Skriv ut  

SAS-leverantör får spanska ägare

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 oktober 2023
CityJet flyger för SAS, i första hand regionalt i Skandinavien. Nu tas det irländska flygbolaget över av SARA, ett spanskt företag där redan Air Nostrum ingår. Ambitionen är att växa till ett stort regionalt flygbolag.

Diskussionens vågor har gått höga om framtiden för CityJet och X-fly. Nu går CityJet in i SARA; Strategic Alliance of Regional Airlines; som trots namnet inte är en allians, utan ett holdingbolag, som ska rymma både Air Nostrum och CityJet. Det är Air Nostrum som håller i styrpinnen och namnet på det nya bolaget antyder än större ambitioner. Air Nostrum med högkvarteret och stor bas  i Valencia har 27 CRJ-1000 och sex ATR 72-600, samt snart sju mindre CRJ-200. Air Nostrum marknadsför sig som Europas största självständiga regionalflygbolag, men flyger till 90 procent för Iberia Regional och är associerad medlem av Oneworld. Det betyder omfattande trafik på till exempel Balearerna. De har även dotterbolaget Hiberian med fem CRJ-1000 registrerade på Irland. Idag flyger de främst för italienska ITA, idag SkyTeam, men imorgon troligen Star Alliance, samt för MelAir på Malta med fem ATR 72-600.

Nu knyter man ihop sig med CityJet på Irland med sina 21 CRJ-900 och fyra CRJ-1000, vars största kund är SAS, för vilka CityJet listat elva plan. Men även bland andra Lufthansa och Brussels Airlines finns också på kundlistan. Att CityJet och Air Nostrum går i par har varit klart en längre tid, men först nu är formen klar med SARA.  CityJet blir dock kvar som spjutspets norrut och har ju redan baser i Norden, men även i Benelux. Om man siktar på ytterligare förvärv vet vi att X-fly/Nordica är öppna för olika förslag, frågan är vad SARA tycker.

När nu SAS byter till SkyTeam är Air Nostrums starka koppling till Oneworld ett frågetecken, men det behöver inte betyda något, eftersom man kan fortsätta samarbete med SAS genom CityJet. 

Air Nostrum har dessutom flera järn i elden. Sedan ett par år driver man snabbtågstrafik i Spanien med 20 tågsätt mellan Madrid och Barcelona, samt från i år även från Madrid till Sevilla/Malaga och Alicante. Målsättningen är 30 procent av spansk snabbtågsmarknad. Air Nostrum har också i sommar utökat sin beställning till brittiska Hybrid Air Veichles, från tio till tjugo luftskepp av typen Airlander för 100 passagerare eller 50 ton frakt. Om fem år ska provflygning ske. Air Nostrum vill sätta dem i trafik mellan Malta och grannön Gozo, samt från Malta till Sicilien, Italien, Tunisien och Libyen. Här har man ju redan dotterbolaget MelAir till hands. En Airlander ska kunna landa både på land och sjö, så Maltas stora och lugna djuphamn torde vara ett attraktivt val.

Air Nostrum redovisade först nyligen resultatet för 2022. Det gav en vinst före skatt på motsvarande 225 miljoner SEK. Regionalflyg är en tuff bransch med knivskarpa marginaler, men även här är trenden klar; färre men större. SARA.s strategiska mål är 100 flygplan inom tre år; det fattas alltså 25. Värt att notera i SARA:s flygplansflotta är den stora övervikten av CRJ-1000.

Trots sin regionalprofil är SARA främst ett ACMI, dvs bolag för wet-lease, så de lär knappast bli tänkbar partner till BRA.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev