Flygbolagen tackar självfallet också och tar emot.
Per Töörn, förbundsdirektör i Svenska Flygföretagens Riksförbund, SFR, säger till Flygtorget:
Per Töörn, förbundsdirekör SFR
”Det är bra att LFV sänker startavgifterna, det är oerhört bra! Men lite grann är det så, att LFV går ut och meddelar att man sänker flygets kostnader med den vänstra handen, medan man talar lite tystare om när man ökar avgifterna med den högra."
"Lönerna och avgifterna för flygledare i Sverige har stigit kraftigt, så för flygledningen har avgiften höjts så att flygbolagen från årsskiftet betalar en högre avgift.”
Per Töörns slutsats lyder:
”Nettot av den nu aviserade sänkningen blir alltså inte lika bra som LFV ger sken av."
Per Töörn betonar dock än en gång, att LFV:s sänkning av startavgifterna är välkommen nu när de flesta flygbolag av alla slag, stora som små, har det tungt.
Lars Rekke beskrev vid pressträffen den nuvarande situationen för flygbranschen så här:
Lars Rekke, generaldirektör LFV
”Vi ser en kraftigt fallande volymutveckling och de allra flesta av flygbolagen står inför mycket stora ekonomiska utmaningar. Signaler om betydande kapacitetsneddragningar finns.”
LFV:s avgiftssänkning är, betonas det, en tillfällig ´rabatt´ och gäller året ut - och endast vid de tre flygplatserna Stockholm-Arlanda, Stockholm-Bromma och Göteborg-Landvetter.
Lars Rekke menar att LFV ändå i princip når alla sina kunder eftersom 95 procent av alla passagerare passerar dessa flygplatser:
”Därmed blir effekten nationell och gynnar indirekt hela systemet.”
LFV satsar i år även 25 Mkr på riktade marknadsåtgärder för att stimulera flygtrafiken inrikes och för att stödja linjeutvecklingen i Sverige.