Skriv ut  

Boom och Spike ser växande marknad för överljudsflyg

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 21 mars 2018
Virgin Atlantic och Japan Air Lines har redan beställt flygplan av Boom Supersonic. Och marknaden för överljudsflygningar ökar nu när de första maskinerna sedan Concorde är på väg upp i luften.

Boom
Boom

Passagerarflygningar snabbare än ljudet tog slut 2003, när British Airways och Air France parkerade sina Concorde för gott. Höga kostnader och efterdyningarna av terrorattacken i New York var bland orsakerna till att det inte gick att hålla flygplanen i luften längre.

Sedan dess har många förutspått att överljudsflyget ska komma tillbaka men det har dröjt till nu innan det har blivit allvar. I dagsläget arbetar ett flertal tillverkare på att komma upp i luften med flygplan som framför allt ska kunna flyga mellan Europa och USA på tider ner mot tre timmar. De två ledande tillverkarna, Boom Supersonic och Spike Aerospace räknar med att ha prototyper som ska testflygas i slutet av året.

Samtidigt pågår arbetet på att undersöka vilka marknader som finns och hur stora de är. Både Spike och Boom tänker sig överljudsflygplan i den mindre skala, cirka 50 – 60 stolar ombord hos Boom, kanske bara cirka 20 hos Spike, att jämföra med Concorde som kunde ta upp till 128 passagerare. Ett mindre flygplan ska kunna göra den komplicerade affären lättare att ro i land, är tanken. Fortfarande är det en mindre grupp premiumresenärer som är i fokus men Spike har nyligen räknat med en marknad på cirka 13 miljoner passagerare på årsbasis. 

Enligt Spike’s beräkningar flyger cirka 11 procent av världens långlinjepassagerare business och första klass, vilket motsvarar cirka 72 miljoner passagerare. Det antalet kommer att ha vuxit till cirka 128 miljoner år 2025 när Spike räknar med att ha sina maskiner i produktion. Tio procent av dem kommer då att vara intresserade av att resa fort och dyrt, men inte dyrare än dagens förstaklasspriser, kalkylerar Spike med. I första hand är det i Europa och Asien som de passagerarna ska finnas, inte i USA eller mellanöstern alltså. 

Den marknadsanalysen har sedan tidigare intresserat ett utvalt antal flygbolag. Virgin Atlantic, med Richard Branson i spetsen, har satsat pengar i utvecklingen av Boom och räknar med att vara launch-customer. Dessutom har Japan Air Lines beställt 15 maskiner och det finns ett antal icke namngivna europeiska flygbolag som tecknat sig vilket gör att Boom i dagsläget har beställningar på 76 maskiner.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bränslepriser
Skrivet av Adam, 2018-03-22 08:24:48
Spännande utveckling med tanke på IATAs prognos för bränslepriser.
Anmäl inlägget
SSBJ
Skrivet av Mr €, 2018-03-21 12:37:02
Det tar nog tid och ett antal konkurser innan de första av dessa plan är certifierade. Dock öppnar sig helt nya möjligheter då de kommer i drift tex. att transportera traumapatienter i överljud till specialistvård.
Anmäl inlägget
Klimatkommunister
Skrivet av TG, 2018-03-21 08:01:50
Det här blir något för klimatkommunisterna att gråta över, tur för flygindustrin att deras flyghat och förvirrade uttalanden knappast påverkar tillväxten inom branschen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev