Miljö
Miljö, den 28 januari 2024
Forskare vid Chalmers tekniska högskola har jämfört en Pipistrel Alpha Electro med en bränsledriven version av samma flygplan och gjort världens första livscykelanalys. Studien visar att elflygplanets klimatpåverkan är signifikant lägre, men batterierna kräver sällsynta metaller.
Läs mer
Miljö, den 14 oktober 2023
Boeings nya ingenjörsanläggning i Brasilien ska fokusera på utvecklingen av hållbart flygbränsle (SAF). Brasilien är idag världsledande inom biobränslen som etanol.
Läs mer
Miljö, den 21 januari 2023
Bakom projektet Hyskies ligger Vattenfall, Shell, LanzaTech och SAS. Målet är att 2027 starta världens första storskaliga produktion av syntetiskt hållbart flygbränsle (SAF) i närheten av Forsmark.
Läs mer
Miljö, den 19 december 2022
Böter på 400 miljoner och kanske ytterligare 300 miljoner. Norwegian riskerar rekordböter för att inte ha levererat så kallade miljökvoter för 2020. Nu hamnar processen i domstol.
Läs mer
Miljö, den 23 september 2022
Ett jetmotorlabb vid Trafikflyghögskolan i Ljungbyhed är nu invigt. Här ska forskare studera framtidens biobränsle; kunskap som blir allt viktigare när fossila flygbränslen fasas ut och ersätts av hållbara alternativ.
Läs mer
Miljö, den 14 april 2022
Det händer så mycket när det gäller utvecklingen av hållbart flyg att det har blivit svårt att hänga med. Samtidigt är vi många som försöker bidra till processen och på olika sätt snabba på resan till framtiden. I en krönika gör Fredrik Kämpfe, Transportföretagen Flyg en genomgång av några av de senaste framgångarna för utvecklingen av hållbart flyg i Sverige.
Läs mer
Miljö, den 10 februari 2022
År 2050 ska koldioxidutsläppen vara helt borta. Därför tar Sunclass Airlines redan nu ett första steg och ska minska utsläppen med 25 procent de kommande åtta åren. Det innebär att flygplansflottan ska förnyas senast 2030.
Läs mer
Miljö, den 26 januari 2022
Flygbranschen måste själva driva på klimatarbetet. Annars kommer lagstiftning som kan snedvrida konkurrensen. SAS är ett av elva flygbolag i en ny grön flygbolagsallians.
Läs mer
Miljö, den 19 januari 2022
Förra året nåddes målet att den egna verksamheten på de tio statliga flygplatserna ska vara fossilfri. Nu vill Swedavia uppmuntra också övriga aktörer på flygplatserna att bli klimatsmarta. Moroten är att den fossilfria dieseln blir billigare.
Läs mer
Miljö, den 4 november 2021
Bristen på hållbart flygbränsle är ett nålsöga i flygets klimatomställning. Nu ska bland andra SAS undersöka möjligheterna att dra igång storskalig produktion av syntetiskt flygbränsle i Sverige.
Läs mer
Miljö, den 17 september 2021
Med 100 procent hållbart flygbränsle kapas 80 procent av utsläppen från en flygning. BRA, flygplanstillverkaren ATR och Neste som tillverkar hållbart flygbränsle, ska nu tillsammans arbeta för etncertifiering av 100 procent inblandning. Det kan göra BRA till första flygbolag i världen som när net-zero.
Läs mer
Miljö, den 10 september 2021
BRA är en del i arbetet på att ha fossilfritt inrikesflyg år 2030 och därmed bli ett av de första flygbolagen i världen som når net-zero. Flygbolaget har nu anställt Maria Fiskerud som ny hållbarhetschef och viktig kugge i det arbetet.
Läs mer
Miljö, den 7 juli 2021
Region Gotland vill att Gotland blir den första destinationen i Sverige med kommersiellt elflyg. Målet är en etablerad elflygslinje till Gotland inom fem år.
Läs mer
Miljö, den 27 januari 2021
Flyget måste öka sitt miljöansvar. Det menar Boeing som nu bestämt att alla flygplan som levereras efter 2030 ska kunna flygas på 100 procent biobränsle.
Läs mer
Miljö, den 14 februari 2020
Swedavia har beslutat om en strategi för elflyg med målsättningen att Swedavias samtliga tio flygplatser ska kunna hantera elflyg och att en första kommersiell elflygslinje kan tas i bruk kring 2025. På Åre Östersund Airport planeras för att en testarena för elflyg ska driftsättas under hösten.
Läs mer
Miljö, den 28 juni 2019
Sju flygplatser i Sverige delar just nu på biobränsle. För första gången är det finskt biobränsle, som ger än bättre effekt än det amerikanska som hittills använts. Både BRA och Swedavia tankar nu det finska biobränslet.
Läs mer
Miljö, den 22 maj 2019
Noll procent utsläpp. Det är målsättningen när SAS och Airbus inleder ett forskningsprojekt inför framtidens el- och hybridflygplan. Airbus räknar med att ha klimatneutrala flygplan med 100 stolar i luften senast 2030.
Läs mer
Miljö, den 5 mars 2019
Flygbranschen säger inte nej till förslaget om krav på ökad användning av biobränsle. Men samtidigt lämnar inte regeringen några svar på var bränslet ska komma ifrån. Idag räcker inte det som tillverkas för att uppfylla kraven.
Läs mer
Miljö, den 20 december 2018
Biobränsle för flygbranschen är en bristvara men i dagarna levereras 542 ton som ska användas på fem flygplatser runt om i landet. Det gör att Swedavia är en av få aktörer i världen som får leverans av biobränsle i år.
Läs mer
Miljö, den 15 november 2018
”Från flis till flygplan”. Det är den svenska skogen som ska ge flyget en ny miljöprofil. Just nu startar ett projekt med sikte på att ha svenskt bioflygbränsle framme om ett par år. Det är både forskare och flygbolag inblandade.
Läs mer