Skriv ut  

Norwegian: Nu bär våra investeringar frukt

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 januari 2018
De tunga investeringarna har varit nödvändiga för att bygga framtidens Norwegian. Det finns ingen anledning att oroa sig för finanserna i Norwegian, slår flygbolagets finanschef fast.

787 Norwegian
Norwegian Boeing 787 Dreamliner

Det har funnits både kritik och en oro för att ekonomin inte hinner med i Norwegians snabba expansion och att flygbolaget därmed inte är hållbart på sikt. Bland annat har Michael O’Leary slagit fast att han räknar med att Norwegian är försvunnet från marknaden inom fem år.

Helt fel, menar Tore Östby, ekonomidirektör i Norwegian. Han pekar på att den snabba tillväxten helt enkelt varit nödvändig för fortsatt vinst i verksamheten under 2016 0ch 2017. De kraftfulla investeringarna har varit självklara för att bygga den plattform som krävs för framtiden, sa han nyligen i Dublin vid 
the 20th Annual Global Airfinance Conference.

– Vi är övertygade om att vår modell fungerar. Nu får vi de nya flygplanen och är på väg dit vi ska.

Under 2018 ska de hjälpa till att öka kapaciteten med ytterligare 40 procent och det är den nya generationens flygplan med den nya generationens bränsleekonomi som gör Norwegians lågkostnadsmodell hållbar, menar han vidare.

En förutsättning för att kunna fortsätta bygga ut långlinjeverksamheten, är att den europeiska kort- och medeldistanstrafiken fungerar. Den är grunden för hela flygbolaget och i de nordiska länderna är den fullgod. I takt med att den blir fullgod även i övriga delar av Europa kan långlinjetrafiken växa, trots sådana kraftfulla konkurrenter som till exempel Level, IAG’s satsning på att möta just Norwegian.

– Vi älskar konkurrens och har ingen ambition att slå ut de traditionella flygbolagen. Tvärtom vill vi växa marknaden. Vi tror att om man lanserar en helt ny produkt, som att flyga från Europa till USA för 150 euro – då bygger man marknad istället för att krympa den.

Som exempel pekar han på det faktum att både Norwegian och Level flyger långlinjer från Barcelona. Det har gjort att El Prat-flygplatsen där dragit till sig trafik som den tidigare inte haft och som vanligtvis gick till Madrid.

– Det är fortsatt den transatlantiska marknaden som är i fokus och som ger ett bra överskott men framtidens stora trafikströmmar kommer från Asien. Men de ligger längre fram i tiden, bland annat för att det krävs nya trafikrättigheter.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fanatiker...
Skrivet av Leif, 2018-01-27 15:07:36
Man er ikke fanatiker,selv om man påpeker fakta. Kilden til korrekt informasjon om NAS, finner man ikke hos konkurrenten, Ryanair, eller ansatte hos andre konkurrenter. Fakta er at aksjen gikk opp med 6%, etter de siste dagers hendelser. Facts kill.
Anmäl inlägget
Otroligt
Skrivet av Diavel, 2018-01-27 13:45:07
hur lätt det är att få en norsk Norwegian fanatiker upphetsatMan tåler inte någon form av kritiska kommentarer.
FYI Man behöver absolut inte att vara anställd på SAS eller andra flygbolag för att inte älska lågservice bolaget Norwegian
Anmäl inlägget
Pinsamt
Skrivet av Leif, 2018-01-27 01:06:36
Den etterrettelige Michael O’Leary snakker mer om Norwegian, enn Ryanair. Først alt toskeskapet om at Norwegian ikke skulle overleve denne vinteren.-.Og nå kommer den tullete «eksperten» og sier om 5 år. -på like linje kommer det sedvanlig vås fra Sas-ansatte, på dette forum. De er også mer opptatt av NAS, enn av SAS. Hvis det ligger en hund begravet så er det hos SAS. -Aksjekursen gikk opp 6% idag. Til fortvilelse for de ovennevnte.
Anmäl inlägget
Oros moln på himlen....
Skrivet av Sheppard, 2018-01-26 21:54:16
Jag kan bara hålla med, det ligger en hund begraven i detta!
Anmäl inlägget
Kul
Skrivet av J.B., 2018-01-26 21:08:31
Haha, det gamla skämtet "det finns ingen anledning till oro" har tydligen kommit till heders igen. Extra kul blir det ju när det kommer från ett flygbolag.

Kom av någon anledning plötsligt att tänka på "Bagdad Bob" ;-)
Anmäl inlägget
Noll koll
Skrivet av Andreas, 2018-01-26 19:18:59
Förutsätter att Anton har full kontroll på bolagets finanser! Inte?! Nä, då är allt som vanligt här!
Anmäl inlägget
20th Annual Global Airfinance Conference
Skrivet av GM, 2018-01-26 17:52:03
Å tale på "20th Annual Global Airfinance Conference" er vel en annerkjennelse, og ikke å "gå ut i media"?
Anmäl inlägget
Oroande
Skrivet av Anton, 2018-01-26 16:12:19
Oroande tecken då han måste gå ut i media om detta för att lugna resenärerna men har inget att komma med hur de ska lösa deras finansiella kris. Bolaget skulle behöva lbs3-3,5 miljarder i tillskott för att stärkas upp.
Anmäl inlägget
Kapasitet?
Skrivet av Bjørn, 2018-01-26 13:16:16
Da blir det kanskje nok kapasitet til å åpne ruten mellom Oslo Gardermoen, og Seatac Seattle som lovet da??? https://www.youtube.com/watch?v=LFsLQGG01CE
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev