Skriv ut   Tipsa en vän  

Två flygbolag klara för nya flygplatsen i Sälen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 april 2019
I december öppnar Sveriges första nya flygplats på 20 år. Två flygbolag är redan klara och ska starta trafik på Scandinavian Mountain Airport. En viktig fråga som just nu behandlas är närheten till Norge och behovet att upprätta en kontrollzon som sträcker sig över gränsen.

Helgen den 21 och 22 december är det invigningshelg på Scandinavian Mountain Airport, den nya flygplatsen i Sälen. Enligt planerna ska det sammanfalla med att de första flygplanen landar på flygplatsen och enligt preliminära uppgifter finns redan två flygbolag klara och har lagt upp flygprogram till Sälen.
 
Nej, jag kan inte berätta vilka de är. Vår IATA-kod är inte klar än och innan dess går det inte att lägga in flygningarna i bokningssystemen, så flygbolagen vill vänta med uppgifterna tills allt är på plats och det går att boka flygningarna, säger Brett Weihart vd på Scandinavian Mountain Airport till Flygtorget.

I väntan på att kunna presentera de första flygbolagen – en ledtråd är att den inledande trafiken, enligt dokument som Flygtorget tagit del av, ska komma från söder och sydöst – pågår arbetet på att inrätta en ny kontrollzon kring flygplatsen. Den nya banan på 2 500 meter ligger i riktning15/33 och mindre än fem kilometer från den norska gränsen. Det innebär att in- och utflygning måste ske över norskt luftrum. Norska Luftfartstillsynet behandlar just nu ärendet och myndigheten konstaterar själv att ”om norska myndigheter inte kan inrätta kontrollerat luftrum i linje med ansökningen, så blir det mycket krävande – för att inte säga omöjligt – att genomföra flygningar till och från flygplatsen”.

Den i grunden positiva inställningen, Luftfartstillsynen konstaterar också att ökad turisttillströmning till Sälen gagnar norska intressen, kompletterat av det faktum att Scandinavian Mountain Airport får en CAT III-certifiering, skymmer inte det faktum att en ny kontrollzon i området påverkar den norska civila och militära flygtrafiken. I första hand är det inflygningen till Gardermoen som är i fokus i en bister kommentar: ”Luftfartstillsynet kommer inte att acceptera att flygtrafiken till och från Oslo Gardermoen väsentligen påverkas negativt till följd av etableringen av Scandinavian Mountain Airport. Rent praktiskt förväntar sig Luftfartstillsynet att en-routetjänsten för norskt luftrum tar ansvar för att flygtrafiken till och från Sälen omdirigeras så att trafikavvecklingen på Norges huvudflygplats prioriteras”. 

Myndigheten har också gjort simuleringar av hur ett ökat inflöde av flygtrafik påverkar flygledningen inom Oslo TMA. Den visade att det troligen krävs ökad bemanning med tanke på att merparten av trafiken till Sälen ligger under helgerna när intensiteten på Gardermoen går ner.

Det här är vanlig procedur i en sådan här process, och  närheten till Norge har alltid varit en del i arbetet, så vi är inte särskilt oroliga för resultatet. Ärendet är just nu ute på remiss i Norge och ska vara besvarat senast den tionde maj, säger Brett Weihart.





Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sv JN
Skrivet av JE, 2019-04-17 16:39:22
Allt som inte tjänar Arlanda är ett problem för Arlanda.
Anmäl inlägget
SMA flygplats blir ett nytt Berlin
Skrivet av Patrik Pilot, 2019-04-17 15:54:20
Med ett sånt komplicerat luftrum, där in och utflygningar berör norskt luftrum till stor del, är det bäddat för byråkratiskt krångel i allra högsta grad. Norrmännen kommer inte att prioritera annat än sin egen trafik. Jag gratulerar SMA till ett snabbt bygge men det är mycket kvar innan det flygs.
Anmäl inlägget
Missat nåt igen
Skrivet av JN, 2019-04-16 23:44:17
Men hallå!? Hur kan det här vara ett problem för Gardemoen? Är t.ex Skavsta ett problem gör Arlanda?
Anmäl inlägget
Scandinavian mountains airpoirt
Skrivet av Dracula, 2019-04-16 17:34:35
EasyJet sägs vara klara. Ryan är också intresserade iaf.

Läste detta för länge sedan så jag spekulerar naturligtvis endast. Så jag är verkligen inte "mini-påve" som någon annan skrev i något sammanhang här.

Men iaf. Blir mycket intressant att följa detta.

//Dracula
Anmäl inlägget
Luftfartstilsynets behandling
Skrivet av JT, 2019-04-16 17:24:06
https://luftfartstilsynet.no/globalassets/dokumenter/horinger/2019/04-april/horing---opprettelse-av-kontrollert-lutftrom---scandinavian-mountains-airport-salen.pdf
Anmäl inlägget
Klart man inte vill gå ut med namnen...
Skrivet av Rutger, 2019-04-16 08:01:41
Kan tänka mig det är Direktflyg och Leap som är klara Bolag.. tur dom byggde 2500m bana.
Om det var BA,SAS, United... Då hade alla vetat det
Anmäl inlägget
Gardemoen
Skrivet av Morten, 2019-04-15 20:55:21
När Sälen flygplats får sina tillstånd på plats, om någonsin, tvingas Gardemoen till restriktioner. Vilken flygplats är viktigast för norrmännen. Låt oss se!

LFV/SAAB får ersätta Avinor för utbildning av ny och befintlig personal. Inte billigt och fler överraskningar kommer garanterat. Enklare att kompromiss om överflygande trafik.
Anmäl inlägget
Lägg ner Mora flygplats
Skrivet av Anonym , 2019-04-15 19:07:21
När Sälens flygplats är i bruk så kan flygtrafiken från Mora flyttas över till Sälen. Mora flygplats kan därmed läggas ner.
Anmäl inlägget
Svar Bertil
Skrivet av Per, 2019-04-15 18:50:43
Menar du att Luftfartstilsynet i Norge ska skynda på som vår svenska tillsynsmyndighet gör när LFV ligger på. Nä, Tilsynet i Norge är seriösa och kommer inte att springa fort fram bara för att någon tvingar de till beslut. Det betyder inte att Tilsynet är företagarfientliga. Vi pratar flygsäkerhet och det är viktigast. Flygsäkerhet är prioritet ett. Därefter effektiva operationer.
Anmäl inlägget
Läs Luftfartstilsynets utskick daterat den 23/3
Skrivet av Terje, 2019-04-15 18:40:46
Offentligt dokument och kan hämtas ut från Transportstyrelsen. Det är en stor osäkerhet kring trafikvolym mm. Avinor kommer bli tvungna att säkerställa mer personal och de måste grund och/eller vidareutbildas. Nya procedurer ska till och även de måste simuleras. Snart är det sommar och då stannar Norge upp. Avinor kommer inte ta upp denna kostnad som kommer att krävas för att få ett godkännande. Eller?
Anmäl inlägget
Vad
Skrivet av @Bertil, 2019-04-15 16:00:54
Vad snackar du om?
Anmäl inlägget
SMA och SAAB/LFV försöker lägga press på Norge
Skrivet av Terje, 2019-04-15 14:26:57
Det här betydligt mer komplicerat än så. Kräver stora investeringar att utbilda och simulera trafiken på Sälen. Något som SMA måste löpande betala för då servicen bara gynnar SMA. Flygledning från Sundvall blir minst dubbelt så dyr än vad först planerat. Hoppas inte kostnaden kommer på biljettpriserna utan istället på liftkorten. Ha de!
Anmäl inlägget
Haha som alltid
Skrivet av Bertil, 2019-04-15 12:43:00
Haha, precis som man tänker sig norska myndigheter. Måste vara Europas mest företagarfientliga och socialistiska myndigheter, ALLTID så extremt anti mot allting!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev