Skriv ut  

Flyget avgör vår närhet till världen

Debatt, Anna Wilson, den 20 februari 2013
Sverige satsar konsekvent för lite på infrastruktur, bland annat kring flyget. En rapport har visat at Stockholm backar i attraktionskraft eftersom flyget är eftersatt. Smidiga och snabba kommunikationer som flyget måste istället stimuleras, skriver Anna Wilson och Nima Sanandaji i ett debattinlägg.

Flygkommunikationer spelar en avgörande roll för högkvalificerade näringar och forskning. I takt med att vi övergår till ett alltmer kunskapsbaserat samhälle ökar inte enbart utbytet genom elektronisk kommunikation, utan också via personliga möten. Individer med expertkunskaper behöver resa för att fördjupa kunskapsutbytet. Mycket riktigt visar forskningen att kunskapsintensiva företag tenderar att etablera sig i nära anslutning till flygplatser.

Om vi vill stimulera högkvalificerade näringar runtom i Sverige är det viktigt att främja snabba och smidiga kommunikationer mellan olika orter. När restiden minskar expanderar nämligen tjänstemarknadernas effektiva storlek, vilket främjar högre specialisering och ökad konkurrens. Att tjänsteexporten stigit till 15 procent av den samlade ekonomiska produktionen i Sverige illustrerar behovet av snabba personliga resor över gränserna.

Forskningsanläggningen European Spallation Source som börjar byggas i Lund, för en investeringskostnad på 15 miljarder kronor och en årlig driftbudget på 900 miljoner kronor, bekostas huvudsakligen av andra europeiska länder. Den är också tänkt att huvudsakligen utnyttjas av utländska forskare. För att locka fler liknande projekt till Sverige är en förutsättning att vi har en fungerande global kollektivtrafik som fungerar så smidig och effektiv som möjligt.

Merparten av turisterna som kommer till Sverige färdas via flyget. I dag omsätter turistnäringen nära 255 miljarder kronor årligen och bidrar med motsvarande över 160 000 helårsanställningar. Sverige har ett stort behov av de jobbmöjligheter som ökade turistflöden innebär, dels eftersom arbetstillfällena kan skapas i glesbebodda delar av landet och dels eftersom turismnäringen skapar instegsjobb för ungdomar. Men vi måste hävda oss i den omfattande globala kampen om turisterna. Det har visats att upprättandet av nya flyglinjer tydligt ökar attraktionskraften för turister.

Som bland annat OECD vid flera tillfällen påpekat har svenska regeringar under senare tid konsekvent investerat för lite i infrastruktur. En offentlig rapport visade nyligen att Stockholm har upplevt en negativ utveckling i tillgängligheten via flyg sedan 2008, medan Köpenhamn, Helsingfors, Oslo och Berlin alla ökat sin tillgänglighet. Det svenska näringslivet har hittills varit en vinnare när avstånden i världen har krympt, men riskerar nu att straffas när vår koppling mot omvärlden försämras. Satsningar på infrastruktur behövs verkligen idag, då de avgör vår närhet till världen.

Anna Wilson, Generalsekreterare svenskt Flyg

Nima Sanandaji, Teknologie doktor och författare till Full fart framåt! Flygets betydelse för jobb innovationer och lokal utvecklingskraft.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev