Det finns 8 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
DYs resultat och satsning
Skrivet av thomas, 2013-03-15 13:08:05
intressant aspekt är hur mkt av likviditeten utgörs av förförsäljningen
Här i Europa är boksluten dispositiva man visar vad man behagar, tar man in SIFU reglerna sist in först ut som ex tillämpas av oljebolag hur ser den ekonomiska situationen ut då?långlinje satsningar NYC BKK MIA för en 1900 sek är förbetalnings sterioider rakt in på likviditetskontot, flygningarna ska alltid ske i framtid, mia fallet DEC 2013 Dy kan blåsälja för att bekosta running business i dåtid
|
|
Norwegian och kostnader
Skrivet av Claes, 2013-03-13 11:07:03
Bra artikel av Lars. Dock kan fråga hur Norwegians expansion kan fortsätta utan att RASK blir för låg. Att flyga 787 på NY är ett frågetecken. Att köpa 100 737Max + 100 A320neo + optioner och ha kanske 150 plan i drift samtidigt så måste man öppna nya baser. Frågan är vad som händer då man stångas blodiga av Ryanair.
|
|
Vill vi exportera jobben?
Skrivet av Bengt, 2013-03-13 10:19:15
Lars Brynielsson, om utländska lågprisbolag tar över eller om jobben exporteras utomlands, spelar ingen roll för norska och svenska piloter och kabinanstallda, det är lika illa oavsett.
|
|
Vem äger det bolaget då?
Skrivet av Harry, 2013-03-13 10:01:22
Separat bolag, så bra. Om detta bolag sätts i konkurs, kommer det att fresta hårt på Norwegians goodwill. Inte bra att förknippas med konkurs, det ger dåliga affärer! Det är dessutom inte alls osannolikt att Norwegans långlinjesatsning går över styr. Några miljarder försvinner lätt, på en sådan satsning och "det vanliga" Norwegian har bara 1,7 miljarder i kassan.
|
|
Kurt, du blir muligens mycket besviken
Skrivet av pf, 2013-03-13 08:20:58
når jeg skriver at Norwegian har opprettet et eget bolag for Long-haul. Dette er sannsynligvis for å begrense risikoen for "rest"-bolaget, dvs det som ikke er Long-haul.
Nice try !
|
|
Gratis långdistans!
Skrivet av Tingdahlarn, 2013-03-13 06:52:25
För ca 20 år sedan skaffade America West 747 för att flyga Los Angeles till Hawai. Man kom snabbt underfund med att bara ca 10% betalade för biljetten. Resten var "frequent flyers" med massor av poäng att göra av med. Jag vet inte om Norwegian har något poängsystem, men om dom har bör dom nog ha en plan i beredskap.
|
|
Vågad satsning
Skrivet av Kurt, 2013-03-12 17:24:47
Satsningen på interkontinental trafik skulle mycket väl kunna dra hela Norwegian i sank om den misslyckas. Det har ju inte direkt börjat bra med Dreamliner fiaskot.
|
|
Vad trött jag blir!
Skrivet av Rune, 2013-03-12 16:10:50
Snälla Lars Brynielsson. Snälla försök att vara lite nyanserad. Det är återigen inte personalkostnaderna återigen inte det stora problemet i ett flygbolag. Vi har sett det SÅ många gånger förut, att lönesänkningar och försämrade anställningsvillkor INTE räddar några bolag. (Mycket Skywaysperonalen har till godo för deras lönedumpning för ett par år sedan!?) Så snälla! Sjysta villkor och anställningsformer lönar sig för ALLA i slutändan.
|
|