Det finns 15 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Tack Big
Skrivet av Dalkullan, 2015-07-24 16:42:00
En "underbar" syn. Eller ett landmärke som borde ersättas. Cheesecake Farnerud; Som antyds i tråden är banan på Arlanda för kort för A380. EK tog också med sig banskyltar då de var här med denna kärra. Kanske därför man stängt banan, likt Köpenhamn.
|
|
Arlanda har ju sin Jumbo Stay!
Skrivet av Big, 2015-07-23 07:31:19
Aranda stoltserar ju med sin Jumbo Stay! Den är så stor och den tar ingen mer plats än den redan gör. Alla ser den som åker till och från Arlanda.
|
|
Vad menar Hitech?
Skrivet av Gatetroll, 2015-07-22 22:39:27
Var någonstans står det att det är trångt på Arlanda? Det är trångt i Oslo, precis som det står i textenm och det är ett faktum.
|
|
Hightech
Skrivet av Pir F, 2015-07-22 20:38:54
Arlandas pir F är nyare än Gardermoens ursprungliga gater. Det är här A380 ska stå. Hela piren funkar för NonSchengen så det är inte ett dugg trångt som Flygrevyn felaktigt anger.
|
|
@lågprisprofilen
Skrivet av Ramptroll, 2015-07-22 19:10:55
Gate-fingrarna från 50-60talet räcker inte heller. Kommer bli dyrare att rusta ARN än OSL. OSL är hi-tech i jämförelse med ARN.
|
|
banan är inte problemet
Skrivet av Lågprisprofilen, 2015-07-22 18:16:19
Så länge Arlandas baggagehantering är undermålig så ska de låta bli större plan. Skit samma om asfalten räcker till, när varken markservice eller gränspolisen gör det.
|
|
Research
Skrivet av Thai A380??, 2015-07-22 15:48:01
Det Flygtorget helt missat är att en av de tyngsta interkontinentala operatörerna är Thai!!! Thai har Airbus A380!! Thai är möjligen tänkbara för A380 på Arlanda. Man har tom gjort uttalanden om det...
|
|
Cheesecake Farnerud
Skrivet av ARN A380, 2015-07-22 15:04:47
RWY19L/01R har måtten för att klara av 380:n sen om den är tillräckligt lång är en annan fråga. 380:n har startat två gånger från 19R/01L och det är på gränsen att det går. Det är mest bredden som varit frågan och orsaken till att CPH nu bygger om.
|
|
@Dalkullan
Skrivet av Cheesecake Farnerud, 2015-07-22 13:53:54
OK. Så varför bygger man om och förstärker kanterna på CPH då? ARN klarar visst redan detta. Därför kunde man gå ner och starta med fulltankad A380 då EK A380 gjorde en nödlandning där.
|
|
@Cheesecake Farnerud
Skrivet av Dalkullan, 2015-07-22 12:51:20
Du får nog läsa på lite bättre. Arlanda har inte den banan du beskriver. Köpenhamn har däremot en längre bana och är alltså bättre rustade för A380.
|
|
Synd Sverige inte har ett eget flygbolag!
Skrivet av Sällskapsresan, 2015-07-22 11:41:20
Vi svenskar tvingas att åka med utländska bolag hela tiden. Finns det ingen som kan starta ett svenskt flygbolag med cirka 10 flpl i början för att se vad det kan bli?
|
|
Efterfrågan? (del 2)
Skrivet av Alvin, 2015-07-22 10:20:41
Alla Emirates flyg från ARN är fullbokade hela tiden så här känns det som mer rimligt, dessutom är efterfrågan på första klass högst i Stockholm. CPH har ju inte ens det på sina nuvarande Emirates 777:or och kommer inte heller ha det på A380. Det är en tidsfråga innan A380 från CPH flyttas till ARN-rutten när flygplatsen är färdig att ta emot den.
|
|
Efterfrågan? (del 1)
Skrivet av Alvin, 2015-07-22 10:20:17
Det känns inte som att efterfrågan på en A380 är särskilt hög på OSL. Både ARN och CPH har ju väldigt stor internationell trafik och Emirates fick ju öka sin 777-200 till en -300 rätt snabbt.
|
|
Onödiga utbyggnader kostar flera miljarder!
Skrivet av Komplex, 2015-07-22 10:11:29
Underlaget med kontinuerlig trafik för A380 på Arlanda är bara en utopi. Bra som det är idag med de F50 och Jetstreams som håller igång Arlanda ibland.
|
|
A380
Skrivet av Cheesecake Farnerud, 2015-07-22 08:48:48
Kastrup fick rejält bråttom då de inte hade bana som kunde klara av take off för fulllastad A380. Det har redan Arlanda. A380 på ARN, OSL, HEL är bara en tidsfråga. Det kanske dröjer men den dagen kommer.
|
|