipp å klistra flygplan om man sätter sig i en avies
|
|
Vågar inte.
Skrivet av Men, 2014-08-16 15:48:35
Men det är väl fortfarande med klipp å klistra flygplanen?
|
|
Avies nya linjer
Skrivet av Erik, 2014-08-16 12:57:49
Avies ska starta upp både Östersund-Stockholm och Tallinn- Stockholm. Så här skriver Avies på deras hemsida:
Nya Linjer!
Stockholm – Tallinn priser från 820 SEK enkelresa.
Östersund – Stockholm priser från 599 SEK enkelresa.
Udda veckor har vi nu också en extra tur Torsby – Stockholm.
http://www.flyavies.se/sv/
|
|
Tveksam
Skrivet av Tveksam, 2014-08-16 12:45:11
Jag skulle undvika att flyg med Avies in i det sista och det är en helt opartisk bedömning. Det är två faktorer som gör mig osäker. Flygplanen och piloternas omdöme. Om det är direktflygs gamla piloter så är det okej. Är det piloter från andra sidan Östersjön så är det nog ett no go för min del.
|
|
Törs man
Skrivet av life is life, 2014-08-16 11:23:08
Törs man åka med Avies?hörde jättemycket om deras underhåll på flygplanen i massmedia,lagat med tejp bl.a.
|
|
Avies
Skrivet av OnTop, 2014-08-16 08:13:02
@månen Till hösten börjar Avies flyga ARN-TLL med en tur på fredagar och en tur TLL-ARN på söndagar. I grunden positoneringsflygningar men med möjlighet att ta betalande pax. Mer info: http://www.flyavies.com/en/ Vad gäller OV's TLL-BMA upplägg är det välkommet i svenskkolonin här i Tallinn och övriga Estland.
|
|
@månen nästa
Skrivet av Eric, 2014-08-16 02:13:58
Det gick faktiskt en kärra Arlanda - Tallin idag, så nog förekommer det, men det är inte en fast linje..
|
|
Nej, Erik!
Skrivet av Månen nästa, 2014-08-15 21:45:39
Var har du fått föreställningen om det? Avies flyger inrikes i Sverige och Estland samt någon gång i månaden från två av sina svenska destinationer till Tallinn, nämligen Torsby och Pajala. Det sker därför att planen då ändå ska in på teknisk kontroll i Tallinn. Men de flyger inte Stockholm-Tallinn.
|
|
ATR 42?
Skrivet av S, 2014-08-15 20:26:10
Estonian har ju tidigare hyrt in en ATR 42 från DOT LT, gör det kanske fortfarande, och då tror jag det är den som ska trafikera linjen, kanske därför flygtiden är 20 min längre
|
|
Kom ihåg vart ni läste det
Skrivet av Ojoj, 2014-08-15 20:21:00
Slut efter 4-5 månader efter trafikstart
|
|
Jag är oändligt lättad nu!
Skrivet av Leffe, 2014-08-15 20:10:22
Vad skönt att se att det finns så många kompetenta blivande flygbolagsdirektörer här i tråden. Jag tycker att det är jättekonstigt att ni inte fått någon ledande befattning på något flygbolag, eftersom ni verkar besitta en sådan enoooorm kunskap om hur flygbolag borde bedrivas. Eller kanske skulle ni starta något eget?
|
|
CRJ?
Skrivet av Nom, 2014-08-15 19:27:00
20 minuter längre tid till Bromma, hm...
|
|
Avies flyger också!
Skrivet av Erik, 2014-08-15 16:24:34
@Månen nästa
Avies flyger också mellan Stockholm och Tallinn!
|
|
Rekordartad Turnaround
Skrivet av 87, 2014-08-15 15:42:26
Vilket skämt! Sverigeflyg vänder på 20 min 72 pax o en dörr till flygplanet! 25min är en evighet!
|
|
Gissar...
Skrivet av Lågprisprofilen, 2014-08-15 12:40:01
..Att de helt enkelt har ett plan över efter att VXO-AMS avbröts. Och detta var det enklaste och bästa de kunde komma på.
|
|
Testar
Skrivet av Roger, 2014-08-15 12:11:08
Flybe Nordic flög linjen med ATR under tiden 30 oktober 2011 - 21 april i år. Kan det verkligen funka med ett ännu större plan, om än lite bekvämare och snabbare? Det känns lite som att regionalflygbolagen i allt större utsträckning chansar och testar nya linjer. Estonian Airs linje Växjö-Amsterdam blev ju t.ex. inte långvarig.
|
|
Dumt
Skrivet av Månen nästa, 2014-08-15 10:27:10
Dum idé! Det innebär enbart en kanibalisering eftersom Estonian är de enda som flyger Stockhom-Tallinn. Resande som byter ARN mot BRA medför en risk för färre frekvenser till ARN och därmed jobbar de emot det syfte hon själv uttalar - hur viktigt det är med en nära hub för estländarna. Företagarna flyger inte mer bara för att planen går från Bromma. Estonians fasta kostnader ökar med splittringen. FlyBee Nordics försök funkade inte heller.
|
|
CRJ
Skrivet av Spiken, 2014-08-15 10:14:07
Hoppas vi får se Estonians vackra CRJ900
|
|
Politiker
Skrivet av PEPE, 2014-08-15 09:15:49
Ja vi får väll se vad alla O,F,I's (Obildade, Fega, Idioter) säger med deras politiker med samma status.
|
|
Hoppas de blir kvar
Skrivet av KA, 2014-08-15 09:13:08
Vi får hoppas de blir kvar och att det inte slutar som för Flybe Nordic.
|
|
CRJ
Skrivet av 787, 2014-08-15 09:10:45
Hoppas vi får se den vackra Estonian CRJ900 på BMA.
|
|