Skriv ut  

Kollektivresor ska lätta på miljötrycket

Krönika, Mats Palmgren, den 21 november 2008
För att få fler att färdas kollektivt till och från flygplatsen driver LFV just nu en reklamkampanj som lyfter fram alternativen till den privata bilen. Om Arlanda ska klara framtidens miljökrav måste fler än hälften av flygplatsens besökare redan om några år välja kollektivtrafiken.

De miljöfarliga utsläppen från Arlanda är större än vad flygplatsens utsläppstak tillåter och det är marktransporterna som är den största boven i dramat.

Flygets utsläpp har minskat, från 180 000 ton år 1990 till 156 000 ton år 2007. Under samma period har utsläppen från biltrafiken ökat, från 140 000 ton till 182 000 ton.

kerstin-l-göransson_LFV

Siffrorna presenterades av Arlandas direktör, Kerstin Lindberg Göransson, på konferensen Flyg med Framtid på Stockholms Universitet den 13 november.

Hon berättade också att flygplatsens egna koldioxidutsläpp, från till exempel uppvärmning av lokaler, har minskat från 22 000 ton under 1990 till 7 000 ton år 2007.

Men det hjälper inte. Ambitionen är att flygplatsens totala utsläpp inte ska vara större än de var år 1990. Fast tidsgränsen förlängdes nyligen och det är inte längre år 2012 som gäller.

- Att det skarpa läget för utsläppstaket har flyttats till 2016 innebär inte att vi har fått mer tid, ett nytt tillstånd ska sökas år 2010, vi har fått tydligare regler för vad vi ska göra, sade Kerstin Lindberg Göransson.

Marginalerna är små. När utsläppstaket överträddes var utsläppen ungefär en procent större än den tillåtna nivån och för att klara gränsvärdet i framtiden måste kollektivtrafiken till flygplatsen öka.

- I ett lågt scenario är behöver mellan 50 och 60 procent av resenärerna till Arlanda färdas kollektivt. Zurich har i dag 60 procent, en nivå som vi måste uppnå 2012.

- I vårt högsta scenario till år 2030 måste 90 procent av alla människor ta sig till flygplatsen med kollektivtrafik och då börjar det blir riktigt besvärligt.

kerstin-l-göransson_FmF

Kerstin Lindberg Göransson påminner också om att regeringsuppdraget säger att LFV ska redovisa åtgärder för att klara utsläppstaket som inte påverkar flyget och tillgängligheten negativt.

- Det är inte bara en flygplatsfråga, det handlar om hur vi ska stärka Stockholm och Sveriges konkurrenskraft. Tillgänglighet står alltid högt på listan när företag väljer om de ska etablera sig i en region.

Hon vill bryta kopplingen mellan flygplatsens utsläpp och marktransporterna som i dag inte alltid tar hänsyn till de totala utsläppen av koldioxid.

Marktransporter av gods som ska flyga från Arlanda påverkar till exempel utsläppstaket negativt men kan också innebära att de totala utsläppen av koldioxid minskas.

- En hel del gods går idag med lastbil från Stockholm till Frankfurt och Schiphol för att sedan flygas tillbaka över Sverige vidare till Asien.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev