Jet-Time
Danska JetTime har under ett antal år flugit en del av SAS regionala produktion. Som mest har man haft åtta ATR-72-600, målade i SAS färger igång bland annat på inrikeslinjer till Kalmar och Sundsvall och på trafiken mellan de större städerna i Skandinavien. Men det har varit en affär som inte betalat sig och JetTime har avslutat samarbetet och den 2 september sker sista flygningen.
Sedan november 2016, när avtalen med Jet Time avslutades, har SAS arbetat på att hitta en ny wetlease-operatör som kan ta över den del av SAS regionaltrafik som flygs med ATR72. Det är ett uppdrag som lockade ett antal flygbolag och som varit med i förhandlingar kring kontraktet. Slutligen har valet fallit på det estniska flygbolaget Regional Jet.
– Vi har nu hittat den rätta samarbetspartnern till att ta över flygningarna för JetTime. Regional Jet är en kompetent och pålitlig partner och ett viktigt bidrag i vår wet lease-strategi, säger Mikael Wångdahl, VP extern produktion på SAS.
Regional Jet har idag inga egna ATR72-600 utan flyger uteslutande med CRJ-maskiner och har därför inlett arbetet på att ta in turbopropmaskinen i flottan. I ett första skede ska fyra maskiner användas i trafiken som till största delen ska utgå från Köpenhamn, dock utan att ha fast bas där. Besättningarna kommer däremot att vara baserade på Kastrup. Det är alltså färre flygplan än de som JetTIme flög för SAS räkning. Det gör att SAS räknar med att sätta in andra flygplanstyper, både egna och från andra underleverantörer på de luckor som uppstår. Det kan också i vissa fall bli tal om att reducera trafiken på en del sträckor.
Regional Jet uppstod ur spillrorna av Estonian Air som gick i konkurs 2015. Flygbolaget ägs gemensamt av Nordic Aviation Group, Nordica och polska LOT. En del i målsättningen har att kombinera linjetrafiken till och från Estland med längre wet-leaseuppdrag för andra flygbolag, det berättade Jan Palmér för Flygtorget tidigare i år.
– Jag har alltid arbetat för att vi ska ha två ben att stå på, dels egen linjetrafik, dels att vara capacity provider för andra flygbolag. Med LOT har vi fått långa serier av den varan istället för korta uppdrag från en mängd flygbolag som vi hade tidigare. Det ger en betydligt bättre stabilitet.
Det nya uppdraget för SAS är på sex år med möjlighet att avsluta det efter tre år.
Det finns 9 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Sv:
Skrivet av Same same, 2017-03-27 13:27:57
Välkommen till verkligheten:SAS, Finnair, Lufthansa,Airfrance, KLM å 100tals flygbolag gör precis likadant. Man driver ett bolag med en målsättning att gå med vinst, detta är ett av sätten för att kunna öka sin vinst eller minska sin förlust...
|
|
Sv:
Skrivet av Inge konstigt, 2017-03-27 13:26:51
Det är ju exakt samma som tidigare. Jet Time flög tidigare på uppdrag av SAS å nu en annan underleverantör, förm samma ATR med. Bas fortf CPH å Jettime piloter får chans att söka sig till RJ med. Förmodligen liknande avtal med då inga piloter fr JT skulle gå med på avsevärt sämre vilkor. Ni som gnäller borde ju också veta att det inte var SAS som avslutade kontraktet med JT, det var JT som gjorde detta då man försöker strukturera om å vända ekonomin.
|
|
Sportbil
Skrivet av Nisse, 2017-03-27 10:41:39
Tänk er att betala för en lastbil och det kommer en sportbil istället.
|
|
Nöjd kund?
Skrivet av Xxx, 2017-03-27 07:39:21
Hur menar du nu? Regional Jet har ju inga ATR ännu...
|
|
Nöjd kund
Skrivet av ?, 2017-03-26 19:10:20
Jag har flugit med bolaget och det är ju superfina flygplan med trevlig och professionell personal. Är det inte bättre att testa innan ni snackar?
|
|
Inte ok
Skrivet av Resande, 2017-03-26 16:07:04
Tänk er att beställa och betala för en Mercedes men vid leverans kommer det en Trabant! Inte ok SAS!
|
|
Ebb
Skrivet av Pilot, 2017-03-26 11:26:05
Vilket lågvatten gör sas! Samma klass som Avies?
|
|
Decrease
Skrivet av Ralph, 2017-03-25 06:54:59
This must be a big decrease of SAS production. 4 ATR from the Estonian company will replace 8-13 ATR from Jettime.
What routes will be cancelled or operated with other equipment? And in that case is n it a big step from ATR to Airbus?
|
|
Tidsfråga
Skrivet av Xxx, 2017-03-24 07:18:29
Blir intressant att se hur länge SAS finns kvar nu när man omlokaliserar mer och mer av verksamheten utomlands?
|
|