Skriv ut  

Helsingfors flygplats byggs ut för sex miljarder

Notiser, Anders Carlsson, den 3 mars 2015
Finavia satsar sex miljarder på att göra flygplatsen i Helsingfors till en ännu bättre hub för trafiken till Asien. Bland annat ska banorna klara att ta emot Airbus A380.

Helsingfors flygplats

Finnairs trafik till Asien är ryggraden i inte bara flygbolagets verksamhet utan också Vanda, flygplatsen i Helsingfors. Redan idag är mycket av verksamheten anpassad för den östgående trafiken med möjlighet till snabb transit mellan långlinjer och europalinjer. Nu vill Finavia ytterligare förbättra möjligheterna för de cirka 16 miljoner passagerare som årligen passerar flygplatsen.

Under de kommande sex åren, fram till 2020 ska sex miljarder kronor investeras ibland annat en snabbtågförbindelse in till Helsingfors. Dessutom ska den äldsta banan, byggs 1952, rustas upp för att kunna klara flygplan i storleken upp till A380.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Banbredd
Skrivet av Finlandssvensken , 2015-03-05 16:21:09
Rune: De uppgifter jag har sett har HEL:s alla tre banor 60 m i banbredd medan ARN:s bana 08/26 har 63 m i banbredd medan de två övriga banorna är resp 45 m breda. För CPH har jag inga uppgifter
Anmäl inlägget
Bromma-Arlanda
Skrivet av Anders, 2015-03-04 13:50:26
Nu är det dags att satsa på Arlanda. Det är bara en tidsfråga innan HEL passerat ARN som Nordens 3:e största flygplats. Lägg ner Bromma och samla all trafik på en hubb, dvs Arlanda och investera där istället för på Bromma där det hela tiden råder osäkerhet om verksamheten får fortsätta
Anmäl inlägget
Ombyggnad
Skrivet av Rune, 2015-03-04 11:36:31
Det är varken banlängd eller bredd som är problemet med A380 på HEL. Det är bärigheten på den äldsta banan och storleken på gater som måste anpassas för tyngre flygplan och fler pax.
Anmäl inlägget
A380
Skrivet av Saltkammargutten, 2015-03-04 08:46:09
Sedan måste bredden på runways vara bredare än vad de är idag. Fast det kanske de har på HEL. Det har de inte på varken CPH eller ARN. Terminalombyggnad är den lilla anpassningen.
Anmäl inlägget
HEL
Skrivet av Finlandssvensken, 2015-03-03 12:06:27
Det är inte fråga om en förlängning av bana 04R/22L (3440 m) som man skulle kunna tro utan en upprustning, som Anders Carlsson skriver. Det finns heller inte så mycket beskrivet om det på Finavias hemsida.
På Finavia pratar man även om utbyggnad av terminalerna.
Snabbtågsförbindelsen från Helsingfors centrum till HEL, den efterlängtade efter så många år, kommer att öppnas för trafik i juli. 18 km järnväg varav 8 km går under jord.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev