Skriv ut   Tipsa en vän  

Norwegian: Nytt land, ny långlinje

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 november 2018
Rio i Brasilien är Norwegians senaste långlinje från Gatwick. Och redan nu, innan trafikstart, finns planer på ytterligare linjer till Brasilien.

Norwegian Boeing 787
Norwegian Boeing 787
 
Brasilien är nästa land i Norwegians expansion i Sydamerika. Den bygger vidare på verksamheten i Argentina där inrikestrafiken just nu byggs om med målsättningen att ha sex linjer igång innan året är slut. Samtidigt uppgraderas frekvenserna på sträckan Buenos Aires – London från fyra avgångar i veckan till daglig trafik med början den 3 december. 

Den nya rutten mellan London Gatwick och Rio de Janeiro, trafikstart i samband med sommarprogram den 31 mars, är första skedet en point to point på den sydamerikanska sidan. Norwegian har ännu inte presenterat några planer på regional flygtrafik i Brasilien. Det beror bland annat på de hårda regler som finns och som förbjuder utländska flygbolag att flyga inrikes och att äga mer än 20 procent av ett inhemskt brasilianskt flygbolag. På den europeiska sidan är däremot tidtabellen från Gatwick anpassad för att kunna mata in resenärer från det europeiska linjenätet, bland annat Sverige. Avgången är vid lunch tid, fyra dagar i veckan och trafiken flygs med en B787-9 med 344 stolar ombord.

- Rio de Janeiro har varit en efterfrågad linje som vi tror starkt på, säger Norwegians koncernchef Bjørn Kjos i ett uttalande.

De två sydamerikanska destinationerna ökar direkttrafiken till den kontinent som Björn Kjos sedan tidigare pekat ut som Norwegians stora framtida marknad och som han menar inte haft samma snabba utveckling av lågkostnadsflyget som bland annat Europa och Nordamerika.

Det innebär dock inte att det saknas konkurrens på linjerna över södra Atlanten. Framför allt är det de stora europeiska nätverksbolagen i Europa som flyger och av dem är det av allt att döma British Airways, som flyger från Heathrow till Rio, som har mest att förlora på lanseringen av rutten till Rio de Janeiro. Björn Kjos har för övrigt sagt att IAG hittills haft i det närmast ett monopol på trafiken till Brasilien. Den konkurrens som nu uppstått på hemmaplan ska man av allt att döma använda lågkostnadsbolaget Level som redskap för att mota bort. Redan i dag skuggar Level Norwegians linjeutveckling.

Ledningen för Level får i det fallet se till att hänga med. Redan innan trafiken till Rio är igång har Björn Kjos meddelat att Sao Paolo av allt att döma är nästa brasilianska destination. 





Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Beläggning
Skrivet av Jan, 2018-11-28 15:29:11
Sv Thomas, neppe någon «katastrof», beläggningen på Buenos Aires linjen, er så god, at Norwegian øker fra 4 dager pr vecka, til daglige flights,1.desember.....
Anmäl inlägget
Level?
Skrivet av Jan, 2018-11-28 12:19:45
IAG har fått panikk. I stedet for å møte konkurransen med BA og Iberia, holder de på med dette Level-konseptet. Totalt feilslått, nye plan,som skulle gått til Iberia, skyves over til Level. De burde satse på Vueling, BA og Iberia.
Anmäl inlägget
allt är inte guld som glimmar
Skrivet av thomas, 2018-11-28 12:15:46
Argentina och Brasilien har stora ekonomiska problem med fallande valutor.

Det är även dyrt att flyga billigt långt, och en ekonomisk katastrof att flyga långt med låg beläggning.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Air BP
BAM
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev