Skriv ut  

Lågkostnadsbolag kan få oväntade ägare

Flygnyheter, Jan Ohlsson, den 24 juli 2023
Smartwings och Israir. Det kan vara en ny sammanslagning bland lågkostnadsbolagen. I bakgrunden finns också tjeckiska CSA i en karusell som snurrar allt snabbare och till del handlar om antalet flygplan i flottan.

Efter att norska Flyr och rumänska Blue Air gått bankrutt, pågår nu en räddningsaktion för tjeckiska lågprisbolaget Smartwings som tidvis synts i Sverige, flygandes för TUI, liksom bilcharter på Arvidsjaur och vintercharters till Finska Lappland.
 
Lågprisbolag behöver en viss volym för att lyckas. De osynliga trappstegen är 50 flygplan och än säkrare, 100 flygplan. Smartwings har funnits sedan 2004, och tidigare haft Loftleidir som huvudägare, men bara nått upp till 34 (+4) B737, varav sju MAX, och på senare tid varit flitigt ute med att wet-leasa plan istället. Det var under en wet-lease till israeliska Israir som det sade klick. Israir är nummer tre i storlek av flygbolagen i Israel, en svår position. Landet saknar dock ett egentligt lågprisbolag och Smartwings skulle även bli en inträdesbiljett till ett AOC i EU. Så här har vi ett bolag som krymper och ett som vill bli större. Israir har sex A320. Nu ser det ut som David kan komma att svälja Goliat. Israirs huvudägare driver Israels största lågprisjätte på matvaror och har JetBlue som ideal för sin flygverksamhet. Dessutom har Israir en stor potentiell tillväxtmarknad, inte minst i Östeuropa och Ryssland. 
 
Smartwings har haft en unik position som flaggflygbolag i Tjeckien, där det tidigare CSA, efter många turer och numera ägt av Smartwings, firar sitt 100 årsjubileum i år med dekaler på sitt just nu enda kvarvarande flygplan, en A320. De två tjeckiska huvudägarna i Smartwings är positiva till att sälja. De vill nämligen investera i sitt nya projekt; Prague City Air, som köpt 70 procent av CSA! Kvarstående problem i Smartwings är de 30% som ägs indirekt av Kinas ekonomiministerium och som inte velat skjuta till mer kapital. Nu blir det kanske Israels problem. Israir är också ett lite udda bolag med religiösa förtecken. De flyger inte på sabbaten, lördagar och har Sky-Torahrullar ombord för bönestunder. Hur de ska göra med Smartwings i de fallen är oklart.
 
CSA har under sina 100 år i luften vandrat en lång väg som ett av Östeuropas största, bland annat inom långdistans och med Korean Air som delägare, till dagens enda flygplan, som just nu är på wet-lease för… Israir. Både Israir och CSA har haft planer på att ta upp trafik till USA. Men av det har ännu inget blivit. Men mitt i all röran ser CSA ut att kunna få en renässans också. Men Smartwings kan även komma att bli en aktör Israel-Skandinavien om affären nu går i hamn. 
 
Smartwings problem är att i Östeuropa regerar WizzAir och Ryanair; bägge med målet 500+ flygplan, dit Ryanair redan hunnit, dotterbolag inkluderade. Men även easyjet, Jet 2, Transavia och Vueling är över 100 flygplan, easyjet över 200 flygplan. Norwegian passerar 80 och är på god väg mot 90 flygplan. Detstörsta problemen för nya lågprisaktörer tycks vara att komma upp till 50 flygplan under fortsatt expansion. Det är en kostbar väg att vandra. Så genvägen är att köpa delvis färdigmonterat linjenät och kundstock, samt infrastruktur. Problemet är att lågprisbolag oftast vill expandera organiskt.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

lagligt?
Skrivet av Cpt Euro, 2023-07-27 01:02:33
Ägare utanför EU får väl max äga 49% av EU-flygbolag?
Anmäl inlägget
flygbolags ekonomi
Skrivet av thomas , 2023-07-24 12:05:30
Det är snarare så att flygbolag med många plan hamnar i de Amerikanska öknarna, det har alltid varit så.
Det finns inga antal begränsningar i flyg som har att göra med hur bolaget går
Ex scanair körde 5 Dc10or mycket lönsamt, ja de fick Airbus 300 och mds men det innebar förluster.
Det gäller att varje flight är full och går med vinst.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev