Skriv ut  

Mycket mer än flygverkstad när BAM expanderar

Reportage, Anders Carlsson, den 14 oktober 2010
Färre men större kunder. Det är en av målsättningarna när Bromma Air Maintenace lägger fast kursen för de närmaste fem åren.
Men att lämna Bromma blir det inte tal om.

- Bromma och affärsflygplan är grunden för hela företaget, säger vd som gärna ser fler stora jetbolag bland kunderna.

Egen nisch är guld värd.
Det är en av de strategier som Geir-Arne Sörensen arbetat på sedan han tillträde som vd för Bromma Air Maintenance, BAM, för två år sedan. Ditlockad från norska Lufttransport, en av BAM's största kunder, befann han sig nu på "andra sidan" och såg de möjligheter som fanns i ett trettioårigt företag, baserat på Bromma och med få konkurrenter i Norden.

BAM
Mycket verkstad. Geir-Arne Sörensen, vd på Bromma Air Maintenace och en SAAB 340 inne på line maintenace i hangaren på Bromma.

- Jag började när den ekonomiska krisen slog till i flygbranschen, säger han. Traditionellt har BAM haft hur många olika kunder som helst i orderboken och merparten av dem var ad-hoc uppdrag. Det märktes direkt när ekonomin hårdnande och de små kunderna försvann. Sedan dess har vi börjat smalna av kundkretsen, vi kan inte ha certifikat på alla typer av flygplan.

BAM

Det innebär fokus på line- och basemaintenance på ett mindre antal kunder men med större flygplansflottor. Helst också längre kontrakt som säkerhet för de investeringar som ofta följer med en ny kund.

Ett exempel på den inriktningen är det nya underhållsavtalet med Nextjet för deras samtliga SAAB 340. Sedan tidigare är BAM Platinum Service Centre för alla produkter från Hawker Beachcraft under garantitiden och har även ett åttaårigt avtal med SAAB Aerotech för underhåll av Flygvapnets samtliga skolflygplan SK 60. I sin tur innebär det att företaget numera har verksamhet på åtta platser runt om i landet vid sidan av Bromma. För flygvapnets räkning görs line maintenance på flottiljerna i Linköping, Ronneby, Såtenäs och Luleå medan Nextjet servas i Sveg, Visby och Växjö. Lägg därtill arbetet med base maintenance som sker på Kungsängen i Norrköping så klarnar bilden av ett företag med många reservutgångar om hangaren på Bromma skulle bli för trång.

- Men vi stannar här. Bromma och affärsflyg är grunden för hela företaget och just läget har varit en framgångsfaktor. Och nu när regionalflyget finns här är Arlanda knappast ett alternativ.
Geir-Arne Sörensen vill utveckla BAM till en single-entry-point eller one-stop-shop med resurser att klara allt vad kunderna kan behöva, från service och underhåll till design, lackering, avionik och groundhandling.

BAM

- Det är lätt att se oss som uteslutande en flygplansverkstad, säger han. Då ska man komma ihåg att vi flyger mätuppdrag åt Luftfartsverket med två egna Beach 200, har en stor handel med reservdelar, är Skandinaviens största för säljare på andrahandsmarknade för affärsflygplan och designar och bygger specialinredningar. Nu senaste i en Dornier 228 för finska kustbevakningen.

Det är en diversehandel som Geir-Arne Sörensen gärna vill fortsätta med. De olika affärsområdena ger synnergieffekter till exempel i verkstaden när flygplan som ska säljas vidare behöver en prepurchase-inspection.

Sammantaget har det skapat en nisch i branschen där de nordiska konkurrenterna lyser med sin frånvaro. Ett och annat mindre företag med en flygplanstyp på certifikatet finns, men annars är det i Tyskland som de första tydliga konkurrenterna dyker upp. Det hindrar dock inte att prisdiskussionerna har hårdnat betydligt de senaste åren.

- Därför är dialogen med kunderna allt viktigare. Vad vill de ha och hur kan vi leverera det? Och hur mycket måste vi investera för att kunna leverera det?

Trots en ljusnande framtid, "allt fler bolag fasar ut sitt underhåll", ska BAM satsa betydligt mer på marknadsföring, något som i princip inte behövts under företagets tidigare levnad.

- Vi letar kunder på ett helt annat sätt än tidigare. I vår femårsplan är helikoptrar en möjlighet, vi räknar med att jobba med Embraer och i vår femårsplan satsar vi på att kunna ta alla flygplanstyper som trafikerar Bromma.

Det skulle alltså kunna innebära att ni i framtiden har Malmö Aviation i hangaren?

- Ja... Vem vet...




Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

BAM e bäst
Skrivet av Berget, 2010-10-15 09:55:22
Firmor kommer och går, BAM består.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Frank, 2010-10-15 00:51:21
Mutad?
Anmäl inlägget
Till alla
Skrivet av Bjällan, 2010-10-14 12:24:50
Hoppas att det går riktigt bra för er!
Lycka till
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev