Skriv ut  

SAS i Sky Team påverkar Arlanda och Kastrup

Flygnyheter, Redaktionen, den 10 oktober 2023
Sky Team istället för Star Alliance. Det bytet kan komma att påverka attraktionskraften hos Kastrup i framtiden. Omvänt kan Arlanda gynnas.

Skall Arlanda förvandlas till en matarflygplats som förser Köpenhamn och Amsterdam med passagerare? Det är ett av frågetecknen efter att det framtida ägandet i SAS presenterats. Ett ökat danskt inflytande i SAS gör att fokus hamnar på Kastrup, det är de flesta överens om. Kastrup är juvelen i det danska näringslivet och landets största arbetsplats. SAS har i alla tider varit den största aktören på flygplatsen även om de senaste åren sett att närvaron sjunkit till under 30 procent. Det är en utveckling som nu av allt att döma kommer att ändras. Därtill träder Air France /KLM in som ägare till just under 20 procent och, beroende på hur stor makt det innehavet ger, vill de säkert vara med och påverka linjeutbudet inom SAS. 

det kan bli en liten black om foten för Kastrup. Just medlemskapet i Star Alliance har varit ett tydligt försäljningsargument när Kastrup jagat nya linjer till flygplatsen. Bland andra Singapore Airlines, Air Canada, Thai och vid olika tillfällen även United Airlines har med automatik haft ett brett utbud av linjer för både in- och utmatning av skandinaviska passagerare till de egna långlinjerna. Samma sak med SAS långlinjer som bland annat i USA kopplats till Uniteds linjenät. På sikt försvinner den fördelen. Utbudet av flygbolag i Sky Team är annorlunda och i dagsläget är det bara Delta och Air China som flyger långlinjer till Kastrup. Det råder också osäkerhet om hur SAS eget utbud av långlinjer ska se ut i framtiden med spekulationer om att de ska bantas ytterligare. 

Omvänt är de förändringar som kommer, hur oklara de än är, inte nödvändigtvis enbart negativa för Arlanda.

- Nej, jag tycker inte att Arlanda ska kasta yxan i sjön än. Det faktum att avgifterna på Arlanda ligger still i år och kanske bara ökar marginellt nästa år är en konkurrensfördel, säger flyganalytikern Jan Ohlsson till Flygtorget.

De senaste diskussionerna om nya SAS och Arlanda har hittills inte handlat särskilt mycket om Lufthansa. Skandinavien är en viktig marknad för den tyska flygbolagsgruppen. De lära inte, trots att ledningen för Lufthansa uttryckt besvikelse över SAS val av nya partners, släppa greppet om Sverige utan tvärtom stärka sin närvaro via exempelvis Eurowings, dels med nya linjer, dels med inmatning till de stora hubbarna i Frankfurt och München.
- En annan utveckling har att göra med det faktum att Schiphol måste minska antalet rörelser. KLM flyger idag ett stort antal matarlinjer från i första hand Norge till Amsterdam men också från Sverige. När slotarna blir färre kan en möjlighet vara att sätta in större maskiner på sträckan Amsterdam-Stockholm och sedan låta den flyga vidare från Stockholm till någon av destinationerna på västkusten i USA, fortsätter Jan Ohlsson.
Han pekar också på det faktum att Korean Air, en medlem i Sky Team, flugit på Oslo i sommar. Seoul är en av de destinationer som ligger högt upp på önskelistan på Arlanda och med SAS i Sky Team kan förutsättningarna för en linje till Stockholm förändras, trots det faktum att Sibirienkorridoren fortsatt är stängd. 

- Det blir förändringar, naturligtvis. Mycket kommer att handla om hur Air France och KLM vill fördela den skandinaviska marknaden mellan de tre flygbolagen och de olika flygplatserna.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Stockholm Airlines.
Skrivet av Jens, 2023-10-10 18:42:12
Jag tror inte på idén om ett helsvenskt bolag. Över 50% av Sveriges befolkning har INTE Arlanda som närmsta flygplats. Majoriteten har närmre till CPH, GOT, OSL och HEL. Det, tillsammans med LH, KLM m.fl. från regionala flygplatser i Sverige gör att det "helsvenska" bolaget endast ombesörjer Stockholmsregionen med kort- och medeldistansflyg. Stockholm Airlines. Inget fel i det, men inget nationellt flygbolag direkt.
Anmäl inlägget
Lufthansa
Skrivet av Herman, 2023-10-10 11:29:06
Med 4 A350 och 20 A320 skulle LH kunna göra magi på Arlanda. Erbjud alla EB medlemmar konvertering på samma statusnivå samt starta egen lounge etc. Det skulle kunna bli *Alliance hubben i Skandinavien. Det stannar nog vid en dröm men det vore ju fantastiskt och jag skulle hoppa på direkt.
Anmäl inlägget
Positivt
Skrivet av Bimannen, 2023-10-10 10:23:57
SAS har varit danskt i många år innan det här hände. Detta är bara positivt på sikt. Nu kan Arlanda släppa sargen och gå sin egna väg. Är övertygad att detta kommer gynna Arlanda och Sverige med nya bolag och linjer. Kanske till och med ett nytt nationellt bolag?
Anmäl inlägget
LH
Skrivet av Jörgen, 2023-10-10 09:20:27
En möjlighet som nämns i artikeln men ofta blir förbisedd är att det här öppnar möjligheten för Lufthansa att göra en regional inbrytning på den svenska marknaden likt KLM redan har gjort. Det skulle ge möjlighet för de som inte bor i närheten av Stockholm att flyga direkt ner till kontinenten istället för att behöva passera Stockholm eller Köpenhamn.
Tänker att Norrland skulle vara intressant samt de större regionala flygplatserna i södra Sverige som t.ex. Linköping och Växjö.
Anmäl inlägget
Sverige betala priset
Skrivet av Gh, 2023-10-10 09:13:09
Finns bara ett alternativ, Sverige behöver ett nytt helsvenskt flygbolag med en modern kostym som är anpassad till det nya flygandet.
Anmäl inlägget
mina tankar 2/2
Skrivet av Adam, 2023-10-10 08:27:23
Nuvarande strategin att långlinje-utbudet kretsar kring Star har ju funkat så där. Singapore har inte återkommit efter pandemin, medan de ökar på CPH. Och det blir knappt bättre om den strategin bara byter till ”fler långlinjer kring SkyTeam”. Misstänker att det skulle kunna bli tex Taipei med China Airlines, Atlanta med Delta, Seoul med Korean, men alla i första hand till den dominanta SAS-hubben på CPH
Anmäl inlägget
mina tankar…1/2
Skrivet av Adam, 2023-10-10 08:26:50
Oavsett vilka bolag kommer eller lämnar; tror jag tyvärr att det är CPH som är den stora vinnaren. Jag är mycket orolig för att Arlanda bara stärker sin roll som matarflygplats. Men det behöver inte vara helt fel, men behöver återspegla sig i ambitionsnivån. Tex ska det finnas en del av någon pir som är avsedd för matarflyg till Star Alliance, med tex en Lufthansa-lounge?
Anmäl inlägget
Air China
Skrivet av Adam, 2023-10-10 08:22:49
Ja, som Calle skriver är Air China en del av Star Alliance. Det finns underlag för deras linje till Peking även i fortsättningen, men på samma sätt som i fallet med United på Newark har de nytta av anslutningsnätverket både på Arlanda och Kastrup och väl framme i Peking. Men det är Shanghai som är Kinas affärsstad, så kanske får man hoppas på att Skyteams China Eastern återöppnar sin prepandemiska linje till Pudong?
Anmäl inlägget
Air China?
Skrivet av Calle, 2023-10-10 07:45:59
Air China är sedan många år tillbaka en del av Star Alliance och inte Skyteam.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev