Skriv ut  

Oslo Gardermoen bygger för A380

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 juli 2015
Kastrup blev först i Skandinavien med reguljär A380-trafik. Det hindrar inte att både Arlanda och Gardermoen bygger ut för att på sikt kunna ta emot de största flygplanen. I Oslo satsar Avinor 2,5 miljarder på intercont-trafik.

A380
Airbus A380

I dagsläget är det särskilda området för passagerare på väg till ett land utanför Schengen-området beläget längst ut på utrikespiren. Där är det trångt när Norwegian, Thai, Qatar och andra flygbolag trängs vid gaterna.

Men nu satsar Avinor på en rejäl utbyggnad av området för icke-schengen. Kostand: 2,5 miljarder norsks kronor. Det är en del i hela den ombyggnad som pågår på Gardermoen och som ska höja kapaciteten väsentligt i det som fortfarande är den andra flygplatsen i Skandinavien. Arbetet på att utvidga det som tidigare hette Terminal 2 startar 2017 och ska vara klart 2019.

Från Avinors sida är det en signal om att Oslo ska vara med och slåss om fler långlinjer i framtiden. SAS har ju flaggat för att de kan placeras ytterligare någon långlinje där, när intercont-programmet ska växa de kommande åren. De senaste åren har Oslo fått ett antal linjer som går till länder utanför Europa, bland andra med Norwegian och Emirates.

– Alla prognoser pekar på att det är på utrikestrafiken som vi får den största tillväxten i åren framöver. Dessutom jobbar vi målmedvetet på att dra till oss nya interkontinantala linjer. Därför måste terminalen mot öst byggas ut eftersom det till största delen handlar om linjer som går till resmål utanför Europa, säger Øyvind Hasaas, vd på Avinor i en intervju med Aftenposten.

En del i utbyggnaden är att skapa beredskap för att kunna ta emot en A380. Det är samma strategi som Arlanda jobbar efter: Även om det i dagsläget inte finns flygbolag med planer på att sätta in en A30 på Stockholm eller Oslo ska infrastrukturen finnas som argument i förhandlingar med de bolag som i så fall är aktuella.

I dagsläget är det tolv flygbolag som flyger med A380 i linjetrafik. Två av dem, Emirates och Qatar flyger också på de tre skandinaviska flygplatserna och från den 1 september flyger Emirates en A380 till Kastrup på linjen från Dubai.

Samtidigt har Airbus meddelat att man nu ska inleda utvecklingen på en A380NEO. Det gjuter nytt liv i världens största flygplanstyp som hittills haft en tydlig kräftgång när det gäller försäljningen. Att A380 får en förlängd livstid öppnar också för att andrahandsmarknaden kan komma igång. Det kan öppna för att flygbolag som idag inte har planer på att köpa nya A380 på sikt tar in flygplanstypen i flottan, vilket också breddar antalet möjliga flygplatser med A380-trafik.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tack Big
Skrivet av Dalkullan, 2015-07-24 16:42:00
En "underbar" syn.
Eller ett landmärke som borde ersättas.
Cheesecake Farnerud;
Som antyds i tråden är banan på Arlanda för kort för A380. EK tog också med sig banskyltar då de var här med denna kärra. Kanske därför man stängt banan, likt Köpenhamn.
Anmäl inlägget
Arlanda har ju sin Jumbo Stay!
Skrivet av Big, 2015-07-23 07:31:19
Aranda stoltserar ju med sin Jumbo Stay!
Den är så stor och den tar ingen mer plats än den redan gör.
Alla ser den som åker till och från Arlanda.
Anmäl inlägget
Vad menar Hitech?
Skrivet av Gatetroll, 2015-07-22 22:39:27
Var någonstans står det att det är trångt på Arlanda? Det är trångt i Oslo, precis som det står i textenm och det är ett faktum.
Anmäl inlägget
Hightech
Skrivet av Pir F, 2015-07-22 20:38:54
Arlandas pir F är nyare än Gardermoens ursprungliga gater. Det är här A380 ska stå. Hela piren funkar för NonSchengen så det är inte ett dugg trångt som Flygrevyn felaktigt anger.
Anmäl inlägget
@lågprisprofilen
Skrivet av Ramptroll, 2015-07-22 19:10:55
Gate-fingrarna från 50-60talet räcker inte heller. Kommer bli dyrare att rusta ARN än OSL. OSL är hi-tech i jämförelse med ARN.
Anmäl inlägget
banan är inte problemet
Skrivet av Lågprisprofilen, 2015-07-22 18:16:19
Så länge Arlandas baggagehantering är undermålig så ska de låta bli större plan. Skit samma om asfalten räcker till, när varken markservice eller gränspolisen gör det.
Anmäl inlägget
Research
Skrivet av Thai A380??, 2015-07-22 15:48:01
Det Flygtorget helt missat är att en av de tyngsta interkontinentala operatörerna är Thai!!! Thai har Airbus A380!! Thai är möjligen tänkbara för A380 på Arlanda. Man har tom gjort uttalanden om det...
Anmäl inlägget
Cheesecake Farnerud
Skrivet av ARN A380, 2015-07-22 15:04:47
RWY19L/01R har måtten för att klara av 380:n sen om den är tillräckligt lång är en annan fråga. 380:n har startat två gånger från 19R/01L och det är på gränsen att det går. Det är mest bredden som varit frågan och orsaken till att CPH nu bygger om.
Anmäl inlägget
@Dalkullan
Skrivet av Cheesecake Farnerud, 2015-07-22 13:53:54
OK.
Så varför bygger man om och förstärker kanterna på CPH då? ARN klarar visst redan detta. Därför kunde man gå ner och starta med fulltankad A380 då EK A380 gjorde en nödlandning där.
Anmäl inlägget
@Cheesecake Farnerud
Skrivet av Dalkullan, 2015-07-22 12:51:20
Du får nog läsa på lite bättre. Arlanda har inte den banan du beskriver. Köpenhamn har däremot en längre bana och är alltså bättre rustade för A380.
Anmäl inlägget
Synd Sverige inte har ett eget flygbolag!
Skrivet av Sällskapsresan, 2015-07-22 11:41:20
Vi svenskar tvingas att åka med utländska bolag hela tiden.
Finns det ingen som kan starta ett svenskt flygbolag med cirka 10 flpl i början för att se vad det kan bli?
Anmäl inlägget
Efterfrågan? (del 2)
Skrivet av Alvin, 2015-07-22 10:20:41
Alla Emirates flyg från ARN är fullbokade hela tiden så här känns det som mer rimligt, dessutom är efterfrågan på första klass högst i Stockholm. CPH har ju inte ens det på sina nuvarande Emirates 777:or och kommer inte heller ha det på A380. Det är en tidsfråga innan A380 från CPH flyttas till ARN-rutten när flygplatsen är färdig att ta emot den.
Anmäl inlägget
Efterfrågan? (del 1)
Skrivet av Alvin, 2015-07-22 10:20:17
Det känns inte som att efterfrågan på en A380 är särskilt hög på OSL. Både ARN och CPH har ju väldigt stor internationell trafik och Emirates fick ju öka sin 777-200 till en -300 rätt snabbt.
Anmäl inlägget
Onödiga utbyggnader kostar flera miljarder!
Skrivet av Komplex, 2015-07-22 10:11:29
Underlaget med kontinuerlig trafik för A380 på Arlanda är bara en utopi.
Bra som det är idag med de F50 och Jetstreams som håller igång Arlanda ibland.
Anmäl inlägget
A380
Skrivet av Cheesecake Farnerud, 2015-07-22 08:48:48
Kastrup fick rejält bråttom då de inte hade bana som kunde klara av take off för fulllastad A380. Det har redan Arlanda. A380 på ARN, OSL, HEL är bara en tidsfråga. Det kanske dröjer men den dagen kommer.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev