Skriv ut   Tipsa en vän  

Kastrup tappar passagerare men fortsätter bygga ut

Flygnyheter, Redaktionen, den 9 augusti 2019
Förra året var ett rekordår för Kastrup med över 30 miljoner passagerare. Men nu har tillväxten planat ut och det kan bli en minskning i år. Trots det fortsätter utbyggnaden av flygplatsen.

Arlanda backade även under juli månad och har under första halvåret sett antalet passagerare minska med fem procent. Liknande utveckling finns även på övriga svenska flygplatser. Nu visar de senaste siffrorna att det hackar i utvecklingen också hos den stora motorn i flygtrafiken i Skandinavien, Kastrup. Förra året var ett rekordår för flygplatsen i Köpenhamn men av allt att döma kommer inte årets passagerartillströmning att nå upp till de nivåerna.
 
– Strejken hos SAS-piloterna i april kostade cirka 175 000 passagerare. Samtidigt har Norwegian justerat sitt trafikprogram och flyger mindre än förra året. Dessutom slår Primeras konkurs igenom eftersom flygbolaget flög mycket charter och till många sommardestinationer. Den kapaciteten saknas i år, säger Thomas Woldbye, vd på Kastrup.
         
Det är dock ingen stor minskning det handlar om, under första halvåret tappade Kastrup 0,1 procent i jämförelse med förra året, men kan innebära att utvecklingen har planat ut. Ledningen för flygplatsen kalkylerar nu med att året kan sluta med ett passagerartapp på 2 – 3 procent.
         
Samtidigt pågår utvidgningen av flygplatsen som förut. Under första halvåret i år låg investeringarna på drygt 1, 5 miljarder svenska kronor och hittills har satsningen på att framtidssäkra verksamheten kostat över 15 miljarder. Tack var det kunde bland annat det nya Finger E invigas i juni i år. 

- Som flygplats är det vårt samhällsuppdrag att säkra flygbolagens kapacitet. Med Finger E rundade vi en milstolpe i arbetet med att skapa framtidens flygplats. Nu ser vi fram mot fortsatt tillväxt när det gäller antalet passagerare men inte nödvändigtvis i antalet starter och landningar eftersom flygplanen blir större och beläggningen bättre, fortsatte Thomas Woldbye och pekade på utvecklingen hittills: 1996 krävdes 270 000 starter och landningar för att transportera 16,1 miljoner passagerare. Förra året, 2018, behövdes bara 260 000 starter och landningar för 30,3 miljoner passagerare. Det är de siffrorna som bland annat motiverar den fortsatta utbyggnaden av flygplatsen.





Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arlanda
Skrivet av Anonym , 2019-08-13 14:56:28
Bygg ut Arlanda & flytta sedan flygtrafiken från Bromma & Skavsta till Arlanda.
Anmäl inlägget
Arlanda byten
Skrivet av Fakta, 2019-08-12 18:13:37
Kan väl inte vara så svårt längre att byta från inrikes - term 4 - till utrikes term 2 och 5 eftersom det numera finns en transitbuss efter säkerhetskontrollen vilket innebär att man inte längre behöver förflytta sig gående mellan terminalerna med dubbla säkerhetskontroller.
För övrigt håller jag med om att Arlanda är ett lappverk. Dålig framförhållning sedan tidigt 80-tal med politiker i ledningen på gamla LFV utan någon som helst erfarenhet av operative och strategisk flygverksamhet.
Anmäl inlägget
En gång till
Skrivet av Oja, 2019-08-11 23:31:32
Jämför inte Sverige med intelligenta länder, glappet är för stort.
Anmäl inlägget
Orättvist!
Skrivet av Preben, 2019-08-10 17:50:11
Jobbigt att se storebror bygga ut!
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av MAN, 2019-08-09 18:21:05
Arlanda är överlägset sämst i alla kategorier om man jämför Nordens huvudstadsflygplatser. Den ligger avlägset, dålig service, dåliga flöden, bedrövligt att byta mellan inrikes och utrikes samt att Arlandas bagagehanteringen är bland de sämsta i EU, alltid långa väntetider och man bryr sig inte om Priority tags. Sveriges regering har aldrig lyckats genomföra något helhjärtat på Arlanda sedan 60-talet, bara ”nödlösningar”.
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Flygare, 2019-08-09 09:52:24
Kommer fortsätta vara den ledande flygplats i Norden. Arlanda flygplats fortsätter backa, Någon fjärde bana kommer inte att behövas på Nodens tystaste flygplats
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Volflight
BAM
Air BP
Flygrevyn
Pilotshop
Flygtorgets nyhetsbrev