Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Boeing rullar ut jättemaskinen 777-9

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 november 2018
Den ska ta över efter klassiska 747, åtminstone vad gäller storlek. Nu har Boeing rullat ut det första testplanet i den nya 777X-familjen.

Boeing 777X
Boeing 777X
 
Boeing har i dagarna rullat ut den första prototypen i den helt nya 777X-familjen. Det är en 777-9 som nu har fått vingar och börjar se ut som ett riktigt flygplan. Den maskinen kommer dock aldrig flyga utan används uteslutande till markbundna tester. WH001, det första flygande testflygplanet, ska enligt planerna lätta i början av nästa år.

Boeing 777X-familjen, den mindre 777-8 och den större 777-9 är nästa generation långlinjeflygplan efter de vanliga trippelsjuorna och Dreamlinern och är i storleksklassen upp till 425 stolar ombord. Just version -9 blir med sina 77 meter det längsta flygplanet i kommersiella trafik, en dryg halvmeter längre än 747-8. Kraven på både räckvidd och passagerarkapacitet har gjort att Boeing skapat ett vingspann till 9:an på 72 meter, även det störst i världen. Med den bredden får maskinen svårt att rymmas på taxibanor och vid gaterna på flygplatserna och för att lösa är de yttersta sju metrarna uppfällbara. Det har i sig också ökat möjligheten att ta ombord mer bränsle.

Det är inte bara flygkropp och vingar som är i rekordklass på Boeing 777-9. Även de två motorer från General Electric, GE9X är bland de största turbofläktade motorerna i världen. Motorkåpans diameter är 335 centimeter, större än en 737.

När väl flygtesterna av maskinen kommit igång räknar Boeing med att kunna leverera den första 777-9 i slutet av nästa år till Lufthansa som är launch-customer på den store versionen. Det första exemplaret av den mindre version -8 går till Etihad cirka ett år senare. I dagsläget har Boeing sammanlagt 326 beställningar på den nya 777X-familjen, överlägset flest på den stora. 





Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Världen utvecklas inte!
Skrivet av Kalkyl, 2018-11-01 12:24:10
Världen går i cykler. Konjunkturer som går upp och ner. Folk har råd att flyga mer vissa tider och mindre andra. Summa summarum är att B777 och A350 är storlekarna som är maximala. Finns underlag sätt in en kärra till tills konjunkturen viker ner. De kostar för mycket för flygbolagen att ta fram dessa klumpar som har alldeles för liten marknad.
Anmäl inlägget
777 säljer ingenting
Skrivet av Greger, 2018-11-01 09:33:39
Både Airbus och Boeing tycks ha missbedömt marknaden med sina A380 och 777X. Det är dom lite mindre widebody som säljer
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev